Style i strategie uczenia się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-FA1-1UCZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Style i strategie uczenia się |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii jęz.francuskiego z angielskim - przedmioty obowiązkowe Filologia francuska z ang. profil tłumaczeniowy 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
Założenia (opisowo): | Wspomaganie studentów w diagnozowaniu stylów i strategii indywidualnych w procesie uczenia się języka obcego. Wskazanie studentom różnic i uwarunkowań mających wpływ na efektywność przyswajania języka obcego. Zapewnienie zajęć warsztatowych i umożliwienie studentom zintegrowania wiedzy teoretycznej z umiejętnościami praktycznego zastosowania jej w dalszej nauce języka obcego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
Pełny opis: |
-profil studiów - ogólnoakademicki -forma studiów - stacjonarne -rodzaj przedmiotu - obowiązkowy -dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina językoznawstwo (językoznawstwo stosowane) -rok studiów/sem. - rok 1, sem.1 - studia pierwszego stopnia -wymagania wstępne - brak -liczba godz. dydaktycznych - 15 (zajęcia warsztatowo-konwersatoryjne) -metody dydaktyczne: metoda problemowa, dyskusja, prezentacja; -formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupie; -punkty ECTS 1 bilans nakładu pracy studenta - udział w zajęciach - 15h, udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h, przygotowanie do zajęć - 15h Razem: 32h - 1pkt ECTS |
Literatura: |
Dörnyei, Z. (2001). Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Drozdział-Szelest, K. (1997). Language Learning Strategies in the Process of Acquiring a Foreign Language. Poznan, Poland: Motivex. Ellis, G. and Sinclair, B. (1990). Learning to Learn English. A Course in Learner Training. Cambridge: CUP. Oxford, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know. Boston: Heinle & Heinle. Plewka Cz., M. Taraszkiewicz. 2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001. Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
KP6_ WG2 1. ma podstawową wiedzę dotyczącą właściwości neurofizjologicznych mózgu KP6_WG2 2. ma podstawową wiedzę z zakresu technik mnemonicznych KP6_WG2 3. zna mocne i słabe strony wybranych stylów uczenia się KP6_WG2 4. zna neuropedagogiczne podstawy rządzące uczeniem się KP6_UW2 5. umie wybrać właściwe dla danego zadania językowego strategie uczenia się KP6_UW2 6. potrafi krytycznie podejść do swoich działań strategicznych w nauce j. obcego KP6_UU1 7. potrafi opracować osobisty trening strategiczny KP6_UW7 8. potrafi uzyskać informacje wyjaśniające lub uzupełniające jego wiedzę |
Metody i kryteria oceniania: |
dyskusja, prezentacja, metoda problemowa - zaliczenie na ocenę : 1. prezentacja "Pamięć i techniki mnemoniczne" 2. portfolio "Style i ja" ; - dozwolona jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona na zajęciach; |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - podejść refleksyjnie do procesu uczenia się, - przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
|
Literatura: |
Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Wyszyńska | |
Prowadzący grup: | Beata Wyszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - podejść refleksyjnie do procesu uczenia się, - przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
|
Literatura: |
Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. Hollins P. 2023. Ucz się jak Einstein, Sensus. Jha A. P. 2024. Wyostrzony umysł. ZYSK I S-ka Wydawnictwo. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kształcenia ogólnego |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci potrafią: - rozpoznać indywidualne style i strategie uczenia się, - wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych, - oceniać skuteczność stosowanych przez siebie strategii uczenia się, - podejść refleksyjnie do procesu uczenia się, - przeprowadzić analizę zastosowanych strategii odnośnie danego działania językowego, - rozróżniać strategie zgodnie z typologią Oxford; |
|
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu przekazanie wiedzy na temat aktualnego stanu badań nad strategiami uczenia się, ich miejsca w procesie uczenia się, indywidualnych stylów poznawczych, stylów uczenia się oraz sposobów ich identyfikowania. Studenci poznają typologię strategii uczenia się (wg Oxford), potrafią określić własne strategie i wdrażać nowe obszary działań strategicznych do dotychczas stosowanych; Prezentacja wybranych testów dot. strategii uczenia się poszczególnych sprawności językowych, wdrożenie do ich indywidualnego stosowania pozwoli zdobyć umiejętność oceny ich skuteczności oraz kształtowania postawy refleksyjnej odnośnie własnej roli w procesie uczenia się. |
|
Literatura: |
Plewka Cz., M.Taraszkiewicz.2010. Uczymy się uczyć, Szczecin. Spitzer M. 2007. Jak się uczy mózg, DSWE TWP/Wydawnictwo Naukowe PWN. Studenska A. 2005. Strategie uczenia się, a opanowanie języka niemacierzystego, Wydawnictwa Akademickie „Żak”, Warszawa. Siek-Piskozub, T. 2001, Uczyć się bawiąc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Żylińska M. 2011 Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe UMK. Hollins P. 2023. Ucz się jak Einstein, Sensus. Jha A. P. 2024. Wyostrzony umysł. ZYSK I S-ka Wydawnictwo. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.