Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja kulturalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-AS1-2BAO Kod Erasmus / ISCED: 05.001 / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja kulturalna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni
Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika
Punkty ECTS i inne: 2.00
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Poznanie metod pracy kulturalnej w instytucjach kulturalnych w Polsce: Galeriach sztuki, instytucjach edukacyjnych, domach kultury.

Umiejętność recenzowania wystaw artystycznych w galeriach sztuki

Pełny opis:

Poznanie rodzajów i zastosowania technik edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej oraz edukacji

artystycznej

Poznanie rodzajów i zastosowania metod edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej i edukacji kulturowej

środowisk lokalnych

Rozumienie podstawowej terminologii oraz koncepcji, opisującej

praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także

koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.

Poznanie metod pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach

kulturalnych w Polsce.

Umiejętność recenzowania wystaw artystycznych w galeriach sztuki

Literatura:

1.Alternatywna pedagogika humanistyczna. Red. B. Suchodolski. Wrocław 1990.

2.Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka. Red. B. Suchodolski. Wrocław 1986.

3.Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. Red. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec.Zielona Góra-Warszawa

2000.

4.Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. Problemy i wyzwania. Materiały z konferencji zorganizowanej przez

Komisję Kultury i Środków Przekazu. Warszawa 2003.

5.Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna. Red. D. Jankowski. Poznań 1996.

6.Edukacja kulturalna. Szkoła i rodzina. Red. D. Jankowski. Kalisz 1993.

7.Edukacja kulturalna w społeczeństwie obywatelskim. Red. J. Żebrowski. Gdańsk 1997.

8.Edukacja kulturalna. Wybrane obszary. Red. K. Olbrycht. Katowice 2004.

9.Edukacja kulturalna w życiu człowieka. Red. D. Jankowski. Kalisz 1999.

10.Grad J., Kaczmarek U.: Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Poznań 2005.

11.Jakubowski W.: Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków 2006.

12.Jankowski D.: Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków 2006.

13.Słowińska S.: Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje – koncepcje. Kraków

2007.

14.Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów. Red. I. Wojnar. Warszawa 1997

15.Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa 2000

Efekty uczenia się:

Zna rodzaje i zastosowanie technik edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej i kulturowej oraz edukacji

artystycznej

Zna rodzaje i zastosowanie metod edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej i edukacji kulturowej

środowisk lokalnych

Zna zastosowanie metod i technik edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kultury artystycznej

Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące

praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także

koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.

Zna metody pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach

kulturalnych

Metody i kryteria oceniania:

• obecność na zajęciach

• ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)

• recenzja z wystawy w Galerii Sztuki

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-06-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Świdzińska
Prowadzący grup: Dorota Świdzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Poznanie metod pracy kulturalnej w instytucjach kulturalnych w Polsce: Galeriach sztuki, instytucjach edukacyjnych, domach kultury.

Umiejętność recenzowania wystaw artystycznych w galeriach sztuki

Pełny opis:

Poznanie rodzajów i zastosowania technik edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej oraz edukacji

artystycznej

Poznanie rodzajów i zastosowania metod edukacyjnych

wykorzystywanych w edukacji kulturalnej i edukacji kulturowej

środowisk lokalnych

Rozumienie podstawowej terminologii oraz koncepcji, opisującej

praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także

koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.

Poznanie metod pracy kulturalnej w instytucjach i organizacjach

kulturalnych w Polsce.

Umiejętność recenzowania wystaw artystycznych w galeriach sztuki

Literatura:

1.Alternatywna pedagogika humanistyczna. Red. B. Suchodolski. Wrocław 1990.

2.Edukacja kulturalna a egzystencja człowieka. Red. B. Suchodolski. Wrocław 1986.

3.Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. Red. B. Idzikowski, E. Narkiewicz-Niedbalec.Zielona Góra-Warszawa

2000.

4.Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży. Problemy i wyzwania. Materiały z konferencji zorganizowanej przez

Komisję Kultury i Środków Przekazu. Warszawa 2003.

5.Edukacja kulturalna i aktywność artystyczna. Red. D. Jankowski. Poznań 1996.

6.Edukacja kulturalna. Szkoła i rodzina. Red. D. Jankowski. Kalisz 1993.

7.Edukacja kulturalna w społeczeństwie obywatelskim. Red. J. Żebrowski. Gdańsk 1997.

8.Edukacja kulturalna. Wybrane obszary. Red. K. Olbrycht. Katowice 2004.

9.Edukacja kulturalna w życiu człowieka. Red. D. Jankowski. Kalisz 1999.

10.Grad J., Kaczmarek U.: Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu. Poznań 2005.

11.Jakubowski W.: Edukacja w świecie kultury popularnej. Kraków 2006.

12.Jankowski D.: Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków 2006.

13.Słowińska S.: Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje – koncepcje. Kraków

2007.

14.Teoria wychowania estetycznego. Wybór tekstów. Red. I. Wojnar. Warszawa 1997

15.Wojnar I.: Humanistyczne intencje edukacji. Warszawa 2000

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.