Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zajęcia terenowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 350-HS1-2ZTR
Kod Erasmus / ISCED: 08.352 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zajęcia terenowe
Jednostka: Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych
Grupy: 3L stac.I st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Student rozpoczynający zajęcia terenowe musi znać podstawowe pojęcia w historii sztuki, rozpoznawać style w architekturze. Po zajęciach terenowych będzie umiał rozpoznawać w obiektach architektonicznych elementy poszczególnych stylów.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pokazanie studentom różnych styli w architekturze , malarstwie i rzeźbie na przykładzie Kujaw i Wielkopolski. Studenci w ramach zajęć przygotowują referaty dotyczące poszczególnych obiektów i historii odwiedzanych miejsc.

Zajęcia muszą odbyć się w terenie.

Literatura:

Architektura gotycka w Polsce, t. 2: Katalog zabytków, red. I wstęp A. Włodarek, Warszawa 1995.

Gałka W., Z badań nad najstarszą zabudową mieszczańską Poznania lewobrzeżnego (XIII-XV w.), „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, Poznań 1999.

Grzybkowski A., Gotycka Architektura Murowana w Polsce, Warszawa 2014.

Michalski M., Ustanowienie i wczesne dzieje biskupstwa kujawskiego, Scripta minora, t. 1, red. Bohdan Lapis, Poznań 1996, s. 83–108.

Rogalanka A., Theatrum pośrodku rynku. Zabudowania targowe na rynku średniowiecznego Poznania, Poznań 2017.

Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996.

Tomala J., Murowana architektura romańska i gotycka w Wielkopolsce, tom 3, architektura mieszczańska, Kalisz 2012.

Górski K., Dobra biskupów włocławskich w ziemi dobrzyńskiej w świetle dokumentów Archiwum Diecezjalnego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 9, 2006, s. 361-368.

Maciejewski J., Biskupi włocławscy w Polsce piastowskiej – pochodzenie, drogi awansu i model kariery, w: Polska w kręgu polityki, kultury i gospodarki europejskiej: księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. Maksymiliana Grzegorza, red. Z. Zyglewski, Bydgoszcz 2007, s. 106-116.

Łęcki W., Maluśkiewicz P., Poznań od A do Z, Poznań, 1986.

Topolski J., Dzieje poznania do 1793 r., cz. 1–2, Poznań 1988.

Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1985.

Poznań, przewodnik po zabytkach i historii, Poznań 2003.

Grześkowiak J., Kruszwica: zarys monograficzny, Toruń 1965.

Efekty uczenia się:

WG2: student powinien znać podstawowe style w malarstwie i architekturze oraz je rozpoznawać a także mieć podstawową wiedzę na temat datowania obiektów zabytkowych.

KP6_WK2: wie o istnieniu w naukach historycznych i pokrewnych różnych punktów widzenia, determinowanych różnym podłożem narodowym i kulturowym

Student po zakończeniu zajęć powinien wiedzieć o wpływie religii, polityki, otoczenia również na dzieła sztuki. Powinien rozpoznawać elementy lokalne jak i globalne w nurtach.

KP6_UW3: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł

Student potrafi dokonywać analizy dzieła sztuki, rozpoznawania maniery czy stylu architektonicznego. Potrafi również dzieła sztuki, czy historię sztuki traktować jako dziedzinę / naukę pomagającą zrozumieć przeszłość , w tym jej interpretację.

KP6_UK5: potrafi kompetentnie wypowiadać się publicznie na temat

Student powinien przedstawić swoją wiedzę publicznie podczas zajęć terenowych przed prowadzącym i innymi studentami.

Metody i kryteria oceniania:

Praca zaliczeniowa konsultowana na wybrany temat obiektu. Przedstyawienie tej pracy w terenie z możliwością zadawania pytań. Ocena odbędzie się na podstawie wygłoszonego referatu w obiekcie omawianym.

Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność w czasie objazdu

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia terenowe, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc
Prowadzący grup: Ewa Kaźmierczyk, Monika Kozłowska-Szyc
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kształcenia ogólnego

Tryb prowadzenia przedmiotu:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest pokazanie studentom różnych styli w architekturze , malarstwie i rzeźbie na przykładzie Kujaw i Wielkopolski. Studenci w ramach zajęć przygotowują referaty dotyczące poszczególnych obiektów i historii odwiedzanych miejsc.

Zajęcia muszą odbyć się w terenie.

Literatura:

Architektura gotycka w Polsce, t. 2: Katalog zabytków, red. I wstęp A. Włodarek, Warszawa 1995.

Gałka W., Z badań nad najstarszą zabudową mieszczańską Poznania lewobrzeżnego (XIII-XV w.), „Kronika Miasta Poznania”, nr 4, Poznań 1999.

Grzybkowski A., Gotycka Architektura Murowana w Polsce, Warszawa 2014.

Michalski M., Ustanowienie i wczesne dzieje biskupstwa kujawskiego, Scripta minora, t. 1, red. Bohdan Lapis, Poznań 1996, s. 83–108.

Rogalanka A., Theatrum pośrodku rynku. Zabudowania targowe na rynku średniowiecznego Poznania, Poznań 2017.

Szczęsny Skibiński, Polskie katedry gotyckie, Poznań 1996.

Tomala J., Murowana architektura romańska i gotycka w Wielkopolsce, tom 3, architektura mieszczańska, Kalisz 2012.

Górski K., Dobra biskupów włocławskich w ziemi dobrzyńskiej w świetle dokumentów Archiwum Diecezjalnego we Włocławku, „Studia Włocławskie” 9, 2006, s. 361-368.

Maciejewski J., Biskupi włocławscy w Polsce piastowskiej – pochodzenie, drogi awansu i model kariery, w: Polska w kręgu polityki, kultury i gospodarki europejskiej: księga pamiątkowa z okazji 70-lecia urodzin prof. Maksymiliana Grzegorza, red. Z. Zyglewski, Bydgoszcz 2007, s. 106-116.

Łęcki W., Maluśkiewicz P., Poznań od A do Z, Poznań, 1986.

Topolski J., Dzieje poznania do 1793 r., cz. 1–2, Poznań 1988.

Karpowicz M., Sztuka polska XVIII w., Warszawa 1985.

Poznań, przewodnik po zabytkach i historii, Poznań 2003.

Grześkowiak J., Kruszwica: zarys monograficzny, Toruń 1965.

Uwagi:

Podstawową metodą i kryterium oceny będzie praca pismena i wygłoszenie referatu na miejscu z pokazaniem elementów charakterystycznych dla obiektów sztuki. Dodatkowo brana pod uwagę będzie aktywność w czasie objazdu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)