Wstęp do badań historycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-1WBH |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.451
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań historycznych |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne Historia I rok II stopnia sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość faktografii historycznej i literatury przedmiotu w zakresie programu nauczania szkoły średniej. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami warsztatu badawczego historyka. Uwzględniają one zarówno zagadnienia teoretyczne jak i zadania praktyczne, przygotowujące do samodzielnej pracy w dalszym toku studiów. Podczas zajęć student nie rozwiązuje problemów naukowych, ale uczy się procedur badawczych, zapoznaje się z podstawami warsztatu historycznego. |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne: informacja o celu, planie ćwiczeń i zasadach zaliczenia. 2. Rozważania o historii, historiografii. Czym jest fakt historyczny- periodyzacja dziejów 3. Czym jest źródło historyczne? Definicja i podziały źródeł 4. Gatunki piśmiennictwa historycznego: 5. Bibliografie 6. Encyklopedie, słowniki, leksykony 7. Definicja i typologia kartografii 8. Technika pisania prac naukowych - fiszki - bibliografia do tematu - aparat przypisów i jego zastosowanie 9. Krytyka zewnętrzna i wewnętrzna źródeł 10. Jaki powinien być historyk? |
Literatura: |
1. M. Pawlak, J. Serczyk, Podstawy badań historycznych, Bydgoszcz 1991. 2. B. Miśkiewicz, Wstęp do badań historycznych (W-wa – Poznań 1985). 3 A. Swieżawski, Warsztat naukowy historyka , Łódź 1978, 4. J. Szymański, Nauki Pomocnicze Historii, W-wa 1983 lub 2001 5. E.H. Carr, Historia. Czym jest ? , Poznań 1999 6. J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998. 7. J. Topolski, Jak się pisze i rozumie historię, Warszawa 1998. 8. M. Bloch, Pochwała historii, czyli o zawodzie historyka, Warszawa 1960 9. S. Kieniewicz, O etyce zawodu historyka, w: tenże, Historyk a świadomość narodowa, Warszawa 1982, s. 128–142. 10 M. Handelsman, Historyka. Zasady metodologii i teorii poznania historycznego, Zamość 1921 11. . Kieniewicz, Czasopiśmienictwo historyczne, “Kwartalnik Historyczny” 84, 1977, nr 2, s. 385-390 |
Efekty uczenia się: |
KP7_WG1, KP7_WG2, KP7_WG6, KP7_WG10, KP7_WK1, KP7_UW4, KP7_UW5, KP7_KK1, KP7_KR2, KP7_KR5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w ćwiczeniach (maksymalny limit nieobecności, które trzeba zaliczyć: 2), przygotowywanie indywidualnych zadań przydzielanych studentom, aktywność na zajęciach, przygotowanie prac pisemnych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Drozdowski | |
Prowadzący grup: | Mariusz Drozdowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Szadkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Szadkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.