Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS1-1HSZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.651
|
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne Historia I rok I stopnia sem. letni Historia I rok I stopniasem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | w ramach zajęć studenci winni zaznajomić się ze zmianami w malarstwie i rzeźbie między początkiem renesansu a początkiem XX wieku. Umieć rozpoznawać najważniejsze rzeźby i obrazy w światowej sztuce. Znać różnice pomiędzy poszczególnymi stylami architektonicznymi, znać podstawowe cechy stylów sztuki |
Skrócony opis: |
Celem zajęcia z historii sztuki jest zaznajomienie studentów z przebiegiem rozwoju sztuki od renesansu po XX wiek. Studenci na zajęciach poznają nie tylko jak przebiegały zmiany w postrzeganiu sztuki, ale poznają podstawowe metody badawcze dotyczące analizy dzieł sztuki, poznają gatunki malarstwa, najważniejszych przedstawicieli malarstwa i rzeźby. Po kursie z antropologii sztuki studenci winni poznać terminologią z zakresu sztuki (malarstwa i rzeźby), analizować dzieła sztuki pod kątem różnych sposobów interpretacji ich, znać podstawowych twórców i tworzone przez nich dzieła oraz zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ II Celem zajęcia z historii sztuki jest zaznajomienie studentów z przebiegiem rozwoju sztuki od renesansu po XX wiek. Studenci na zajęciach poznają nie tylko jak przebiegały zmiany w postrzeganiu sztuki, ale poznają podstawowe metody badawcze dotyczące analizy dzieł sztuki, poznają gatunki malarstwa, najważniejszych przedstawicieli malarstwa i rzeźby. Po kursie z antropologii sztuki studenci winni poznać terminologią z zakresu sztuki (malarstwa i rzeźby), analizować dzieła sztuki pod kątem różnych sposobów interpretacji ich, znać podstawowych twórców i tworzone przez nich dzieła oraz zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu Wykład - 30 godz. Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: 53 godz., w tym (wg wskaźników ilościowych): -udział studenta w wykładzie: 15x2 godz.= 30 godz. -udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 4 x 1 godz.= 4 godz. (zakładamy, że student skorzysta np. z czterech konsultacji), - realizacja zadań projektowych: 2 x 4 godz. =8 godz.(zakładamy, że student przygotuje np. 2 zadania projektowe) - przygotowanie do egzaminu: 10 godz. - egzamin: 1 godz. Razem: 30+4+8+10+1=53 godz. (58:25=2,12) Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30konw.+4konsult.+1zalicz. = 35 godz., 1,5 pkt. ECTS (35:25=1,4) Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 4konsult.+8projekt.=12 godz. 0,5 pkt. ECTS (12:25=0,48) |
Literatura: |
Estreicher Karol: Historia sztuki w zarysie. Wyd. 10. - Warszawa-Kraków 1990. Białostocki Jan: Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. Warszawa 2011. Bastek Grażyna, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010. Burke Peter, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991. Burke Peter, Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011. Burke Peter, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Freedland Cynthia, Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki, Poznań 2004 Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700. Wybrał i opracował Jan Białostocki. Redakcja naukowa Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba. - Warszawa 1994. Miłobędzki Adam: Zarys dziejów architektury w Polsce.- Warszawa 1989. Ziemba Antoni: Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. t.1 – Warszawa 2008, t.2 – Warszawa 2011, t. 3 – Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
KP6_WG4 - student wykazuje znajomość historii porównawczej KP6_WG6 - student zdaje sobie sprawę z różnorodności źródeł informacji KP6_WK6 - student rozpoznaje i zna różnice w ujęciach historiograficznych w różnych okresach czasu i kontekstach KP6_UW1 -samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego KP6_UW2 - student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych KP6_UW3 - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł KP6_UK1 -potrafi przygotować prezentację multimedialną oraz wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne KP6_UK3 - potrafi obsługiwać na poziomie podstawowym programy biurowe i wykorzystywać je do przygotowywania prac pisemnych KP6_UK6 - potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki KP6_KK1 -ma krytyczną świadomość zakresu swojej wiedzy historycznej i umiejętności warsztatowych i rozumie potrzebę dalszego, ciągłego rozwoju kompetencji w zakresie fachowym, ogólnohumanistycznym, jak też kompetencji personalnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie – praca dotycząca wybranego stylu architektonicznego |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Suski | |
