Bezpieczeństwo (problem) wody we współczesnym świecie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 350-MS1-2PF15 |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.602
|
Nazwa przedmiotu: | Bezpieczeństwo (problem) wody we współczesnym świecie |
Jednostka: | Wydział Historii i Stosunków Międzynarodowych |
Grupy: |
3L stac.I st.studia stosunków międzynarodowych - przedmioty fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Jeśli wojny XX wieku toczyły się o ropę, to wojny następnego stulecia będą toczyły się o wodę, powiedział były prezes Banku Światowego Ismail Serageldin w 1995 roku. Wzrost zapotrzebowania na wodę oraz zachodzące zmiany klimatyczne stają się zarzewiem konfliktów zbrojnych. Wojny o wodę nie są zjawiskiem nowym, toczyły się one od początków istnienia cywilizacji. Wzrasta zagrożenie natężenia konfliktów o wodę i w XXI, niektóre z tych konfliktów trwają obecnie, jednak posiadamy bardzo mało informacji na ich temat. Bardzo często spory o dostęp do wody są przedstawiane jako konflikty na tle etnicznym lub religijnym. |
Skrócony opis: |
Celem cyklu jest zapoznanie się z konfliktami i sporami o wodę, które toczą się obecnie w różnych regionach świata, analiza polityki wodnej poszczególnych państw oraz sposoby rozwiązania problemów. |
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki bezpieczeństwa wody 2. Polityka i bezpieczeństwo wody w basenie Nilu 3. Polityka i bezpieczeństwo wody w basenie rzeki Jordan 4. Konflikt i współpraca między państwami nadbrzeżnymi w Afryce Zachodniej - Volta, Senegal 5. Problem z dostępem do wody w Afryce Południowej – Orange 6. Spory wokół wód Tygrysu i Eufratu 7. Problemy wodne w regionie Azji Południowej – Indus, Ganges, Mahadayi 8. Problem wody i problemy ekologiczne w regionie Morza Aralskiego 9. Problemy wodne w państwach Ameryki 10. Problemy wodne w Unii Europejskiej 11. Przyszłość bezpieczeństwa wody i efektywne metody rozwiązania problemów |
Literatura: |
Literatura*: ‘Hydro-hegemony – A Framework for Analysis of Transboundary Water Conflicts’, Water Policy 8, pages 435–460, by Mark Zeitoun and Jeroen Warnerb, 2006, https://core.ac.uk/download/pdf/2775653.pdf Managing and Transforming Water Conflicts, Jerome Delli Priscoli, Aaron T. Wolf, Cambridge 2009. Africa’s Largest Seawater Desalination Plant Eases Water Scarcity for City of Algiers, Algeria, https://www.suezwatertechnologies.com/sites/default/files/documents/CS1338EN.pdf Barbara Rose Johnston, Water, Cultural Diversity, and Global Environmental Change Emerging Trends, Sustainable Futures? Bjørn-Oliver Magsig, International Water Law and the Quest for Common Security, Routledge 2015 Waltina Scheumann, Manuel Schiffler (Eds.), Water in the Middle East Potential for Conflicts and Prospects for Cooperation, Springer 1998. Water in the Middle East Potential for Conflicts and Prospects for Cooperation, Springer 1998. Philip Jan Schäfer, Human and Water Security in Israel and Jordan, Springer 2013 Report no. 46456, Africa Region Water Resources Unit Working Paper 1, Benefit Sharing in International Rivers: Findings from the Senegal River Basin, the Columbia River Basin, and the Lesotho Highlands Water Project, November 12, 2008. Restoring The Water Resources Of The Aral Sea Basin, in: Threats to Global Water Security, J. Anthony A. Jones, Trahel G. Vardanian, Christina Hakopian, Springer 2007. Water resource and conflicts and international security. A global perspective, Lexington books 2012. Water resource and conflicts and international security. A global perspective, Lexington