Organizacja dostępna. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 330-MS2-2ODWPU |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.602
|
Nazwa przedmiotu: | Organizacja dostępna. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego |
Jednostka: | Wydział Ekonomii i Finansów |
Grupy: |
Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze 2 stopień 2 rok |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | warsztatowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot dotyczy koncepcji projektowania uniwersalnego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia dla Studentów realizowane w związku z projektem "Zwiększenie kompetencji kadry dydaktycznej Uniwersytetu w Białymstoku z zakresu projektowania uniwersalnego” (POWR.03.04.00-00-KP15/21)" finansowanym w szczególności z funduszy UE; https://weif.uwb.edu.pl/nowosci/aktualnosci/projekt-pt-zwiekszenie-kompetencji-kadry-dydaktycznej-uniwersytetu-w-bialymstoku-z-zakresu-projektowania-uniwersalnego/8d8ab9dd. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: warsztatowy Rok studiów /semestr: studia drugiego stopnia, II rok/semestr 3 Wymagania wstępne: -. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładu, 20 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne (zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego): - wykład informacyjny i konwersatoryjny (angażujący słuchaczy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych), analiza dokumentów- studia przypadków, - ćwiczenia są prowadzone następująco: praca zespołowa, burza mózgów, moderowana dyskusja, wizja lokalna. Punkty ECTS: nie dotyczy Bilans nakładu pracy studenta- rodzaj aktywności studenta: - udział w wykładach: 10h - przygotowanie do wykładu/studia literaturowe: 5h - przygotowanie pracy projektowej: 20h - udział w ćwiczeniach: 20h - przygotowanie do ćwiczeń: 25h Regulacje normatywne określone na poziomie międzynarodowym (np. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych z 2006r.) i krajowym (np. Ustawa z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Dz. U. 2019, poz. 1696) stawiają przed przedsiębiorstwami i instytucjami publicznymi szereg wymagań dotyczących zapewnienia dostępności do ich produktów i usług osobom ze szczególnymi potrzebami. Zajęcia w zakresie przedmiotu "Organizacja dostępna. Wprowadzenie do projektowania uniwersalnego" mają na celu zaznajomienie Uczestników z problematyką i zasadami projektowania uniwersalnego. Jego celem jest przekazanie Studentom umiejętności w zakresie osiągania w pracach projektowych w rozmaitych dziedzinach aktywności następujących paradygmatów życia społecznego: - "równego dostępu", a więc zapewnienia jak największej użyteczności produktu wielu jego odbiorcom o zróżnicowanych potrzebach, - "elastyczności użytkowania" w wyniku uwzględnienia różnych możliwości psychofizycznych użytkowników produktów materialnych, bądź usług, - "prostoty i intuicyjności" w zakresie sposobu korzystania z zaprojektowanego rozwiązania, nie tylko technicznego lecz także organizacyjnego, np. w sferze administracji, które winno być łatwe do zrozumienia- niezależnie m.in. od doświadczenia użytkownika, jego wiedzy oraz znajomości języka, - "czytelności informacji" obejmującej przede wszystkim formę jej przekazywania, w tym wizualną, albo dźwiękową, jak też unikanie nadmiernego komplikowania przekazywanej treści, - "niskiej wrażliwości" na potencjalne błędy użytkownika produktu materialnego lub usługi, np. w formie zaprojektowanego systemu "ostrzeżeń" oraz kwestii wprost związanych z niepełnosprawnością, tj.: minimalizowaniem wysiłku fizycznego oraz standaryzacją parametrów i wielkością przestrzeni umożliwiających każdemu dostęp i użytkowanie danego produktu materialnego lub usługi. |
Literatura: |
1. M. Błaszak, Ł. Przybylski, Rzeczy są dla ludzi. Niepełnosprawność i idea uniwersalnego projektowania. Wydawnictwo naukowe Scholar, Warszawa 2010. 2. E. Kuryłowicz, Projektowanie uniwersalne, udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Centrum Badawczo- Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 1996. 3. K. Kowalski, Włącznik. Projektowanie bez barier, Fundacja Integracji. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 2ODWPU_W01- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu problematykę projektowania uniwersalnego Umiejętności: 2ODWPU_U01- Student potrafi formułować wnioski w zakresie projektów wykorzystujących koncepcję projektowania uniwersalnego; 2ODWPU_U02- umiejętność zastosowania projektowania uniwersalnego w organizacji własnego otoczenia, np. w miejscu pracy Kompetencje społeczne: 2ODWPU_K01- Student jest gotów do inspirowania innych w zakresie wykorzystania w życiu społecznym koncepcji projektowania uniwersalnego; 2ODWPU_K02- skuteczne komunikowanie się z osobami ze szczególnymi potrzebami, w tym osobami z niepełnosprawnością; 2ODWPU_K03- kompetencje do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności |
Metody i kryteria oceniania: |
Zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego istnieje możliwość ustalenia z prowadzącym formy zaliczenia, uwzględniając osoby ze szczególnymi potrzebami. Wykłady: egzamin pisemny (test) w zakresie tematyki poruszanej na wykładach (Student powinien otrzymać co najmniej 51% punktów możliwych do zdobycia). Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie: aktywności na zajęciach oraz przygotowanej pracy w zakresie projektowania uniwersalnego (elementy audytu dostępności). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.