Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 340-RK1-2PNR |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.001
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego cz. 2 |
Jednostka: | Wydział Filologiczny |
Grupy: |
3L stac. I st. studia filologii rosyjskiej komunikacja językowa w sferze biznesu-przedm. obowiązkowe Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 2 rok sem.letni 1 stopień Filologia rosyjska komunikacja jezykowa 2 rok sem.zimowy 1 stopień |
Punkty ECTS i inne: |
12.00
|
Język prowadzenia: | rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien mieć opanowany materiał z zakresu praktycznej nauki języka rosyjskiego z I r. studiów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
- Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu; - Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych na podstawie tematyki określonej treściami programowymi danego przedmiotu; - Powtórzenie i systematyzowanie zdobytej wcześniej wiedzy z obszaru ortografii i gramatyki języka rosyjskiego. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów I stopnia, semestr zimowy i letni. Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest opanowanie i zaliczenie materiału z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia, 180 godzin (90 w semestrze zimowym, 90 w semestrze letnim). Metody dydaktyczne: praca w grupie (dyskusja, dialog), prace pisemne, prezentacje ustne, metoda audiowizualna, prace projektowe, konsultacje, praca z tekstem, praca własna studenta, itd. Punkty ECTS:12 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 90+ 90 =180 h (6 ECTS) Udział w konsultacjach – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do zajęć – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do egzaminu – 15 h (0,5 ECTS) Realizacja zadań projektowych - 15 h (0,5 ECTS) Przygotowanie do testów kontrolnych - 15 h (0,5 ECTS) przygotowanie pisemnych prac domowych (prace stylistyczne) - 15 h (0,5 ECTS) Razem: 360 h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+60=240 (8 ECTS) o charakterze praktycznym - 360 (12 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. Literatura uzupełniająca: - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Efekty uczenia się: |
1. Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku rosyjskim (rozprawka, charakterystyka, opowiadanie) z wykorzystaniem nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad ortograficznych (pisownia samogłosek nieakcentowanych w rdzeniach, pisownia przedrostków, użycie miękkiego i twardego znaku, pisownia „n” i „nn”, pisownia „nie” z różnymi częściami mowy, pisownia przysłówków), gramatycznych (deklinacja, koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego, opanowanych w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2). 2. Potrafi przygotować wypowiedzi ustne w języku rosyjskim z wykorzystaniem poznanych na I i II roku studiów podstawowych zasad fonetycznych (artykulacja samogłosek akcentowanych i nieakcentowanych i spółgłosek, podstawowe zasady intonacji rosyjskiej), gramatycznych (deklinacja i koniugacja) i stylistycznych języka rosyjskiego i nowopoznanej leksyki (związanej z tematami: poczta, kulinaria i żywienie, odzież, sklepy i inne miejsca użyteczności publicznej, muzeum, kino, teatr, transport, ochrona zdrowia), opanowanej w trakcie zajęć i na podstawie innych źródeł; (KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG4, KA6_WG5, KA6_WG6, KA6_WG9, KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW7, KA6_UK4, KA6_UK5, KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KK2). 3. Potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa w języku rosyjskim (nazwy części mowy, nazwy kategorii gramatycznych itp.), co umożliwia mu pogłębianie znajomości zasad ortograficznych i gramatycznych, poznanych na I i II roku studiów, oraz efektywne korzystanie ze źródeł specjalistycznych (słowniki itp.); (KA6_WG4, KA6_UW2). 4. Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące tematyki zajęć z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (literatura piękna, literatura fachowa, prasa, Internet); (KA6_UW6, KA6_UW7). 5. Potrafi pracować i współdziałać w grupie podczas dyskusji i w trakcie przygotowywania prac projektowych, przyjmując w niej różne role; (KA6_UO1, KA6_KK1, KA6_KO1, KA6_KO2). 6. Potrafi postrzegać język rosyjski kompleksowo ze świadomością jego złożoności i zmienności znaczeń. (KA6_WG1, KA6_WG9, KA6_KK2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa: Zaliczenie na ocenę.Egzamin pisemny i ustny. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych i prac projektowych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej). W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach. Absencja studenta powyżej 30% uniemożliwia mu uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Ocena końcowa: Zaliczenie na ocenę. Ocena wystawiana jest na podstawie ocen z prac pisemnych (wypracowania, dyktanda, testy gramatyczne) oraz w oparciu o oceny z wypowiedzi ustnych i prac projektowych. Przy ocenie uwzględnienia się również udział studentów w zajęciach (systematyczność i aktywność). Uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu (w sesji letniej). W ciągu semestru dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. Pozostałe należy zaliczyć na konsultacjach. Absencja studenta powyżej 30% uniemożliwia mu uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Daniel Banasiak, Jolanta Chomko, Anna Romanik | |
