Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Historia średniowiecza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-HS1-1HS Kod Erasmus / ISCED: 08.351 / (0222) Historia i archeologia
Nazwa przedmiotu: Historia średniowiecza
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe
Historia I rok I stopnia sem. letni
Punkty ECTS i inne: 10.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania.

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza.

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Rodzaj przedmiotu obowiązkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr I/ sem. letni

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania

Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 125 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 125 godz.

Literatura:

B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania

T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania

S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009

C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001

D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002

J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001

J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982

J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999

K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999

S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002

T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013

Efekty uczenia się:

Ma wiedzę o epoce średniowiecza i różnych obszarach badawczych (politycznej, gospodarczej, społecznej itd).

Zna charakterystykę źródeł średniowiecznych.

KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym

KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich

KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne

KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej

KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości

KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych

KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym

KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie

KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych

KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym

KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi

KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne

KP6_WK6 rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach

KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego

KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych

KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł

KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory

KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni

KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych.

KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych

KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.

KP6_KO1 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym.

KP6_KO2 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy.

KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym

Metody i kryteria oceniania:

Główne metody to wykład i praca pod kierunkiem (ćwiczenia). Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach (warsztaty grupowe). Oceniana jest aktywność na zajęciach oraz końcowy wynik zaliczenia w formie pisemnej. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student może przystąpić do zaliczenia przedmiotu mając minimum 80% obecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Studenci są zobowiązani do punktualnego stawiania się na zajęcia.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski
Prowadzący grup: Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski, Piotr Łozowski, Łukasz Radulski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

ogólne kierunkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia średniowiecza 350-HS1-1HS

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie do historii Polski i powszechnej średniowiecza. Zajęcia mają służyć rozwijaniu zainteresowania studentów historią, a w szczególności epoką, zapoznanie z dorobkiem wybranych nurtów i osiągnięć mediewistyki oraz przedstawienie przez wykładowców autorskiego zarysu dziejów Europy i Basenu Morza Śródziemnego.

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Rodzaj przedmiotu obowiązkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr I/ sem. letni

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania

Konwersatorium – 30+30 godz. Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 248 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: = 124 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: = 124 godz.

Literatura:

B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania

T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania

S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009

C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001

D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002

J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001

J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982

J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999

K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999

S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002

T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (w trakcie)

Okres: 2021-10-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Wykład, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Boroda, Piotr Łozowski
Prowadzący grup: Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski, Piotr Łozowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

ogólne kierunkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Historia średniowiecza 350-HS1-1HS

Tryb prowadzenia przedmiotu:

zdalnie

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie do historii Polski i powszechnej średniowiecza. Zajęcia mają służyć rozwijaniu zainteresowania studentów historią, a w szczególności epoką, zapoznanie z dorobkiem wybranych nurtów i osiągnięć mediewistyki oraz przedstawienie przez wykładowców autorskiego zarysu dziejów Europy i Basenu Morza Śródziemnego.

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Rodzaj przedmiotu obowiązkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr I/ sem. letni

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania

Konwersatorium – 30+30 godz. Punkty ECTS: 10

Bilans nakładu pracy studenta: 248 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych):

Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: = 124 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: = 124 godz.

Literatura:

B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania

T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania

S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009

C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001

D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002

J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001

J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982

J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999

K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999

S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002

T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.