Prowadzący grup: | Robert Suski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
w ramach zajęć studenci winni zaznajomić się ze zmianami w malarstwie i rzeźbie między początkiem renesansu a początkiem XX wieku. Umieć rozpoznawać najważniejsze rzeźby i obrazy w światowej sztuce. Znać różnice pomiędzy poszczególnymi stylami architektonicznymi, znać podstawowe cechy stylów sztuki |
|
Pełny opis: |
Celem zajęcia z historii sztuki jest zaznajomienie studentów z przebiegiem rozwoju sztuki od renesansu po XX wiek. Studenci na zajęciach poznają nie tylko jak przebiegały zmiany w postrzeganiu sztuki, ale poznają podstawowe metody badawcze dotyczące analizy dzieł sztuki, poznają gatunki malarstwa, najważniejszych przedstawicieli malarstwa i rzeźby. Po kursie z antropologii sztuki studenci winni poznać terminologią z zakresu sztuki (malarstwa i rzeźby), analizować dzieła sztuki pod kątem różnych sposobów interpretacji ich, znać podstawowych twórców i tworzone przez nich dzieła oraz zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu |
|
Literatura: |
Estreicher Karol: Historia sztuki w zarysie. Wyd. 10. - Warszawa-Kraków 1990. Białostocki Jan: Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. Warszawa 2011. Bastek Grażyna, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010. Burke Peter, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991. Burke Peter, Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011. Burke Peter, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Freedland Cynthia, Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki, Poznań 2004 Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700. Wybrał i opracował Jan Białostocki. Redakcja naukowa Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba. - Warszawa 1994. Miłobędzki Adam: Zarys dziejów architektury w Polsce.- Warszawa 1989. Ziemba Antoni: Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. t.1 – Warszawa 2008, t.2 – Warszawa 2011, t. 3 – Warszawa 2015. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Suski | |
Prowadzący grup: | Robert Suski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
w ramach zajęć studenci winni zaznajomić się ze zmianami w malarstwie i rzeźbie między początkiem renesansu a początkiem XX wieku. Umieć rozpoznawać najważniejsze rzeźby i obrazy w światowej sztuce. Znać różnice pomiędzy poszczególnymi stylami architektonicznymi, znać podstawowe cechy stylów sztuki |
|
Pełny opis: |
Celem zajęcia z historii sztuki jest zaznajomienie studentów z przebiegiem rozwoju sztuki od renesansu po XX wiek. Studenci na zajęciach poznają nie tylko jak przebiegały zmiany w postrzeganiu sztuki, ale poznają podstawowe metody badawcze dotyczące analizy dzieł sztuki, poznają gatunki malarstwa, najważniejszych przedstawicieli malarstwa i rzeźby. Po kursie z antropologii sztuki studenci winni poznać terminologią z zakresu sztuki (malarstwa i rzeźby), analizować dzieła sztuki pod kątem różnych sposobów interpretacji ich, znać podstawowych twórców i tworzone przez nich dzieła oraz zapoznać się z podstawową literaturą przedmiotu |
|
Literatura: |
Estreicher Karol: Historia sztuki w zarysie. Wyd. 10. - Warszawa-Kraków 1990. Białostocki Jan: Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery. Warszawa 2011. Bastek Grażyna, Warsztaty weneckie w drugiej połowie XV i w XVI wieku. Bellini, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 2010. Burke Peter, Kultura i społeczeństwo w renesansowych Włoszech, Warszawa 1991. Burke Peter, Fabrykacja Ludwika XIV, Warszawa 2011. Burke Peter, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwa historyczne, Kraków 2012. Freedland Cynthia, Czy to jest sztuka? Wprowadzenie do teorii sztuki, Poznań 2004 Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600-1700. Wybrał i opracował Jan Białostocki. Redakcja naukowa Maria Poprzęcka i Antoni Ziemba. - Warszawa 1994. Miłobędzki Adam: Zarys dziejów architektury w Polsce.- Warszawa 1989. Ziemba Antoni: Sztuka Burgundii i Niderlandów 1380-1500. t.1 – Warszawa 2008, t.2 – Warszawa 2011, t. 3 – Warszawa 2015. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.