Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1HEU
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka.

Tematyka przedmiotu to symboliczna koncepcja i struktura obejmująca szereg podejść, schematów postępowania, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Studia nad dzieciństwem niosą przekaz, że dzieci i dorośli nie powinni być spostrzegani jako dwie przeciwstawne sobie grupy, lecz jako ludzkość, która oddziałuje na świat w szczególny sposób i która dąży do zapewnienia wszystkim mieszkańcom planety dobrej jakości życia (także innym gatunkom niż człowiek). Zaakcentowana będzie zmiana spojrzenia na proces prowadzenia badań nad dzieciństwem, w którym prócz perspektywy osoby dorosłej pojawia się głos dziecka. Wyeksponowane zostanie myślenie interdyscyplinarne oraz relacje, które przypuszczalnie w dalszej perspektywie odegrają ważną rolę w przyszłych badaniach nad dzieciństwem.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_5

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: I/1

Wymagania wstępne: nie wymagane

Liczba godzin: 30h (W)

Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku

Punkty ECTS: 3.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 30h

realizacja zadań zleconych: 12h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 12h

przygotowanie do wykładu - 14h

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38h; 1.5 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38h; 1.5 ECTS

Literatura:

Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk.

Matyjas, B. (2022). Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie

pedagogiki społecznej. "Wychowanie w Rodzinie", t.XXVII, (2)

Nawrot-Borowska, M.. & Zając, D. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Śliwerski, B. (2020). Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem. "Konteksty Pedagogiczne", 2, s. 19-24.

Efekty uczenia się:

KA7_WG1 - charakteryzuje podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz odnosi je do osobowego, integralnego rozwoju dziecka.

KA7_WG3 - powołuje się na współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.

KA7_WG7 - tłumaczy znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.

KA7_UU4 - rozróżnia orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, opracowuje, prezentuje i podejmuje próby interpretowania wyników znanych sobie badań, wyciąga wnioski, proponuje kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

KA7_KK3 - podejmuje działania polegające na projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu potwierdzi stopień osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia się kontrolowana jest na bieżąco w trakcie realizacji zajęć.

Wykład – warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach (95% obecności).

Zaliczenie obejmuje: usprawiedliwienie ewentualnych nieobecności oraz wykonanie zadań zleconych (np. pisemne udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wykładów).

Forma zaliczenia może być modyfikowana w zależności od szczególnych potrzeb Studentów.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jaszczyszyn
Prowadzący grup: Elżbieta Jaszczyszyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Tematyka przedmiotu to symboliczna koncepcja i struktura obejmująca szereg podejść, schematów postępowania, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Studia nad dzieciństwem niosą przekaz, że dzieci i dorośli nie powinni być spostrzegani jako dwie przeciwstawne sobie grupy, lecz jako ludzkość, która oddziałuje na świat w szczególny sposób i która dąży do zapewnienia wszystkim mieszkańcom planety dobrej jakości życia (także innym gatunkom niż człowiek). Zaakcentowana będzie zmiana spojrzenia na proces prowadzenia badań nad dzieciństwem, w którym prócz perspektywy osoby dorosłej pojawia się głos dziecka. Wyeksponowane zostanie myślenie interdyscyplinarne oraz relacje, które przypuszczalnie w dalszej perspektywie odegrają ważną rolę w przyszłych badaniach nad dzieciństwem.

Pełny opis:

Profil studiów: Ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_4

Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika

Rok studiów/semestr: I/1

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane

Liczba godzin: 30h (w)

Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku

Punkty ECTS: 3.0

Bilans nakładu pracy studenta:

udział w wykładach – 30h

przygotowanie do wykładów – 30h

realizacja zadań zleconych: 15h

udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h

przygotowanie do zaliczenia - 11h

zaliczenie - 2h

Wskaźniki ilościowe:

- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32h; ETCS – 1.3

- O charakterze praktycznym - 56h; ECTS – 2.24

Literatura:

Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk.

Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Klus–Stańska D., Szczepska–Pustkowska M. (red.), (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Jaszczyszyn
Prowadzący grup: Elżbieta Jaszczyszyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)