University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Theory of Education

General data

Course ID: 380-DN5-1TWY
Erasmus code / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Theory of Education
Name in Polish: Teoria wychowania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok PiW NJ
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.

Mode:

(in Polish) w sali
(in Polish) zdalnie

Short description: (in Polish)

Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Zadaniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej.

Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania.

Full description: (in Polish)

Kierunek studiów: - PiW

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany

Dziedzina nauki: Pedagogika

1 rok PiW NJ sem.letni

Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych pojęć z propedeutyki filozofii, psychologii rozwojowej oraz osobowości, a także socjologii wychowania.

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8h – wykład, 7h - ćwiczenia

Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące

Liczba punktów ECTS 3 w tym:

- wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 1,5

- o charakterze praktycznym 1,5

1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się teoria wychowania:

- metodologiczne zagadnienia teorii wychowania

- aksjologiczne i teleologiczne problemy teorii wychowania

- przedstawiciele wybranych orientacji badawczych

2) Ćwiczenia poświęcone są omówieniu wybranych elementów struktury procesu wychowania.

Bibliography: (in Polish)

Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.

Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie, t. 1, Gdańsk 2007.

Dymara B., Cholewa-Gałuszka B., Kochanowska E., Sztuka bycia człowiekiem: wychowanie a poszukiwanie wartości i sensów życia, Kraków 2011.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca, Gdańsk 2005.

Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.

Gurycka A., O sztuce wychowywania: dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 1997.

Korzeniowska W., Szuścik U., Murzyn A., Sztuka bycia uczniem i nauczycielem: z zagadnień pedagogiki współbycia, Kraków 2009.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 1, Warszawa 2003.

Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika, t. 2, Warszawa 2003.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.

Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Papież J. (red), Tożsamość teorii wychowania, Kraków 2011.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków 2012.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia,Toruń 2001.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju wychowania oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;

KA7_WK6 - główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące;

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

KA7_UW1 - obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;

KA7_UO3 - identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie wykładu: egzamin pisemny w formie testu w aplikacji Teams. Ocenę pozytywną z egzaminu gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną z kolokwium gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi.

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 7 hours more information
Lecture, 8 hours more information
Coordinators: Lidia Dakowicz
Group instructors: Lidia Dakowicz, Aleksandra Jaśkiewicz, Agnieszka Suplicka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Mode:

(in Polish) w sali

Classes in period "Academic year 2024/2025" (in progress)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Class, 7 hours more information
Lecture, 8 hours more information
Coordinators: Lidia Dakowicz
Group instructors: Lidia Dakowicz, Agnieszka Gronostajska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Class - Grading
Mode:

(in Polish) w sali

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)