Chrześcijaństwo na Bliskim Wschodzie. Wybrane problemy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-HS2-2PF2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.352
|
Nazwa przedmiotu: | Chrześcijaństwo na Bliskim Wschodzie. Wybrane problemy |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
2L stac.II st.studia historyczne - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | specjalizacyjne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę o zróżnicowaniu religijnym i etnicznym świata na przestrzeni dziejów. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Obecnie wiedza o Kościołach skupiających natywnych użytkowników języka aramejskiego jest bardzo niewielka i ogranicza się przeważnie do wąskich środowisk orientalistycznych. Tymczasem rola, jaką Kościoły te odegrały w rozwoju chrześcijaństwa i cywilizacji światowej, jest ogromna. Największe z nich to Kościół Syriacko-Prawosławny należący do grupy Orientalnych Kościołów Prawosławnych oraz Asyryjski Kościół Wschodu, który nie pozostaje w jedności z żadnym innym Kościołem1. Kościoły te przyczyniły się do chrystianizacji i rozwoju narodów Bliskiego Wschodu i Azji, wychodząc daleko poza ramy swojego kręgu kulturowego i językowego |
Pełny opis: |
1. Zajęcia wstępne. Cel zajęć. Podstawowe pojęcia. Literatura; 2. Sobory Kościoła niepodzielonego; 3. Pentarchia; 4. Chrześcijaństwo w kulturze arabskiej. Wybrane problemy; 5. Kościoły asyryjskie i chaldejskie; 6. Kościoły antiocheńskie i syryjskie; 7. Ortodoksyjny Kościół Koptyjski cz. 1; 8. Ortodoksyjny Kościół Koptyjski cz. 2. Katolicki Kościół koptyjski; 9. Kościoły aleksandryjskie; 10. Kościoły jerozolimskie; 11. Kościoły Indii i Kaukazu; 12. Asyryjczycy i Aramejczycy. Współczesna tożsamość religijna i narodowa; 13. Społeczno-polityczna sytuacja Asyryjczyków na pograniczu Syrii, Turcji, Iranu i Iraku; 14. Chrześcijaństwo a wolność religijna na Bliskim Wschodzie. Perspektywa współczesna; 15. Zaliczenie przedmiotu; |
Literatura: |
Atiya Aziz s., Historia Kościołów Wschodu, Warszawa 1979; Bendza M, Szymaniuk A., Starożytne patriarchaty prawosławne, Białystok 2005; Dąbrowski R., Osobliwości w Kościołach Wschodnich, Lublin 1962; Kościelniak K., , XX wieków chrześcijaństwa w kulturze arabskiej, t. 1: Arabia starożytna. Chrześcijaństwo w Arabii do Mahometa († 632), Kraków 2000; Kościoły Wschodnie, red. J. Drabina, Zeszyty Naukowe, Religioznawstwo 1999, 32; Moch M., Swoi i obcy. Tożsamość Koptów i Maronitów w arabskich tekstach kultury, Warszawa 2013; Robertson R. G., Chrześcijańskie Kościoły Wschodnie, Kraków 2005; Rosiak D., Ziarno i krew. Podróż śladami bliskowschodnich chrześcijan, Wołowiec 2015 Tam też obszerna literatura: s. 411-414); Starowieyski M., Nasi bracia chrześcijanie Wschodu, Kraków 2021; Woźniak M., Współcześni Asyryjczycy i Aramejczycy. Bliskowschodni chrześcijanie w poszukiwaniu tożsamości narodowej, Łódź 2014; |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposobem weryfikacji wiedzy będzie praca pisemna na temat uzgodniony z prowadzącym, napisana w oparciu o książkę: D. Rosiak, Ziarno i krew. Podróż śladami bliskowschodnich chrześcijan, Wołowiec 2015, oraz inne pozycje samodzielnie wybrane przez studenta. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.