Kierunki wychowania w pedagogice XX i XXI wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-2IBP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Kierunki wychowania w pedagogice XX i XXI wieku |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem i celem przedmiotu jest przedstawienie treści związanych ze współczesnymi teoriami i nurtami wychowania oraz wybranymi ideologiami wychowania XX i XXI wieku. Teorie te są podstawą konstruowania wiedzy dotyczącej studiowanej problematyki, a także podstawą rozwijania umiejętności i kompetencji społecznych. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Literatura: |
Literatura podstawowa: L. Chmaj, Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku, Warszawa 1963. G. Gutek, Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003. E. Key, Stulecie dziecka, Warszawa 1928 (wznowienie 2005). B. Matyjas, Z. Ratajek, E. Trafiałek, Orientacje i kierunki w pedagogice współczesnej. Zarys problematyki, Kielce 1997. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, Warszawa 1996, t. 1; red. Cz. Kupisiewicz, Warszawa 2000, t. 2. B. Nawroczyński, Współczesne prądy pedagogiczne, Warszawa 1947. W. Okoń, Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, red. J. Gnitecki, S. Pałka, Kraków 1999. B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2005. S. Wołoszyn, Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce 1998. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn, Kielce 1998, t. III, księga 1-2. Literatura uzupełniająca: R. Baden-Powell, Skauting dla chłopców. Wychowanie dobrego obywatela metodą puszczańską, Warszawa 1938. J. Draus, R. Terlecki, Historia wychowania, Wiek XIX i XX, Kraków 2005, t. 2. Eksperymenty pedagogiczne w Polsce w latach 1900-1939, oprac. W. Dzierzbicka, St. Dobrowolski, Wrocław 1963. Filozofia wychowania w praktyce pedagogicznej, red. A. Szudra-Barszcz, S. Sztobryn, Lublin 2012. S. Hessen, O sprzecznościach i jedności wychowania, Lwów 1939. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, Warszawa 1968, t. 2. E. J. Kryńska, S. W. Mauersberg, Indoktrynacja młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1945-1956, Białystok 2003. K. Lutosławski, Skauting jako system wychowania moralnego, Warszawa 1913. St. Łempicki, Polskie tradycje wychowawcze, Warszawa 1936. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2, KA7_WK6, KA7_UK2, KA7_KO2 WIEDZA, absolwent zna i rozumie: - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania / kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać, - główne środowiska wychowawcze, ich specyfiki i procesy w nich zachodzące; UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów; KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: - porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej oraz poza nimi. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych Forma studiów: niestacjonarne Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 15 h wykłady – 8 h ćwiczenia – 7 h Punkty ECTS – 3 p. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h - o charakterze praktycznym – 45 h |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kalisz | |
Prowadzący grup: | Łukasz Kalisz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych Forma studiów: niestacjonarne Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 15 h wykłady – 8 h ćwiczenia – 7 h Punkty ECTS – 3 p. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h - o charakterze praktycznym – 45 h |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 7 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Pełny opis: |
Profil kształcenia: ogólnoakademicki Moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych Forma studiów: niestacjonarne Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 15 h wykłady – 8 h ćwiczenia – 7 h Punkty ECTS – 3 p. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h - o charakterze praktycznym – 45 h |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.