Prowadzący grup: | Daniel Banasiak, Jolanta Chomko, Anna Romanik, Ludmiła Siegień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
- Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu; - Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych na podstawie tematyki określonej treściami programowymi danego przedmiotu; - Powtórzenie i systematyzowanie zdobytej wcześniej wiedzy z obszaru ortografii i gramatyki języka rosyjskiego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów I stopnia, semestr zimowy i letni. Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest opanowanie i zaliczenie materiału z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia, 180 godzin (90 w semestrze zimowym, 90 w semestrze letnim). Metody dydaktyczne: praca w grupie (dyskusja, dialog), prace pisemne, prezentacje ustne, metoda audiowizualna, prace projektowe, konsultacje, praca z tekstem, praca własna studenta, itd. Punkty ECTS:12 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 90+ 90 =180 h (6 ECTS) Udział w konsultacjach – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do zajęć – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do egzaminu – 15 h (0,5 ECTS) Realizacja zadań projektowych - 15 h (0,5 ECTS) Przygotowanie do testów kontrolnych - 15 h (0,5 ECTS) przygotowanie pisemnych prac domowych (prace stylistyczne) - 15 h (0,5 ECTS) Razem: 360 h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+60=240 (8 ECTS) o charakterze praktycznym - 360 (12 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 180 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Alsztyniuk, Jolanta Chomko, Anna Romanik, Ludmiła Siegień | |
Prowadzący grup: | Anna Alsztyniuk, Jolanta Chomko, Anna Romanik, Ludmiła Siegień | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
- Nauczanie języka rosyjskiego poprzez rozwijanie w sposób syntetyczny i zintegrowany wszystkich sprawności językowych: pisania, czytania, mówienia i rozumienia ze słuchu; - Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych na podstawie tematyki określonej treściami programowymi danego przedmiotu; - Powtórzenie i systematyzowanie zdobytej wcześniej wiedzy z obszaru ortografii i gramatyki języka rosyjskiego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina: nauki humanistyczne Rok studiów/semestr: II rok studiów I stopnia, semestr zimowy i letni. Wymagania wstępne: Do realizowania treści niniejszego przedmiotu niezbędne jest opanowanie i zaliczenie materiału z praktycznej nauki języka rosyjskiego cz. 1. Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia, 180 godzin (90 w semestrze zimowym, 90 w semestrze letnim). Metody dydaktyczne: praca w grupie (dyskusja, dialog), prace pisemne, prezentacje ustne, metoda audiowizualna, prace projektowe, konsultacje, praca z tekstem, praca własna studenta, itd. Punkty ECTS:12 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w ćwiczeniach – 90+ 90 =180 h (6 ECTS) Udział w konsultacjach – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do zajęć – 60 h (2 ECTS) Przygotowanie do egzaminu – 15 h (0,5 ECTS) Realizacja zadań projektowych - 15 h (0,5 ECTS) Przygotowanie do testów kontrolnych - 15 h (0,5 ECTS) przygotowanie pisemnych prac domowych (prace stylistyczne) - 15 h (0,5 ECTS) Razem: 360 h (co odpowiada 12 ECTS) Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 180+60=240 (8 ECTS) o charakterze praktycznym - 360 (12 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: - J. Chomko, Podręcznik do praktycznej nauki języka rosyjskiego (dla studentów filologów – II rok studiów), Białystok 2002. Literatura uzupełniająca: - T. Cwejman, W. Torzecka, Materiały do praktycznej nauki języka rosyjskiego, Warszawa 1984. - I.Grek-Pabisowa, Słownik ortograficzny języka rosyjskiego, Warszawa 1995. - W. Ingram, S. Paszt, Język rosyjski w ćwiczeniach, Warszawa 1981. - A. Pado, Читай, пиши, говори, cz. II, Warszawa 1998. - J. Dobrowolski, Туры по России, Warszawa 2011. - S. Orzechowska, Ćwiczenia z ortografii rosyjskiej z zasadami pisowni, Wrocław 1994. - K. Rumińska, H. Waszkielewicz, Język rosyjski. Mały podręcznik tekstów pisanych, Warszawa-Kraków 1996. - Н. Г. Ткаченко, Тесты по грамматике русского языка, ч. 1, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, Пособие по русскому языку, Москва 2006. - Д. Э. Розенталь, И. Б. Голуб, Русский язык для поступающих в вузы, Москва 2006. Literatura uzupełniająca: - Т. Барышникова, Весь русский язык в правилах и упражнениях, Москва 2004. - Т. Барышникова, Вся орфография русского языка в правилах и упражнениях, Москва 2002. - А.В.Хлебникова, Е.Ф.Плотникова, Сборник текстов для закрепления навыков правописания, Москва 1972. - В. В. Ежов-Строителев, Упражнения и задания по русскому языку для средней и старшей школы, Москва 2000. - Н. Григорьева, Русский язык, Москва 2006. - Artykuły prasowe, materiały internetowe. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.