Historia średniowiecza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-1HS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia średniowiecza |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia I rok I stopnia sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. letni Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania Konwersatorium – 60+60 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 250 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 125 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 125 godz. |
Literatura: |
B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007 R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009 C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001 D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002 J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001 J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982 J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999 K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999 S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę o epoce średniowiecza i różnych obszarach badawczych (politycznej, gospodarczej, społecznej itd). Zna charakterystykę źródeł średniowiecznych. KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym KP6_WG2 ma zaawansowaną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii dawnych i współczesnych ziem polskich KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne KP6_WG4 wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG5 zdaje sobie sprawę z diachronicznej struktury przeszłości KP6_WG6 zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji; rozumie ich przydatność w badaniach historycznych KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym KP6_WG9 zna na poziomie podstawowym główne kierunki rozwoju badań historycznych (np. historia polityczna, społeczna, gospodarcza, wojskowa i bezpieczeństwa /służb mundurowych/, kultury, rodziny), a zwłaszcza najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie KP6_WG10 ma podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk historycznych KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi KP6_WK5 rozumie podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne KP6_WK6 rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UW8 potrafi rozpoznać i ocenić wartość wytworów kultury oraz określić ich walory KP6_UO1 uczestniczy w wykonywaniu zadań przydzielonych zespołom w trakcie zajęć na uczelni KP6_KK1 ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych. KP6_KK3 formułowania sądów na temat podstawowych kwestii z zakresu historii, w kontekście problemów ekonomicznych, politycznych, kulturowych, społecznych i prawnych KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych. KP6_KO1 docenia rolę nauk historycznych i pokrewnych dla kształtowania więzi społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym. KP6_KO2 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy. KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym |
Metody i kryteria oceniania: |
Główne metody to wykład i praca pod kierunkiem (ćwiczenia). Wspólne omawianie poszczególnych zagadnień w oparciu o zadaną literaturę; praca w grupach (warsztaty grupowe). Oceniana jest aktywność na zajęciach oraz końcowy wynik zaliczenia w formie pisemnej. Dopuszczalne są 2 nieobecności. Student może przystąpić do zaliczenia przedmiotu mając minimum 80% obecności. Większa liczba nieobecności podlega zaliczeniu na dyżurze. Studenci są zobowiązani do punktualnego stawiania się na zajęcia. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski, Piotr Łozowski, Łukasz Radulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | ogólne kierunkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia średniowiecza 350-HS1-1HS |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie do historii Polski i powszechnej średniowiecza. Zajęcia mają służyć rozwijaniu zainteresowania studentów historią, a w szczególności epoką, zapoznanie z dorobkiem wybranych nurtów i osiągnięć mediewistyki oraz przedstawienie przez wykładowców autorskiego zarysu dziejów Europy i Basenu Morza Śródziemnego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. letni Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania Konwersatorium – 30+30 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 248 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: = 124 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: = 124 godz. |
|
Literatura: |
B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007 R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009 C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001 D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002 J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001 J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982 J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999 K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999 S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Boroda, Piotr Guzowski, Piotr Łozowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Rodzaj przedmiotu: | ogólne kierunkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Historia średniowiecza 350-HS1-1HS |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie do historii Polski i powszechnej średniowiecza. Zajęcia mają służyć rozwijaniu zainteresowania studentów historią, a w szczególności epoką, zapoznanie z dorobkiem wybranych nurtów i osiągnięć mediewistyki oraz przedstawienie przez wykładowców autorskiego zarysu dziejów Europy i Basenu Morza Śródziemnego. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowe Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. letni Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i warsztatem pracy historyka średniowiecza. Mają one wykształcić u studentów umiejętność analizy różnego rodzaju źródeł historycznych, krytycznej oceny informacji zawartych w źródłach i opracowaniach, samodzielnego formułowania wniosków cząstkowych i syntetycznych, oraz stawiania hipotez i ich weryfikowania Konwersatorium – 30+30 godz. Punkty ECTS: 10 Bilans nakładu pracy studenta: 248 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: = 124 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: = 124 godz. |
|
Literatura: |
B. Zientara, Historia powszechna Średniowiecza, Warszawa 1968 i nowsze wydania T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1965 i nowsze wydania S. Kwiatkowski, Średniowieczne dzieje Europy, Warszawa 2007 R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze. Warszawa 2009 C. Brooke, Europa średniowieczna 962-1154, Warszawa 2001 D. Hay, Europa XIV-XV w., Warszawa 2002 J.H. Mundy, Europa średniowieczna 1150-1309, Warszawa 2001 J. Wyrozumski, Historia Polski do 1505 r., Warszawa 1982 J. Wyrozumski, Dzieje Polski piastowskiej, Kraków 1999 K. Baczkowski, Dzieje Polski późnośredniowiecznej (1370-1506), Kraków 1999 S. Szczur, Historia Polski. Średniowiecze, Kraków 2002 T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 r., Warszawa 2013 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.