Pedagogika twórczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-1XJAU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika twórczości |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia będą prowadzone zgodnie z zasadami psychoedukacyjnego treningu kreatywności. W ramach zajęć wykorzystane będę metody dydaktyki twórczości rozwijające zdolności i umiejętności twórczego myślenia, a także dyspozycje emocjonalno-motywacyjne i działaniowe (metody pokonywania sztywności myślenia, twórczego rozwiązywania problemów, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie i metafory; rozwijanie nonkonformizmu, poczucia humoru i niezależności). Wymienione właściwości stanowią podstawę nabywania kompetencji twórczych nauczyciela przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. |
Skrócony opis: |
Podstawowym celem przedmiotu jest rozwijanie twórczego potencjału i kreatywności studentów w sferze poznawczej (wyobraźnia twórcza, płynność, giętkości i oryginalność myślenia, myślenie dywergencyjne, zdolność do generowania wielu rozwiązań, pomysłów, idei, abstrahowanie, kojarzenie i metaforyzowanie); sferze emocjonalno-motywacyjnej (otwartość na nowe idee i doświadczenia, ciekawość poznawcza, zaangażowanie w działanie, niezależność i nonkonformizm, chęć eksperymentowania i podejmowania zadań, gotowość do podejmowania wyzwań i związanego z nim ryzyka) oraz sferze działaniowej. Studenci podczas zajęć będą rozpoznawać i rozwijać własne zasoby twórcze oraz cechy twórczego nauczyciela, których samoświadomość jest podstawowym warunkiem projektowania działań edukacyjnych stymulujących kreatywność dzieci. |
Pełny opis: |
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika i psychologia twórczości ECTS: 1 punkt Język przedmiotu Język polski Rok studiów /I rok/ I semestr Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Liczba godzin dydaktycznych – 8 godzin, w tym 8 godzin ćwiczeń (warsztaty) Bilans nakładu pracy studenta –8 godz. ćwiczenia, 2 godziny konsultacje indywidualne, 15 godzin – przygotowanie autorskiego projektu (mapa twórczego potencjału) Wskaźniki ilościowe – 10 godzin – 0,5 pkt – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela; 15 godzin – 0,5 pkt – praca własna studenta, w tym przygotowanie projektu zaliczeniowego (mapa twórczego potencjału) Metody dydaktyki twórczości (metody twórczego rozwiązywanie problemów, pokonywania sztywności myślenia, rozwijania myślenia wyobrażeniowego i ciekawości poznawczej, rozwijania zdolności skojarzeniowych: transformacje, asocjacje, analogie, metafory); mapa twórczego potencjału (identyfikowanie zasobów rozwojowych nauczyciela) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Biela, A. (2015). Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie. Warszawa: Samo Sedno, Edgard. Nęcka, E. (1994). TRoP…Twórcze Rozwiązywanie Problemów, Kraków: „Impuls”. Nęcka, E., Orzechowski, J., Słabosz, Szymura, B. (2008). Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli. Kraków” „Impuls”. Szmidt, K.J. (2010). ABC kreatywności. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2019). ABC kreatywności. Kontynuacje. Warszawa: Difin. Szmidt, K.J. (2013). Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Wydanie II, Gliwice: Sensus. Szmidt, K.J. (2016). Sesje twórczej pomysłowości dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych. Gliwice: Helion. Literatura uzupełniająca: Bowkett, S. (2000). Wyobraź sobie, że… ćwiczenia rozwijające myślenie twórcze uczniów. Warszawa: WSiP. De Bono, E. (1998). Naucz się myśleć kreatywnie. Warszawa: Prima. De Bono, E. (2009). Umysł kreatywny: 62 ćwiczenia rozwijające intelekt. Warszawa: Studio Emka. Szmidt, K.J. (1994). Elementarz twórczego życia, czyli o sposobach twórczego myślenia i działania. Warszawa: Intra. Szmidt, K.J. (2005). Pedagogika twórczości. Idee – aplikacje - rady na twórczą drogę. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J. (red.). (2005). Trening twórczości w szkole wyższej. Łódź: WSHE. Szmidt, K.J.( red.). (2003). Dydaktyka twórczości. Kraków: „Impuls”. Szmidt, K.J., Modrzejewska – Świgulska, M. (red.). (2005). Psychopedagogika działań twórczych. Kraków” „Impuls” |
Efekty uczenia się: |
1. Student zna i rozumie zasady projektowania i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego (KA7_WK1); 2. Student potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3); 3. Student potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów (KA7_UO2) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe: •samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe), •samoocena efektów pracy zespołowej, •ocena za projekt Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania). Punktacja/oceny: 91%-100% bdb 81%-90% db plus 71%-80% db 61%-70% dst plus 51%-60% dst 50% – ndst aktywność na zajęciach (samoocena), |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.