Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Style i strategie uczenia się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FA1-1UCZ
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Style i strategie uczenia się
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego z angielskim - przedmioty obowiązkowe
Filologia francuska z ang. profil tłumaczeniowy 1 rok sem.zimowy 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Założenia (opisowo):

Wspomaganie studentów w diagnozowaniu stylów i strategii indywidualnych w procesie uczenia się języka obcego.

Wskazanie studentom różnic i uwarunkowań mających wpływ na efektywność przyswajania języka obcego.

Zapewnienie zajęć warsztatowych i umożliwienie studentom zintegrowania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznego zastosowania jej w dalszej nauce języka obcego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

-profil studiów - ogólnoakademicki

-forma studiów - stacjonarne

-rodzaj przedmiotu - obowiązkowy

-dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo (językoznawstwo stosowane)

-rok studiów/sem. - rok 1, sem.1 - studia pierwszego stopnia

-wymagania wstępne - brak

-liczba godz. dydaktycznych - 15 (zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne)

-metody dydaktyczne: metoda problemowa, dyskusja, prezentacja;

-formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupie;

-punkty ECTS 1

bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h, przygotowanie do zajęć - 15h

Razem: 32h - 1pkt ECTS

Literatura:

Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.

Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex.

Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP.

Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle.

Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

KP6_ WG2 1. ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu

KP6_WG2 2. ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych

KP6_WG2 3. zna mocne i słabe strony wybranych stylów uczenia się

KP6_WG2 4. zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się

KP6_UW2 5. umie wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się

KP6_UW2 6. potrafi krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego

KP6_UU1 7. potrafi opracować osobisty trening strategiczny

KP6_UW7 8. potrafi uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę

Metody i kryteria oceniania:

dyskusja, prezentacja, metoda problemowa

- zaliczenie na ocenę :

1. prezentacja "Pamięć i techniki mnemoniczne"

2. portfolio "Style i ja" ;

- dozwolona jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach;

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się,

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Wyszyńska
Prowadzący grup: Beata Wyszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się,

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Hollins P. 2023. Ucz się jak Einstein, Sensus.

Jha A. P. 2024. Wyostrzony umysł. ZYSK I S-ka Wydawnictwo.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Studenci potrafią:

- rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się,

- wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych,

- oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się,

- podejść refleksyjnie do procesu uczenia się,

- przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego,

- rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford;

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się.

Literatura:

Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin.

Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN.

Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa.

Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK.

Hollins P. 2023. Ucz się jak Einstein, Sensus.

Jha A. P. 2024. Wyostrzony umysł. ZYSK I S-ka Wydawnictwo.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)