Historia gospodarcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1HG |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.351
|
Nazwa przedmiotu: | Historia gospodarcza |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty obowiązkowe Historia I rok II stopnia sem. letni Historia I rok II stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | monograficzne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów wiedzy w zakresie historii myśli ekonomicznej i historii gospodarczej świata od starożytności po XX wiek. Punktem wyjściowym rozważań jest myśl antyczna, reprezentowana przez Ksenofonta i Arystotelesa. Następnie analizowana jest rewolucja późnego średniowiecza prowadząca do przedefiniowania podstawowych założeń dotyczących pracy, bogactwa/biedy i pieniądza dokonana przez teologów chrześcijańskich w późnym średniowieczu, a dalej narodziny nowoczesnych koncepcji ekonomicznych w czasach nowożytnych i ich ewolucja do czasów nam współczesnych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | zdalnie |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu monograficzny Dziedzina i dyscyplina nauki nauki humanistyczne, historia Rok studiów/semestr I/ sem. letni wykład 30 godz., punkty ECTS: 2 Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 26 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 24 godz. |
Literatura: |
Podręcznik: R. Bartkowiak, Historia myśli ekonomicznej, Warszawa 2008. Teksty źródłowe: 1. Arystoteles, Polityka z dodaniem Pseudo_Arystotelesowskiej Ekonomiki, opr. L.M. Piotrowicz, tł. K. Grzybowski, Warszawa 1964. 2. D. Wood, Medieval Economic Thought, Cambridge UP 2002. 3. T.R. Malthus, Prawo ludności, wyd. A. Krzyżanowski, tł. K. Stein, Gebethner i Wolff 1925. 4. D. Ricardo, Zasady ekonomji politycznej i podatkowania, tł. M. Bornstein-Łychowska, Gebethner i Wolff 1929. 5. K. Marks, Kapitał, dowolne wydanie 6. N. Wapshott, Keynes kontra Hayek;spór który zdefiniował współczesną ekonomię, Warszawa 2013 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1 w pogłębionym stopniu umie porządkować fakty i zjawiska z zakresu historii, prowadzące do specjalizacji w wybranych obszarach badań historycznych. KP7_WG2 zna metody i problemy badań historii gospodarczej KP7_WG3 dysponuje pogłębioną, uporządkowaną chronologicznie i tematycznie wiedzę o historii gospodarczej dawnych i współczesnych ziem polskich na tle dziejów Europy – także w aspekcie porównawczym KP7_WG5 dostrzega powiązania interdyscyplinarne historii i nauk pokrewnych z innymi naukami i obszarami nauk, w tym wypadku z ekonomią KP7_WG8 rozumie w pogłębionym stopniu funkcjonowanie struktur społecznych i ekonomicznych KP7_WK3 dostrzega wpływ zróżnicowania kulturowego i religijnego świata na różnego rodzaju więzi społeczne KP7_UW1 - samodzielne poszukiwanie informacji o przedstawicielach poszczególnych nurtów refleksji ekonomicznej i ich pracach KP7_UO2 - praca grupowa KP7_KK1 Ma krytyczny i otwarty stosunek do nowych idei i koncepcji w badaniach KP7_KK3 Jest zdolny do zmiany własnych przekonań w świetle nowej wiedzy i argumentów KP7_KR2 W sposób ciągły rozwija swoje zainteresowania i kompetencje fachowe KP7_KR5 Wykazuje niezależność i samodzielność myśli, szanując prawo innych osób do wykazywania tych samych cech. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.