Style i strategie uczenia się języków obcych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-AS1-1SSL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0231) Języki obce
|
Nazwa przedmiotu: | Style i strategie uczenia się języków obcych |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami indywidualnymi, stylami i strategiami uczenia się języka, wspomaganie studentów w wyborze technik pracy i strategii adekwatnych do ich indywidualnych potrzeb jako uczniów języka obcego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_9) Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia I rok; semestr pierwszy Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu. Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne Metody dydaktyczne oraz formy i warunki zaliczania przedmiot Metody dydaktyczne: praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’ Punkty ECTS 1 Bilans nakładu pracy studenta Udział w ćwiczeniach 15h Przygotowanie do ćwiczeń 2h Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 5h Realizacja zadań projektowych 2h Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 6h Razem: 30h (odpowiada 1 pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 24h Odpowiada 1 pkt. ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 17h Odpowiada 0,5 pkt. ECTS |
Literatura: |
Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex. Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle. Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: K_W02. K_W02, Umiejętności: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: K_U01, K_U07 Kompetencje społeczne: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi: K_K01; K_K04, K_K05, K_U07; |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Metody dydaktyczne: Dyskusje, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się; II. Zaliczenie - prezentacja "Pamięć i techniki mnemoniczne", portfolio "Style i ja"; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie |
|
Literatura: |
Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education. Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex. Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2). |
|
Uwagi: |
Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego. Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia. VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej. Zaliczenie na ocenę: a. prezentacja, b. portfolio "Style i ja"; Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie |
|
Literatura: |
Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education. Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex. Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2). |
|
Uwagi: |
Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego. Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia. VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej. Zaliczenie na ocenę: a. prezentacja, b. portfolio "Style i ja"; Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie |
|
Literatura: |
Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education. Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex. Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2). |
|
Uwagi: |
Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego. Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia. VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.). Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej. Zaliczenie na ocenę: a. prezentacja, b. portfolio "Style i ja"; Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.