Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium doktorskie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-DS3-4SEMD14
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium doktorskie
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac/niestac studia III stopnia -przedmioty obowiązkowe
Studia doktoranckie 4 rok semestr letni
Studia doktoranckie 4 rok semestr zimowy
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student powinien posiadać: wiedzę i podstawowe umiejętności z zakresu planowania, prowadzenia i opracowania badania; wiedzę o strukturze tekstu naukowego oraz umiejętność pisania takiego tekstu; kompetencje krytycznej oceny literatury językoznawczej.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy doktoranta na temat metodyki pracy naukowej, w zakresie prowadzenia badań w dyscyplinie językoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań glottodydaktycznych zorientowanych na budowanie wiedzy o procesie nauczania / uczenia się języka obcego i zjawiskach z tym procesem związanych.

Pełny opis:

Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy doktoranta na temat metodyki pracy naukowej, w zakresie prowadzenia badań w dyscyplinie językoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań glottodydaktycznych zorientowanych na budowanie wiedzy o procesie nauczania / uczenia się języka obcego i zjawiskach z tym procesem związanych.

Doskonalenie u doktoranta umiejętności związanych z warsztatem naukowym, w tym: posługiwania się literaturą naukową, prowadzeniem badań naukowych, pisaniem i dokumentowaniem tekstów naukowych.

Przygotowanie przez doktoranta, pod opieką merytoryczną opiekuna, koncepcji rozprawy doktorskiej, a następnie samodzielne napisanie pod opieką naukową promotora rozprawy doktorskiej.

Literatura:

Literatura skorelowana z tematyką pracy doktorskiej. Powinna uwzględniać pozycje dotyczące stanu wiedzy o wybranych zagadnieniach językoznawczych i glottodydaktycznych.

Literatura uwzględniająca metodykę pisania pracy:

1. John W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

2. Wilczyńska Weronika, Michońska-Stadnik Anna, „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Kraków 2010.

3. Łobocki Mieczysław, „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Kraków 2008.

4. Komorowska Hanna, „Metody badań empirycznych w glottodydaktyce”, Warszawa 1982.

5. Perlin Jacek, „Metodologia językoznawstwa diachronicznego”, Warszawa 2004

6. „Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne”, red. Piotr Stalmaszczyk, Łódź 2006

Efekty uczenia się:

SD_WG01, SD_WG05, SD_UW02, SD_UK07,

SD_KK01, SD_KK02

Metody i kryteria oceniania:

Ocenianie aktywności w trakcie zajęć, prace pisemne (rozdziały rozprawy doktorskiej), prezentacja fragmentów pracy doktorskiej.

Warunkiem otrzymania zaliczenia jest napisanie i otrzymanie akceptacji rozdziałów teoretycznej części pracy oraz opisanie przeprowadzonego badania.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Karolczuk
Prowadzący grup: Marzanna Karolczuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Student powinien posiadać: wiedzę i podstawowe umiejętności z zakresu planowania, prowadzenia i opracowania badania; wiedzę o strukturze tekstu naukowego oraz umiejętność pisania takiego tekstu; kompetencje krytycznej oceny literatury językoznawczej.

Pełny opis:

Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy doktoranta na temat metodyki pracy naukowej, w zakresie prowadzenia badań w dyscyplinie językoznawstwo, ze szczególnym uwzględnieniem prowadzenia badań glottodydaktycznych zorientowanych na budowanie wiedzy o procesie nauczania / uczenia się języka obcego i zjawiskach z tym procesem związanych.

Doskonalenie u doktoranta umiejętności związanych z warsztatem naukowym, w tym: posługiwania się literaturą naukową, prowadzeniem badań naukowych, pisaniem i dokumentowaniem tekstów naukowych.

Przygotowanie przez doktoranta, pod opieką merytoryczną opiekuna, koncepcji rozprawy doktorskiej, a następnie samodzielne napisanie pod opieką naukową promotora rozprawy doktorskiej.

Literatura:

Literatura skorelowana z tematyką pracy doktorskiej. Powinna uwzględniać pozycje dotyczące stanu wiedzy o wybranych zagadnieniach językoznawczych i glottodydaktycznych.

Literatura uwzględniająca metodykę pisania pracy:

1. Creswel J.l, (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

2. Wilczyńska W., Michońska-Stadnik A. (2010), „Metodologia badań w glottodydaktyce”, Kraków.

3. Łobocki M. (2008), „Metody i techniki badań pedagogicznych”, Kraków.

4. Komorowska H. (1982), „Metody badań empirycznych w glottodydaktyce”, Warszawa.

5. Gnitecki J. (2006). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Status metodologiczny nauk pedagogicznych. Tom I. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

6. Gnitecki J. (2007). Wstęp do ogólnej metodologii badań w naukach pedagogicznych. Tworzenie wiedzy o edukacji w naukach pedagogicznych. Tom II. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Pilch T., Bauman T. (2001 lub 2010). Zasady badań pedagogicznych : strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

7. Bedyńska S., Brzezicka A. (2007) (red.). Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykład w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”.

8. Perlin J. (2004), „Metodologia językoznawstwa diachronicznego”, Warszawa.

7. „Metodologie językoznawstwa. Podstawy teoretyczne”, red. Piotr Stalmaszczyk, Łódź 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-2 (2024-05-20)