Emisja głosu z techniką mówienia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-DS3-3EGT |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu z techniką mówienia |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe Studia doktoranckie 3 rok semestr zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Poznanie właściwych mechanizmów: oddychania, fonacji i artykulacji; wykształcenie umiejętności oceny stanu oraz funkcjonowania narządów mowy: zapoznanie z zaburzeniami głosu wynikającymi z niewłaściwej techniki tworzenia głosu; wyrobienie miękkiego ataku na dźwięk wraz z appogio; przygotowanie głosu do pracy obciążonej zawodowo; wpojenie zasad profilaktyki i higieny głosowej. Doskonalenie umiejętności poprawnego mówienia poprzez pracę nad głosem i wyrazistością mówienia (dykcją). Samokontrola pracy narządów mowy i świadomość "myślenia tekstem". Ocena techniki mówienia w aspekcie oddychania, fonacji i artykulacji. Wiedzę na temat właściwego użytkowania aparatu głosowego (charakteru głosu, jego barwy, nastawienia, rejestru) oraz korzystania z rezonatorów. Operowanie właściwą techniką mówienia, wyraźną i czystą mową. Poprawa techniki intonacji i frazowania. Estetyka i artyzm żywego słowa – interpretacja głosowa wybranych tekstów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykorzystanie praktycznej wiedzy nt. stanu oraz funkcjonowania układu artykulacyjnego, fonacyjnego i oddechowego w logicznym mówieniu, właściwym frazowaniu i akcentowaniu. Bilans i autokorekcja własnej wymowy. Kształcenie umiejętności prezentacji z estetyką i artyzmem wybranego tekstu i dokonanie samooceny swoich możliwości w zakresie kompetencji werbalnej. |
Pełny opis: |
1. Akustyczne podstawy głosu. Zjawiska dźwiękowe wywoływane przez aparat głosowy. Budowa, działanie i ocena sprawności narządu głosu, funkcje krtani). Układ oddechowy jako generator dźwięku. Typy oddychania. Rola przepony w oddychaniu. Rezonatory jako amplifikatory dźwięku. 2. Barwa dźwięku. Ogólna charakterystyka głosów męskich i żeńskich. Atakowanie dźwięku i patologie z tym związane. Wybrane zaburzenia głosu i ich etiologia. 3. Podstawowe zasady profilaktyki i higieny głosowej. Metody pracy nad głosem, oddechem, fonacją, artykulacją. 4-5. Ćwiczenia przygotowujące do prawidłowej emisji: - ćwiczenia oddechowe: równomierna siła wydechu, podparcie oddechowe – appogio, ćwiczenia wydłużania wydechu, natężenie głosu, ćwiczenia na szepcie; najczęstsze błędy w oddychaniu; - ćwiczenia fonacyjne: ustalanie właściwej wysokości głosu dla danej osoby, wyrabianie miękkiego ataku na dźwięk. Ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia żuchwy, krtani, języka, podniebienia miękkiego – autokorekcja; - ćwiczenia artykulacyjne: przenikanie się układów artykulacyjnych w nagłosie, śródgłosie, wygłosie. Rozziew samogłoskowy i zbitki spółgłoskowe. Usprawnianie płynności zmian układu artykulacyjnego; - ćwiczenia słuchu fizjologicznego i fonematycznego; 6. Rezonans a rejestry. Rodzaje rezonansu (głowowy i piersiowy). Nosowanie (próba Gutzmanna a – i i inne). Ćwiczenia rezonansu głowowego i wyrównujące rejestry. Ćwiczenia artykulacyjne: żuchwy, podniebienia miękkiego, języka i warg. 7. Zasady poprawnej wymowy polskiej. Asymilacje i dysymilacje. Trudności artykulacyjne. Wymowa „modna”. Norma a regionalizmy. Ćwiczenia ortofoniczne. Akcent. Rodzaje niepłynności mówienia (zwłaszcza embolofazje i niepłynność semantyczna vs. kod ograniczony). 8. Technika mówienia a logika mówienia – prezentacja wybranych tekstów artystycznych. Tempo mówienia a wyraziste mówienie – ćwiczenia doskonalące technikę mówienia. 9. Elementy prozodyczne w języku polskim. Współczesne tendencje akcentuacyjne w języku polskim a norma wymawianiowa. Akcent emocjonalny – operowanie tempem, natężeniem głosu i pauzą. 10. Technika intonacji i frazowania. Fraza, pauza, akcent logiczny i intonacja a semantyczna struktura tekstu – logiczna i poprawna emisyjnie realizacja głosowa tekstu. 11-12. Analiza i interpretacja głosowa tekstu artystycznego – środki wyrazu. 13-15. Estetyka i artyzm żywego słowa – interpretacja głosowa wybranych tekstów. |
Literatura: |
1. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2008. 2. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 3. Walencik-Topiłko A., Głos jako narzędzie. Materiały do ćwiczeń emisji głosu dla osób pracujących głosem i nad głosem, Gdańsk 2011. 4. D. Wosik-Kawala, Podstawy emisji głosu, Lublin. 5. Oczkoś M., Paszczodźwięki. Mały poradnik dla wielkich mówców, Warszawa 2010. 6. Oczkoś M., Sztuka poprawnej wymowy czyli o bełkotaniu i faflunieniu, Warszawa 2007. 7. Toczyska B., Sarabanda w chaszczach. Ćwiczenia samogłosek, Gdańsk 1997. 8. Kania J., Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, [w:] Szkice logopedyczne, WSiP, Warszawa 1982. 9. H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu. 10. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. 11. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 12. Toczyska B., Ruch w głosie..., Gdańsk. |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna terminologię objaśniającą zjawiska fonetyczno-ortofoniczne oraz emisyjne, ma wiedzę z zakresu właściwej emisji głosu. 2. Posiada wiedzę z zakresu profilaktyki i higieny głosu. Zna metody pracy głosem i nad głosem. 3. Ma wiedzę o zaburzeniach mowy związanych z niewłaściwymi technikami tworzenia głosu. 4. Umie praktycznie wykorzystać wiedzę dotyczącą swojego głosu, nawyków emisyjnych i dokonać wyboru właściwych technik mówienia. 5. Potrafi wykazać się diagnostyką w ocenie swojego głosu i wykorzystać tę wiedzę w życiu codziennym i zawodowym, jest przygotowany do pracy obciążonej głosowo. 6. Potrafi wykorzystać praktycznie wiedzę nt. stanu oraz funkcjonowania układu artykulacyjnego, fonacyjnego i oddechowego i zaprezentować ją w logicznym mówieniu, właściwym frazowaniu i akcentowaniu; umie skorygować własną wymowę; umie zaprezentować z estetyką i artyzmem wybrany tekst i dokonać samooceny swoich możliwości w zakresie kompetencji werbalnej. 7. Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego kształcenia i samokształcenia w zakresie techniki mówienia i ortofonii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metoda podawcza, wykłady prowadzone z zastosowaniem prezentacji ortofonicznych, także multimedialnych. Prezentacja ćwiczeń emisyjnych (oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych). Nauka prawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, artykulacyjnych. Techniki relaksacyjne. Kryteria oceniania: - kolokwium pisemne - prezentacja głosowa dowolnego tekstu artystycznego, publicystycznego itp. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.