Adaptacja dziecka w przedszkolu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DN5-2JAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Adaptacja dziecka w przedszkolu |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW NJ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Założeniem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu sposobów pracy stosowanych podczas adaptacji dziecka do warunków przedszkolnych. Umiejętność rozpoznawania potrzeb i możliwości dzieci oraz wykorzystywania tej wiedzy w procesie adaptacji dziecka. Organizowanie przestrzeni uwzględniającej specyficzne potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci w procesie adaptacji. Rozwijanie kompetencji społecznych studentów, umożliwiających tworzenie atmosfery sprzyjającej budowaniu pozytywnych relacji, pomiędzy członkami procesu adaptacji (dziecko, rodzic, nauczyciel). |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wykorzystanie znajomości prawidłowości rozwojowych dzieci u progu wieku przedszkolnego do efektywnego planowania procesu adaptacyjnego dziecka. Współpraca nauczyciela z rodziną w procesie przygotowania dziecka do życia w warunkach przedszkolnych. Zapoznanie z teoriami i modelami adaptacji. Analiza czynników warunkujących zdolności adaptacyjne dziecka do środowiska przedszkolnego. Zapoznanie z cechami dziecka zaadoptowanego do przedszkola. Organizacja i przebieg procesu adaptacyjnego dzieci. Analiza celów i zadań programów adaptacyjnych. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy M_9 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne; pedagogika przedszkolna Rok studiów/semestr: II/3 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Psychologia rozwojowa, Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa Liczba godzin: 10h Metody dydaktyczne: wykład, Punkty ECTS: 2.0; Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10h przygotowanie do wykładów: 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 1h przygotowanie do testu kontrolnego - 10h zaliczenie - 1h Wskaźniki ilościowe: Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 25 h; ETCS – 1 O charakterze praktycznym - 27 h; ECTS – 1 |
Literatura: |
1. Szurowska B. (2019), Adaptacja dziecka do warunków przedszkolnych. Jak przedszkole może pomóc dziecku i rodzinie w łagodzeniu lęków adaptacyjnych, (w:) B. Szurkowska (red.), Przedszkole w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą, s. 14-37. 2. Duraj D. (2017), Jak pomóc dziecku stać się przedszkolakiem. Proces adaptacji do środowiska przedszkolnego, (w:) U. Szuścik, R. Raszka (red.), Innowacyjność w praktyce pedagogicznej. Tom I, Teoria i praktyka, s. 142-155. 3. Jacewicz A. (2017), Adaptacja dzieci do środowiska przedszkolnego, (w:) A. Klim-Klimaszewska, M. Podhájecká, A. Fijałkowska-Mroczek (red.), Orientacje i przedsięwzięcia w edukacji przedszkolnej i szkolnej: monografia wieloautorska, s. 32-38. 4. Majorczyk M., Mac A. (2017), Adaptacja dziecka do warunków życia przedszkolnego i jej uwarunkowania, (w:) M. Nawrot-Borowska, D. Zając (red.), Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, s. 210-219. 5. Brzezińska A. (2015), Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Seria I, Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania, Tom 1 i 2. 6. Rzadkiewicz M. (2006), Mamo, tato idę do przedszkola, WSiP, Warszawa. 7. Friedl I. (2001), Moje dziecko idzie do przedszkola, Jedność, Kielce. 8. Lubowiecka J. (2000), Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. WSiP, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Student: 1. Zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym - KA7_WG6 2. Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania - KA7_UW2 3. Potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub grupy - KA7_UW3 4. Jest gotów porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie przedszkolnej - KA7_KO2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę po semestrze 3, obejmujące tematykę zrealizowaną w ramach przedmiotu Adaptacja dziecka w przedszkolu. Odpowiedź pisemna. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Kamiński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Kamiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.