Uczenie się i nauczanie języków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AG1-2UNJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Uczenie się i nauczanie języków |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.angielsk.z językiem niemieckim - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska z niemieckim 2 rok sem. zimowy 1 stopień Filologia angielska z niemieckim 2 rok sem.letni 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację podstawowych tekstów akademickich z zakresu akwizycji języków i metodyki nauczania języka obcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uczenia się i nauczania angielskiego jako języka obcego. Zapewnienie studentom ćwiczeń o charakterze warsztatowym i refleksyjnym przy jednoczesnym odnoszeniu się do ich doświadczeń nabytych w procesie dotychczasowej nauki języka obcego. Rozwój znajomości technik uczenia się i nauczania związanych z najnowszymi tendencjami w kształceniu językowym oraz rozwój umiejętności rozpoznawania indywidualnych predyspozycje uczniów i przygotowania ich do rozwijania autonomii w procesie uczenia się i nauczania; rozwój umiejętności zastosowania nowoczesnych technologii w opanowywaniu języków obcych. |
Pełny opis: |
Forma studiów Stacjonarne Profil studiów Ogólnoakademicki Kod przedmiotu 340-AG1-2UNJ Język przedmiotu Język angielski Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, dyscyplina językoznawstwo Rok studiów /semestr II rok; semestr trzeci i czwarty Liczba godzin: 60 h ćwiczeń 5. ECTS Wskaźniki ilościowe: z bezpośrednim udziałem nauczyciela 90h - ćwiczenia, konsultacje, testy semestralne bez udziału nauczyciela 60h - przygotowanie do zajęć, testów semestralnych, praca nad projektami Bilans nakładu pracy studenta: 90h - udział w zajęciach i konsultacjach 20h - przygotowanie do zajęć 20h - przygotowanie projektów 20h - przygotowanie do testów |
Literatura: |
Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. Lightdown, P., N. Spada. 1993. How Languages are Learned. Oxford: Oxford University Press Observing English Lessons. Materiały video. 1997. British Council Studium University of Gdańsk. Programy nauczania dla szkół podstawowych, gimnazjów i liceów Revel, J., S. Norman. 1999. Handing Over. London: Saffire Press Richards J., T. Rodgers. 1986. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: CUP Tanner, R., Green, C. 1998. Tasks for Teacher Education. Longman. Ur,P. 1996. A Course in Language Teaching. Cambridge:CUP Wallace, M. 1998. Action Research for Language Teachers. Cambridge: CUP oraz artykuły z: English Teaching Professional Practical English Teaching Modern English Teacher ELT Journal Network Forum Języki obce w szkole |
Efekty uczenia się: |
Student zna: KP6_ WG2 zjawiska i procesy związane z uczeniem się i nauczaniem języków oraz teorie wyjaśniające zależności między nimi - test wiedzy KP6_WG5 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu teorii uczenia się i nauczania języków - test wiedzy Student potrafi: KP6_UW2 formułować i rozwiązywać złożone problemy, dobierając odpowiednie metody i narzędzia z wykorzystaniem wiedzy z zakresu nauki o uczeniu się i nauczaniu języków - projekty KP6_UW6 dobierać oraz stosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjnokomunikacyjne (ICT) - projekty KP6_UK2, komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu wiedzy o uczeniu się i nauczaniu języków z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych - dyskusja KP6_UK4, brać udział w debacie w języku obcym, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich - dyskusja KP6_UO1 planować i organizować pracę indywidualną i pracę w zespole - dyskusje, projekty KP6_UU1 samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie - projekty, dyskusje Student jest gotów do KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy - dyskusje, projekty KP6_KK2 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych - dyskusje, projekty |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne: Dyskusje plenarne, praca w parach i grupach, projekty i zadania typu ‘microteaching’, analiza prezentowanych projektów (ocena koleżeńska) – refleksja i (samoocena) – autorefleksja) Ocenianie i warunki zaliczenia kursu: • prace projektowe - indywidualne i grupowe (‘microteaching assignements’ i scenariusze lekcji), • test osiągnięć po każdym semestrze • zaangażowanie, przygotowanie i udział w zajęciach Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Lista tematów na rok 2022/23 1. Learning and teaching a foreign language. Why people learn languages and what it means to know a foreign language. Individual differences among the participants of the learning and teaching process and their impact upon language learning. 2.Learning and teaching vocabulary. Procedure, processes, techniques. 3. Learning and teaching grammar. Procedure, approaches, techniques. 