Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Style i strategie uczenia się języków obcych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-AS1-1SSL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Style i strategie uczenia się języków obcych
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii angielskiej - przedmioty obowiązkowe
Filologia angielska 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z podstawowymi różnicami indywidualnymi, stylami i strategiami uczenia się języka, wspomaganie studentów w wyborze technik pracy i strategii adekwatnych do ich indywidualnych potrzeb jako uczniów języka obcego.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: Stacjonarne, pierwszego stopnia

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy (M_9)

Dziedzina i dyscyplina nauki: filologia

I rok; semestr pierwszy

Wymagania wstępne: Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym. Ma ona w trakcie kursu umożliwiać studentom swobodne wyrażanie opinii, refleksję nad procesem uczenia się języków obcych oraz czytanie ze zrozumieniem i interpretację prostych tekstów akademickich z zakresu objętego tematyką kursu.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń, zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne

Metody dydaktyczne oraz formy i warunki zaliczania przedmiot

Metody dydaktyczne: praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się, tworzenie ‘mini portfolio’

Punkty ECTS 1

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w ćwiczeniach 15h

Przygotowanie do ćwiczeń 2h

Udział w konsultacjach związanych z pracami projektowymi 5h

Realizacja zadań projektowych 2h

Przygotowanie do zaliczenia i obecności na nim. 6h

Razem: 30h (odpowiada 1 pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela; 24h Odpowiada 1 pkt. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym. 17h Odpowiada 0,5 pkt. ECTS

Literatura:

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex.

Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.

Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

K_W02. K_W02,

Umiejętności: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

K_U01, K_U07

Kompetencje społeczne: Student, który zaliczył ten przedmiot, potrafi:

K_K01; K_K04, K_K05, K_U07;

Metody i kryteria oceniania:

I. Metody dydaktyczne:

Dyskusje, praca w parach i grupach, autorefleksja, analiza prostych artykułów dotyczących styli i strategii uczenia się;

II. Zaliczenie - prezentacja "Pamięć i techniki mnemoniczne", portfolio "Style i ja";

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali
zdalnie

Skrócony opis:

Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie

Literatura:

Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education.

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex.

Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2).

Uwagi:

Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego.

Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia.

VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej.

Zaliczenie na ocenę:

a. prezentacja,

b. portfolio "Style i ja";

Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie

Literatura:

Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education.

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex.

Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2).

Uwagi:

Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego.

Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia.

VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej.

Zaliczenie na ocenę:

a. prezentacja,

b. portfolio "Style i ja";

Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Jak podano w opisie podstawowych informacji o przedmiocie

Literatura:

Brown, H. D. (2002). Strategies for Success. White Plains, NY: Longman/Pearson Education.

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Droździał-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznań, Poland: Motivex.

Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

Gu, P.Y. (2003). Vocabulary Learning in a Second Language: Person, Task, Context and Strategies. Teaching English as a Second or Foreign Language TESL-EJ . 7 (2).

Uwagi:

Różnice i podobieństwa pomiędzy uczniami, ich wpływ na nauczanie i uczenie się języka obcego.

Definicje, taksonomie stylów uczenia się. Style nauczania, a style uczenia się, identyfikacja i uzależnienia.

VAKOG a uczenie się a następnie nauczanie języków obcych, wielozmysłowe nauczanie wybranych aspektów języka obcego, przykładowe ćwiczenia, zajęcia. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Multiple Intelligencies – Teoria inteligencji wielorakiej H. Gardnera, a planowanie lekcji języka obcego, selekcja i gradacja materiału do pracy w klasie. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej (w uczeniu się np. słownictwa, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, itp.).

Diagnozowanie strategii używanych przez studentów (SLIL) w celu wspomagania głównie siebie jako ucznia w rozwoju brakujących umiejętności, praca nad samorozwojem i wdrażanie ucznia do autonomii. Dobór technik pracy przydatnych studentom w ramach ich dalszej edukacji akademickiej.

Zaliczenie na ocenę:

a. prezentacja,

b. portfolio "Style i ja";

Dopuszczalna 1 nieobecność nieusprawiedliwiona.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.3.0-2 (2024-04-26)