Zachowania komunikacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AN2-2GMU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Zachowania komunikacyjne |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA niestac |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Warsztat ma na celu podniesienie kompetencji komunikacyjnych, a co za tym idzie i społecznych uczestniczących studentów. Zajęcia bogate w różnorodne ćwiczenia aktywizujące wyposażają uczestników w narzędzia służące skutecznej komunikacji. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki, Forma studiów: Niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, specjalnościowy, M_7 Rok studiów /semestr: II rok II stopnia, semestr 3 Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 wykładów, 5 ćwiczeń Metody dydaktyczne: ćwiczenia psychologiczne, gry dyskusyjne, dyskusja moderowana, inscenizacje improwizowane. Punkty ECTS: 5 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach - 15 godz. - przygotowanie do zajęć (czytanie wskazanej literatury) - 35 godz. - udział w konsultacjach - 10 godz. - przygotowanie prezentacji - 35 godz. - przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 30 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin; 2 pkt. - o charakterze praktycznym: 100 godzin; 3 pkt |
Literatura: |
Literatura podstawowa: McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP Gdańsk 2002 Thomson P., Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998. Fisher. R., Ury W., Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się, Warszawa 1990 Chełpa S., Witkowski T., Psychologia konfliktów, Wrocław 2004. Hogan K., Sztuka porozumienia Twoją drogą na szczyty, Warszawa 2001. Hiam A., Pokonywanie przeszkód. Przypowieść o tym jak poskromić smoka konfliktu, Gliwice 2002. Żurek E., Sztuka wystąpień, Warszawa 2004. Rosenberg M.B., Porozumienie bez przemocy, Warszawa 2003. Birkenbihl V.F., Komunikacja werbalna, Wrocław 1997 Walker W., Przygoda z komunikacją, Gdańsk 2001 Walther G. R., Mówisz, masz, Gdańsk 2007 Alberti R., Emmons M., Asertywność, Gdańsk 2003 Literatura uzupełniająca: Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Warszawa 1986 Tannen D., Ty nic nie rozumiesz, Warszawa 1994 Wills–Brandon C., Jak mówić nie i budować udane związki, Gdańsk 2003 Evans P., Toksyczne słowa, Warszawa 1992 Bowkett S., Wyobraź sobie, że - ćwiczenia rozwijające twórcze myślenie, Warszawa 2000 Rebel G., Naturalna mowa ciała, Wrocław 1999 |
Efekty uczenia się: |
Absolwent: KA7_WG6 - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym KA7_WK1 - ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych KA7_UK1 - potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych KA7_UO2 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań KA7_KK4 -utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w warsztacie (ocenianie ciągłe) oraz pozytywna ocena z napisanego kolokwium. Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia, pozostałe nieformalne nieobecności zalicza w czasie konsultacji. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.