4.Different models of foreign language lessons. Designing 3P model lessons. Choosing and sequencing material within a single lesson and a sequence of lessons. Alternatives to 3P model. 5. Communicative language teaching. 6. Receptive skills. Qualities of spoken and written language. Processes involved in information comprehension. Learning and teaching receptive skills and subskills. Evaluation of techniques used to develop receptive skills. 7. Productive skills. Difficulties with learning and teaching productive skills. Approaches, techniques and subskills of learning and teaching writing and speaking skills in a foreign language. 8. Video and IT in FL teaching. Off and on-line FL teaching and learning. 9. Integrating language skills. Designing and evaluating skill- and skills-based lessons. |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA https://www.youtube.com/watch?v=FqsO1AK2OzE www.youtube.com/watch?v=zY20fvU_GfQ www.youtube.com/watch?v=-gPwJBtMoHc www.youtube.com/watch?v=m70b28I-oNo Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
|
Uwagi: |
Zasady ogólne: Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze (bez względu na formę pracy stacjonarna czy zdalna w trybie rzeczywistym). W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieobecności (dotyczy wyłącznie nieobecności nieusprawiedliwionych) następuje redukcja punktów (minus 1 pkt. za każdą nadprogramową nieobecność). Zwolnienia lekarskie uwzględniane są wyłącznie w okresie dwóch tygodni od nieobecności na zajęciach. Szczegółowe warunki zaliczenia: Semestr zimowy - można uzyskać 20 pkt. - 10 pkt. za indywidualne prezentacje zestawu 2 - 3 kreatywnych ćwiczeń językowych - szczegóły w materiałach do kursu - 10 pkt. projekt typu mikronauczanie - nauczanie słownictwa - szczegóły w materiałach do kursu Semestr letni – można uzyskać 20 pkt. - 10 pkt - projekt grupowy - dwa scenariusze lekcji - szczegóły w materiałach do kursu - 10 pkt projekt grupowy - mikronauczanie, lekcja ukierunkowana na wybrana sprawność językowa lub integrująca sprawności językowe - szczegóły w materiałach do kursu Prezentacje odbywają się w ramach zajęć (przy formie stacjonarnej) albo za pośrednictwem używanego komunikatora w przypadku prowadzenia zajęć w trybie zdalnym. Liczba uzyskanych punktów z prezentacji nie podlega poprawie (nie dotyczy to projektów niezaliczonych). W przypadku prezentacji po wyznaczonym terminie maksymalna pula punktów zostaje zredukowana z 10 do 8. Materiały do kursu, które będą używane w trakcie zajęć zostaną udostępnione na początku kursu do pobrania/skserowania, np. przesłane przez USOS. Zajęcia w trybie zdalnym (gdyby wystąpiła taka konieczność) prowadzone będą analogicznie do stacjonarnych, zgodnie z rozkładem, za pomocą komunikatora umożliwiającego aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach (preferowane komunikatory Eduportal, MS Teams). Najbardziej aktywne i zaangażowane osoby mogą w każdym semestrze dodatkowo uzyskać maksymalnie 2 punkty za systematyczną pracę, aktywność na zajęciach i stosunek do przedmiotu (na podstawie indywidualnej decyzji prowadzącego). Przeliczenie punktów na oceny (obowiązuje w obu semestrach): 20 – 18 bardzo dobry (5) 17 – 15 – dobry (4) 14 – 12 – dostateczny (3) 11 – niedostateczny (2) Kurs kończy się egzaminem w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Prowadzący grup: | Aneta Szklanko-Dondziło | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA https://www.youtube.com/watch?v=FqsO1AK2OzE www.youtube.com/watch?v=zY20fvU_GfQ www.youtube.com/watch?v=-gPwJBtMoHc www.youtube.com/watch?v=m70b28I-oNo Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Literatura: |
Dakowska, M. 2005. Teaching English as a Foreign Language. A Guide for Professionals. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Part 6, Foreign Language Skills … (chapters 11 – 15). Harmer, J. 2001. The Practice of English Language Teaching. Third Edition. Completely Revised And Updated. Longman. (Chapters 3, 4, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 22). Komorowska, H. 2005. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. (Rozdział 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 14) Komorowska, H. (red.). 2009. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych. Warszawa: CODN. (Strony 83 – 105). https://www.cambridgeenglish.org/blog/12-tips-for-teaching-an-online-english-class/ https://www.youtube.com/watch?v=C7vxAn0w7YA https://www.youtube.com/watch?v=FqsO1AK2OzE www.youtube.com/watch?v=zY20fvU_GfQ www.youtube.com/watch?v=-gPwJBtMoHc www.youtube.com/watch?v=m70b28I-oNo Pawlak, M., Derenowski,M., Wolski, B. (red.). 2009. Problemy współczesnej dydaktyki języków obcych. Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM. Scrivener J. (2005) (second edition) Learning Teaching. Macmillan. Tanner, R. and C. Green. (1998) Tasks for Teacher Education A Reflective Approach. Harlow: Pearson Education. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.