Drama
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS1-2DRA | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Drama | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
2 rok 1st. AKzA stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
2.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Poznanie efektywnej metody pedagogicznej, edukacyjnej i terapeutycznej, wykorzystującej naturalną skłonność człowieka do naśladownictwa i zabawy oraz nabycie umiejętności wykorzystania jej w praktyce zawodowej. Po odbyciu ćwiczeń student : -zna elementarną terminologię stosowaną w dramie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w edukacji i terapii -ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań dramowych i procedurach stosowanych w obszarze tej metody potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich znaczenie w edukacji i terapii |
||
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, specjalnościowy, M_7 Rok studiów /semestr: rok II, semestr IV Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin laboratorium Metody dydaktyczne: warsztaty grupowe, projekty indywidualne Punkty ECTS: 2 punkty Bilans nakładu pracy studenta: - udział w konwersatoriach – 30 godzin - udział w konsultacjach – 10 godzin - przygotowanie do zajęć – 10 godzin Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami : - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz., 1,5 pkt. - o charakterze praktycznym 10 godz. 0,5 pkt. |
||
Literatura: |
Literatura podstawowa: B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa 1995, M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Warszawa 2003, M. Gudro, Przygoda z dramą, Wrocław 1994, S. Stankiewicz, K. Tomczak, Psychodrama w psychoterapii, Sopot 2012 . E. Roine, Psychodrama, czyli jak grać główną rolę w swoim życiu, Opole 1994, K. Horney, Nowe drogi w psychoanalizie, Warszawa 1987, K. Pankowska, Drama – zabawa i myślenie, Warszawa 1990, K. Pankowska ,Edukacja przez dramę, Warszawa 1997, W. Pelasińska, Ekspresja, jej wartość i potrzeba, Warszawa1983 K. Hogan, Sztuka porozumiewania się, Warszawa 2002 K. Hogan, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Warszawa 2002 A. Aichinger, W. Holl, Psychodrama. Terapia grupowa z dziećmi, Kielce1999. Literatura uzupełniająca: J. Pichalska, E. Świderska, A. Dziedzic, Drama na lekcjach języka polskiego, Warszawa 1994 K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 1996, T. Lewandowska-Kidoń, Drama w kształceniu pedagogicznym, Lublin 2001, P.Thomson, Sposoby komunikacji interpersonalnej, Poznań 1998, R. Fisher – W.Ury, Dochodząc do tak, Warszawa 1990, J.Rojewska, Grupa bawi się i pracuje, CzęśćII, Wrocław 2000, S.Chełpa, T.Witkowski, Psychologia konfliktów, Warszawa 1995, S.I.Buchalter, Terapia sztuką, Poznań 2006, S.Bowkett, Wyobraź sobie,że…,Warszawa 2000. |
||
Efekty uczenia się: |
Student po zakończeniu nauki: 1. zna elementarną terminologię stosowaną w dramie i rozumie jej źródła oraz zastosowania w edukacji i terapii; 2. ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań dramowych i procedurach stosowanych w obszarze tej metody; 3. potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; 4. ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego, posługuje się technikami dramy; 5. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania dramowych działań pedagogicznych w edukacji; 6. dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne zawiązane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, konstruuje scenariusze zajęć zgodnie z zasadami etyki |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Student może bez podania przyczyny opuścić jedne zajęcia, pozostałe nieformalne nieobecności zalicza w czasie konsultacji w Zakładzie Kulturoznawstwa na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UwB. Aby otrzymać ocenę pozytywną na zaliczeniu student przygotowuje mini wykład na jeden z podanych tematów związanych z metodą dramy oraz samodzielnie przeprowadza ćwiczenie dramowe ze swoją grupą studencką. Obowiązuje go aktywność w czasie ćwiczeń (ocenianie ciągłe). Trzy nieuzasadnione nieobecności wykluczają zaliczenie przedmiotu. 51% punktów uzyskanych przez studenta z egzaminu czy z ćwiczeń, jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej z danego przedmiotu |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mariola Wojtkiewicz | |
Prowadzący grup: | Mariola Wojtkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.