Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka kontrastywna polsko-francuska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 340-FP1-3SGKs
Kod Erasmus / ISCED: 09.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka kontrastywna polsko-francuska
Jednostka: Wydział Filologiczny
Grupy: 3L stac. studia I stopnia f. francuskiej od podstaw - przedm. specjalizacyjne
Filologia francuska od postaw 3 rok sem. letni 1 stopień
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
specjalizacyjne

Założenia (opisowo):

Student powinien mieć opanowane zagadnienia z gramatyki języka francuskiego na poziomie B1, a także morfologii i składni języka francuskiego.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Podczas zajęć studenci poznają podobieństwa i różnice:

1) systemów fonologicznych obydwu języków,

2) kategorii gramatycznych nominalnych i werbalnych,

3) struktur zdaniowych,

4) procesów słowotwórczych.

Dzięki temu studenci posiądą wiedzę, która posłuży do wyjaśniania trudności w procesie uczenia się/nauczania języka francuskiego, przydatną w pracy zawodowej nauczyciela języka, tłumacza, redaktora.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki.

Forma studiów: stacjonarne.

Przedmiot obowiązkowy: GZ_4

Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, Językoznawstwo.

Trzeci rok studiów, semestr szósty.

Liczba godzin dydaktycznych: 15 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: metoda podająca, metoda aktywizująca

Punkty ECTS: 1

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładzie: 15 godzin

Przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin

Obecność na zaliczeniu: 2

Razem: 27

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta:

- związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 17 godz. = 0,5 ECTS

- który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 godzin = 0,5 ECTS

Literatura:

- Katarzyna Kwapisz-Osadnik, Podstawowe wiadomości z gramatyki polskiej i francuskiej. Szkic porównawczy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007.

- Dowolna gramatyka języka polskiego, np.: Alicja Nagórko, Zarys gramatyki polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007

- Stanisław Gniadek, Grammaire contrastive franco-polonaise, PWN, Warszawa 1979

Efekty uczenia się:

1. Student zna podstawową terminologię opisu gramatycznego języków francuskiego i polskiego KA6_WG1, KA6_WG4,

2. Ma uporządkowaną wiedzę o różnicach w systemie fonologicznym, morfologicznym i składniowym języków francuskiego i polskiego KA6_WG1, KA6_WG4,

3. Ma podstawową wiedzę o metodologii opisu w zakresie gramatyki kontrastywnej KA6_WG4

4. Potrafi samodzielnie opisać wybrane różnice systemowe języków polskiego i francuskiego na podstawie materiałów z zajęć i własnej analizy KA6_UW1, KA6_UW7

5. Umie wyjaśnić źródło błędu wynikłego interferencji językowej KA6_UW7

6. Potrafi używać podstawowego zasobu pojęć językoznawczych do wyjaśniania problemów różnic między językami: francuskim i polskim KA6_UW1

7. Potrafi dokonać analizy prostych wypowiedzeń w obu językach i wskazać, na czym polegają systemowe różnice morfologiczne i składniowe KA6_UW1

8. Potrafi samodzielnie wyszukać potrzebne informacje gramatyczne KA6_UW7

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cholewa
Prowadzący grup: Joanna Cholewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Cholewa
Prowadzący grup: Joanna Cholewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)