Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RK1-1LAB |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.021
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego - laboratorium cz. 1 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej komunikacja językowa w sferze biznesu-przedm. obowiązkowe Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 1 rok sem.letni 1 stopień Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 1 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. Treści merytoryczne przedmiotu: 1. Ogólna charakterystyka rosyjskiego systemu fonologicznego. Podstawowe pojęcia ortoepii i fonetyki. Akcent w języku rosyjskim. Litery i głoski. 2. Zasady wymowy samogłosek i ich klasyfikacja. Samogłoski a, o, e w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek ы, и, у w pozycji akcentowanej i nieakcentowanej. Wymowa głosek e, o w wyrazach obcego pochodzenia. 3. Ogólna charakterystyka i klasyfikacja spółgłosek. Wymowa spółgłosek ч, щ, ж, ш, ц. Wymowa spółgłoski л. Wymowa spółgłosek miękkich i twardych. Procesy fonetyczne w obrębie spółgłosek – upodobnienia pod względem dźwięczności, bezdźwięczności i miękkości. Wymowa połączeń spółgłoskowych (m.in. чн, чт, гк, гч, тз, дз, дж, тж, тш, дш, тч, дч, тс, дс, зж, жж, стск, стл, здн, вств, рдц, лнц, itp.) 4. Ogólna charakterystyka intonacji rosyjskiej. Intonacja zdania oznajmującego, pytającego i wykrzyknikowego. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h, praca ind. 30x2=60h konsultacje- 20h |
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998. Pomoce dydaktyczne: kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami. |
Efekty uczenia się: |
1.Potrafi czytać i mówić w języku rosyjskim z wykorzystaniem podstawowych zasad ortoepii, fonetyki i gramatyki języka rosyjskiego oraz nowo poznanej leksyki, opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł (KA6_WG9, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK4) . 2. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim, co umożliwia mu poznanie zasad ortoepii, ortografii i gramatyki oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.) (KA6_WG4, KA6_WG5). 3. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role (potrafi więc planować i organizować zarówno pracę indywidualną jak i pracę w zespole) (KA6_UW6, KA6_UK4, KA6_UO1, KA6_KO4) . 4. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_WK1, KA6_KO4, KA6_KO5). 5. Samodzielnie uzupełnia swoją wiedzę (KA6_WG2, KA6_WG5, KA6_UW2, KA6_UU1, KA6_KK1, KA6_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na co najmniej 50 godz. zajęć (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach – materiał z zajęć należy zaliczyć na konsultacjach), ocenianie ciągłe (ustne i pisemne prace domowe, poprawne fonetycznie czytanie, recytacje i śpiewanie piosenek, poprawne fonetycznie i intonacyjnie czytanie dialogów i tekstów), zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach przed sesją zimową i letnią. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Anchimiuk, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Olga Anchimiuk, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h, praca ind. 30x2=60h konsultacje- 20h |
|
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998. Pomoce dydaktyczne: kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Anchimiuk | |
Prowadzący grup: | Olga Anchimiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h, praca ind. 30x2=60h konsultacje- 20h |
|
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998. Pomoce dydaktyczne: kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Anchimiuk, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Prowadzący grup: | Olga Anchimiuk, Agnieszka Baczewska-Murdzek, Anna Rygorowicz-Kuźma | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h, praca ind. 30x2=60h konsultacje- 10h |
|
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998. Pomoce dydaktyczne: kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Język przedmiotu: język rosyjski, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Rok studiów/semestr: I rok I st., 1 i 2 semestr Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauka o języku Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 60 h, ćwiczenia (laboratorium) Założenia i cele przedmiotu: kształtowanie i ugruntowanie poprawnych nawyków artykulacyjnych i intonacyjnych, korygowanie błędów wymowy, rozwijanie słuchu fonematyczno-fonetycznego, integracja ćwiczeń fonetycznych z pozostałymi ćwiczeniami praktycznej nauki języka Metody dydaktyczne: mieszane, metody tradycyjne i metody aktywne, oparte na działaniu studenta Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta: udział w ćwiczeniach: 30x2h= 60h, praca ind. 30x2=60h konsultacje- 10h |
|
Literatura: |
Literatura główna: 1. Anchimiuk O., Praktyczny kurs fonetyki i wymowy języka rosyjskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. 2. Wierieszczagina I. Давайте поговорим. Warszawa 1998. Pomoce dydaktyczne: kasety magnetofonowe i płyty CD z ćwiczeniami fonetycznymi, rosyjskimi piosenkami, dialogami i tekstami bajek, filmami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.