University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Europejskość Europy. Ewolucje idei

General data

Course ID: 350-HS1-2PFK3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Europejskość Europy. Ewolucje idei
Organizational unit: Faculty of History and International Relations
Course groups: (in Polish) 2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem wykładu jest ukazanie procesu ewolucji pojęcia „Europa” na przestrzeni wieków oraz próba określenia cech i wartości konstytuujących Europę pod względem politycznym oraz kulturowym i cywilizacyjnym. To refleksja nad podstawą tożsamości europejskiej i próba określenia jej stałych, niezbywalnych wartości, których poszanowanie gwarantuje Europie dalsze trwanie, odejście od nich - unicestwienie. Obserwowane aktualnie i lansowane trendy w polityce, ekonomii i kulturze Kontynentu czynią tę alternatywę coraz bardziej realną, stąd proponowany temat i poruszane kwestie są wyjątkowo aktualne.

Mode:

(in Polish) zdalnie

Short description: (in Polish)

Problematyka wykładu jest osnuta wokół następujących tematów szczegółowych:

1. Pojęcie "Europa" i jego rozumienie od starożytnej Grecji po wiek XX.

2. Proces rodzenia się Europy jako tworu politycznego i cywilizacyjnego.

3. Ewolucja „europejskości”.

4. Wschód i Zachód w dziejach Europy.

5. „Cywilizacja zachodnia” a Europa.

6. Akceptowalne porównania i fałszywe kontrasty.

7. Wątek islamski na Kontynencie drzewiej i dziś.

8. Tysiąc lat kameraderii polsko-niemieckiej z perspektywy XXI stulecia.

9. Unia Europejska wczoraj i dziś.

10. O podziale na "równych i równiejszych".

10. Wspólnotowość i europejskość „Wspólnoty Europejskiej”.

11. Historia a polityka.

Full description: (in Polish)

Profil studiów - ogólnoakademicki

Forma studiów - stacjonarne 1 stopnia

Status przedmiotu - obowiązkowy, fakulatatywny

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, historia

Rok studiów/semestr: rok I, semestr 1

konwersatorium - 30godz.

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w zajęciach......................................................30X1 godz.= 30 godz.

Udział w konsultacjach związanych z zajęciami...........30X2 godz .= 60godz.

Razem…………………………………………………....................................90 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela.…60 godz. 2 pkt ECTS

o charakterze praktycznym…..................................…30 godz. 1 pkt ECTS

Łącznie 3 pkt ECTS

Bibliography: (in Polish)

Davies N., Europa, Kraków 1998.

Dawson C., Formowanie się chrześcijaństwa, Warszawa 1987.

Dawson C., Religia i powstanie kultury zachodniej, Warszawa 1958.

Dawson C., Tworzenie się Europy, Warszawa 2000.

Halecki O., Historia Europy, jej granice i podziały, Lublin 1994.

Historia Europy Środkowo-Wschodniej, t. 1-2, red. J. Kłoczowski, Lublin 2000.

Kłoczowski J., Europa. Chrześcijańskie korzenie, Warszawa 2004.

Kumor B., Historia Kościoła, t. 1-8, Lublin 2001-2004.

Narodziny średniowiecznej Europy, red. H. Samsonowicz, Warszawa 1999.

Samsonowicz H., Dziedzictwo średniowiecza. Mity i rzeczywistość, Wrocław 1991.

Zientara B., Świt narodów europejskich. Powstanie świadomości narodowej na obszarze Europy pokarolińskiej, Warszawa 1985.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KP6_WG1 zna i rozumie wybrane zagadnienia historii powszechnej (w zakresie pięciu głównych epok historycznych) w ujęciu chronologicznym i tematycznym.

KP6_WG3 zna podstawowe nurty filozoficzne, kulturowe, ideologie i doktryny polityczne.

KP6_WG7 rozumie podstawową terminologię fachową nauk historycznych w przynajmniej jednym języku nowożytnym.

KP6_WK1 ma podstawową wiedzę na temat współczesnych relacji politycznych i kulturalnych.

KP6_WK2 wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym.

KP6_WK3 rozpoznaje relacje i zależności pomiędzy przeszłością a aktualnymi wydarzeniami z uwzględnieniem specyfiki wiedzy w dziedzinach ochrony i promocji dziedzictwa historycznego, wojskowości i bezpieczeństwa.

KP6_WK4 rozpoznaje relacje i zależności na poziomie podstawowym pomiędzy przeszłością a aktualnymi problemami społecznymi, gospodarczymi i politycznymi.

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KP6_UW1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego.

KP6_UW2 potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną właściwą dla studiów do opisu podstawowych problemów historycznych, ekonomicznych, politycznych i kulturowych.

KP6_UW6 potrafi analizować bieżącą sytuację polityczną i gospodarczą.

KP6_UW7 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną do interpretacji wydarzeń politycznych.

KP6_UK6 potrafi sporządzić wypowiedź na piśmie dotyczącą wskazanej problematyki.

KP6_UU1 samodzielnie zdobywa i utrwala wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji, zgodnie ze wskazówkami opiekuna naukowego.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

KP6_KK2 wykazuje odpowiedzialność i odwagę cywilną w przedstawianiu zgodnego aktualnym stanem wiedzy historycznej obrazu dziejów i w sprzeciwianiu się instrumentalizacji historii przez grupy narodowe, społeczne, religijne i polityczne.

KP6_KK4 jest zdolny do okazywania zrozumienia dla świata wartości i postaw ludzi w różnych okresach i kontekstach historycznych.

KP6_KO2 docenia i szanuje, jak też jest gotów promować tradycje oraz dziedzictwo historyczne i kulturowe Polski, swojego regionu i Europy.

KP6_KR1 stosowania zasad etycznych .

KP6_KR2 funkcjonowania w środowisku wielokulturowym, rozumie wartość pluralizmu i tolerancji.

KP6_KR3 uznaje i szanuje różnice punktów widzenia determinowane różnym podłożem narodowym i kulturowym.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenia na ocenę na podstawie wypowiedzi ustnej relacjonującej zadaną kwestię szczegółową.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)