Dydaktyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1GND |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest poznanie wiadomości z zakresu zagadnień dydaktycznych, tj. dydaktyka jako nauka, aparatura terminologiczna dydaktyki, procesy uczenia się i nauczania w ujęciu różnych teorii, uczeń w procesie kształcenia, cele kształcenia, treści kształcenia, zasady kształcenia, metody kształcenia, formy organizacji procesu kształcenia oraz środki dydaktyczne i nowoczesne technologie stosowane w edukacji, osiągnięcia szkolne uczniów. Zamierzeniem realizacji przedmiotu jest również kształtowanie umiejętności w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej, tj. operacjonalizacja celów kształcenia, umiejętność rozwiązywania problemów edukacyjnych w symulowanych sytuacjach, opracowanie konspektu zajęć oraz rozwijanie kompetencji społecznych związanych z działalnością edukacyjną. |
Pełny opis: |
Profil: ogólnoakademicki Forma: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/kierunkowy Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogikia Rok studiów/semestr: I rok/sem II Liczba godzin: 15 godz. wykładów i 30 godz. laboratoriów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pogadanka, praca z tekstem, gry dydaktyczne, metoda ćwiczeń, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach: 15 godz. Udział w ćwiczeniach: 30 godz. Przygotowanie się do zajęć: 15 godz. Konsultacje związane z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia, egzaminu: 1 godz. Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń (kolokwium pisemnego): 10 godz. Przygotowanie się do egzaminu 18h i udział w egzaminie: 1h Suma 90 godz. Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 47 godz. - 1,5 ECTS. -nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 43 godz. - 1,5 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015. Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczania, PWN, Warszawa 2007. Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003. Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wyd. Naukowe NOVUM, Płock 2002. |
Efekty uczenia się: |
Student w zakresie wiedzy: - ma uporządkowaną wiedzę na temat procesu kształcenia, (jego elementów, tj. cele, treści kształcenia, zasady, metody, formy organizacji, środki dydaktyczne praz osiągnięcia szkolne - KA7_WG2 (w + ćw) - zna podstawowe teorie dotyczące uczenia się i nauczania (behawioralne, humanistyczne i konstruktywistyczne), rozumie znaczenie teorii dla procesów - KA7_WG8 (w + ćw) Student w zakresie umiejętności: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań dydaktycznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów dydaktycznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań - KA7_UW4 (ćw) - potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań dydaktycznych - KA7_UW5 (ćw) Student w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji dydaktycznych i ustawicznie je doskonali, samodzielnie wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (w + ćw) - wykazuje chęć do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań edukacyjnych - KA7_KR2 (w +ćw) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę, egzamin pisemny (test dydaktyczny) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karpińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Anna Karpińska, Alina Szwarc, Walentyna Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.