Formy manualne w terapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-AS2-2BDK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.002
|
Nazwa przedmiotu: | Formy manualne w terapii |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 2st. AKzA stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem jest nabycie podstawowej wiedzy o arteterapii jako nauce; zwiększenie świadomości roli wychowawczej i edukacyjnej przyszłych nauczycieli/ wychowawców; uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania wybranych metod, technik, środków oddziaływania arteterapeutycznego w przyszłej działalności zawodowej. Zapoznanie z wielokierunkową wiedzą o twórczości i sztuce oraz możliwościach ich terapeutycznego wykorzystania w toku działań dydaktyczno – wychowawczych i animacyjnych; nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi metodami, technikami współczesnej arteterapii; zdobycie kompetencji w zakresie wyboru określonych metod, technik arteterapeutycznych |
Skrócony opis: |
zastosowanie poznanych form manualnych w terapii, przygotowanie studentów do organizacji zajęć manualnych w terapii |
Pełny opis: |
podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie prowadzenia form manualnych w terapii - zdobycie umiejętności integrowania działań ekspresyjnych i percepcyjnych podmiotu terapii, - zastosowanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, psychoterapii oraz nauk o sztuce w procesie profilaktyki i terapii zaburzeń rozwoju człowieka, - przygotowanie uczestników do organizacji i realizacji zajęć z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi przejawiającymi różnorodne dysfunkcje psychofizyczne i społeczne, - rozwinięcie kompetencji arteterapeutycznych. |
Literatura: |
W. Dycik, Pedagogika specjalna, Poznań, UAM, 2003. E. Konieczna, Arteterapia w teorii i praktyce, Kraków, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls”, 2003. E. Nieduziak, Twórczość i terapia. Sandomierz. Wydawnictwo Naukowe Sandomierskie, 2003. E. Niestorowicz, Świat w umyśle i rzeźbie osób głuchoniewidomych, Lublin, wydawnictwo UMCS, 2007. S. Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS, 2001. M. Piszczek, Terapia zabawą – terapia przez sztukę, MEN, Warszawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Student, który zaliczył przedmiot, posiada podstawową wiedzę z zakresu terapii plastycznej posiada wiedzę na temat różnego typu niepełnosprawności, a także stosownego doboru metod i środków możliwych w procesie terapii plastycznej osób niepełnosprawnych znane mu są wybrane programy terapii plastycznej z uwzględnieniem specyfiki grupy uczestników ma świadomość potrzeby pogłębiania wiedzy dotyczącej działań terapeutycznych z zakresu terapii przez sztukę |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje studentów dotyczące arteterapii plastycznej z wybraną grupą uczestników, ocena realizacji projektów, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywny udział w warsztatach, obecność |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.