Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AR1-1ITLS |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. studia I stopnia filologii angielskiej z językiem rosyjskim- przedm.obowiązk. Język angielski stos. z rosyjskim 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs ma na celu rozbudzenie u studentów świadomości dzieła literackiego jako dzieła sztuki. Zapoznaje ich z podstawowymi pojęciami i instrumentami używanymi w analizie dzieła literackiego i rozwija ich wrażliwość na estetyczne i intelektualne przesłanie literatury. Celem zajęć jest również uświadomienie studentom roli literatury pięknej w kształtowaniu osobowości człowieka oraz znaczenia wiedzy teoretycznej w odbiorze tekstu literackiego. Kurs ten ma ułatwić studentom prac e na kursach i seminariach z literatury angielskiej i amerykańskiej. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Katedra Literatur Anglojęzycznych. Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Forma studiów: Stacjonarne Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7) Rok studiów /semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 30h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 25h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,5. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,5. |
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. Tyson, Lois. Critical Theory Today. A User-Friendly Guide, Routledge 2026. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student zna: KP6_WG3 zjawiska i procesy literackie oraz teorie wyjaśniające ich kulturowe podłoże i zależności między nimi KP6_WG4 terminologię ogólną oraz podstawowy aparat metodologii badań z zakresu literaturoznawstwa KP6_WG8 metody analizy i interpretacji tekstów w obrębie wybranych tradycji i teorii literaturoznawczych KP6_WG10 podstawowy aparat pojęciowy służący do opisu zjawisk kulturowych istotnych dla analizy literatury danego obszaru językowego Student potrafi: KP6_UW3 przeprowadzać krytyczna analizę i interpretację tekstów literackich zastosowaniem metod filologicznych pozwalających oceniać ich znaczenie w procesie historyczno-kulturowym KP6_UW8 właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzące w obszarze literaturoznawstwa oraz dokonywać oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji KP6_UK3 komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii z zakresu literaturoznawstwa z uwzględnieniem elementów społeczno-kulturowych Student jest gotów do KP6_KK1 krytycznej oceny posiadanej wiedzy KP6_KO4 tworzenia płaszczyzn tolerancji i współpracy w warunkach komunikacji wielokulturowej i zróżnicowanego religijnie społeczeństwa KP6_KO5 uczestniczenia w życiu kulturalnym w jego różnorodnych formach |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin końcowy: forma pisemna w sali – test wielokrotnego wyboru, uzupełnianie luk, dopasowywanie terminów do ich definicji, itp, na podstawie przekazanej studentom listy zagadnień. Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów bardzo dobry 5 A (co najmniej 91%) dobry plus 4,5 B (co najmniej 81%) dobry 4 C (co najmniej 71%) dostateczny plus 3,5 D (co najmniej 61%) dostateczny 3 E (co najmniej 51%) niedostateczny 2 F (poniżej 51%) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Partyka | |
Prowadzący grup: | Jacek Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Katedra Literatur Anglojęzycznych. Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Forma studiów: Stacjonarne Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7) Rok studiów /semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 30h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 25h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,5. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,5. |
|
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. Tyson, Lois. Critical Theory Today. A User-Friendly Guide, Routledge 2026. |
|
Uwagi: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Partyka | |
Prowadzący grup: | Jacek Partyka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przedstawienie sposobów czytania i analizowania dzieł literackich. |
|
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Filologiczny, Katedra Literatur Anglojęzycznych. Nazwa kierunku / specjalności studiów: Filologia: język angielski stosowany z językiem rosyjskim Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia Forma studiów: Stacjonarne Profil studiów: ogólnoakademicki Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_7) Rok studiów /semestr: I rok, I semestr Wymagania wstępne: Posiadanie podstawowych umiejętności czytania tekstów autentycznych w języku angielskim jak również znajomość definicji terminów literackich poznanych w szkole średniej Punkty ECTS: 2. Bilans nakładu pracy studenta: - Udział w zajęciach: 30h - Przygotowanie do zajęć / udział w konsultacjach związanych z zajęciami przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim: 25h. Wskaźniki ilościowe: - Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 1,5. - Nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 0,5. |
|
Literatura: |
Abbott, H. Porter. The Cambridge Introduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press 2010. Abrams, M. H. A Glossary of Literary Terms. 1999 (Seventh Edition) Arystoteles. Poetyka. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1989. Culler, Jonathan. Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press 2000. Lodge, David. The Art of Fiction. New York: Penguin Books 1992. Tyson, Lois. Critical Theory Today. A User-Friendly Guide, Routledge 2026. |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.