books 2012. *w trakcie semestru literatura będzie uzupełniana |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, student zna i rozumie: KP6_WG2 podstawowe instytucje i organizacje będące uczestnikami relacji międzynarodowych oraz ich historię KP6_WG3 ma podstawową wiedzę na temat stosunków międzynarodowych na płaszczyźnie politycznej, ekonomicznej i kulturalnej oraz ich historycznych uwarunkowań KP6_WG5 ma podstawową wiedzę z zakresu historii współczesnej KP6_WG6 źródła więzi o charakterze ekonomicznym, etnicznym, kulturowym i politycznym i ich znaczenie w stosunkach międzynarodowych KP6_WG8 podstawowe prądy filozoficzne, ideologie i doktryny polityczne KP6_WK2 geograficzne uwarunkowania stosunków międzynarodowych KP6_WK3 podstawowe mechanizmy kulturowe, polityczne, prawne i ekonomiczne warunkujące stosunki międzynarodowe oraz ich podłoże historyczne KP6_WK4 kontekst historyczny i narzędzia realizacji polityki zagranicznej UMIEJĘTNOŚCI, student potrafi: KP6_UW1 dostrzegać problemy na płaszczyźnie międzynarodowej i ich źródła historyczne KP6_UW4 doszukiwać się związków przyczynowo-skutkowych wydarzeń międzynarodowych KP6_UW7 na podstawie wiedzy historycznej prognozować rozwój sytuacji międzynarodowej KP6_UW8 analizować aktualną sytuację międzynarodową w poszczególnych regionach świata, z uwzględnieniem kontekstu historycznego KP6_UW9 na podstawie wiedzy historycznej ocenić konsekwencje aktualnych wydarzeń międzynarodowych KP6_UK2 merytorycznie argumentować i dyskutować w języku polskim i obcych, przedstawiać swoje opinie i odnosić się do poglądów innych autorów w obszarze relacji międzynarodowych KP6_UO1 przygotować pracę pisemną (w tym także dyplomową) z zakresu stosunków międzynarodowych, przestrzegając reguł redakcyjnych i językowych KP6_UO2 współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różnej role KP6_UU1 samodzielnie zdobywać i utrwalać wiedzę w sposób uporządkowany i systematyczny przy zastosowaniu nowoczesnych technik pozyskiwania, klasyfikowania i analizowania informacji KOMPETENCJE SPOŁECZNE, student jest gotów do: KP6_KK1 krytycznego formułowania sądów na temat podstawowych kwestii politycznych, kulturowych, ekonomicznych i prawnych na płaszczyźnie międzynarodowej, uwzględniając także ich historyczny kontekst KP6_KK2 ma szacunek do wiedzy opartej na podstawach naukowych KP6_KK3 ma nawyk śledzenia na bieżąco sytuacji międzynarodowej i aktualizowania uzyskanej wiedzy KP6_KO3 uczestniczenia w projektach dotyczących kwestii regionalnych i międzynarodowych, osadzonych w kontekście historycznym |
Metody i kryteria oceniania: |
Jeśli zajęcia będą odbywały się w trybie normalnym (w sali), zaliczenie przedmiotu będzie w formie pisemnej (test) Aby zaliczyć przedmiot niezbędnym jest: 1. Aktywny udział w zajęciach 2. Napisanie testu podsumowującego 3. Dopuszcza się 1 nieobecność, resztę nieobecności należy zaliczyć w czasie dyżurów. 4. Niezaliczenie nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do testu podsumowującego Jeśli zajęcia będą odbywały się w trybie online, aby zaliczyć przedmiot niezbędnym będzie: 1. Aktywny udział w zajęciach online (z włączoną kamerą -warunek niezbędny) 2. Przygotowanie co najmniej 5 prezentacji i przedstawienie ich podczas zajęć online 3. Dopuszcza się jedna nieobecność, resztę nieobecności należy zaliczyć w czasie dyżurów online 4. Niezaliczenie nieobcności skutkuje nienaliczeniem oceny końcowej. Ocena końcowa będzie naliczana na podstawie średniej ocen (niezależnie od trybu nauczania). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.