Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1HEU |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Ideą przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw badań nad dzieciństwem. W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
W treściach przedmiotu uwzględniono problematykę współczesnych interdyscyplinarnych studiów nad dzieciństwem (ang.Childhood Studies) dotyczących zagadnienia dobrostanu dziecka. Tematyka przedmiotu to symboliczna koncepcja i struktura obejmująca szereg podejść, schematów postępowania, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Studia nad dzieciństwem niosą przekaz, że dzieci i dorośli nie powinni być spostrzegani jako dwie przeciwstawne sobie grupy, lecz jako ludzkość, która oddziałuje na świat w szczególny sposób i która dąży do zapewnienia wszystkim mieszkańcom planety dobrej jakości życia (także innym gatunkom niż człowiek). Zaakcentowana będzie zmiana spojrzenia na proces prowadzenia badań nad dzieciństwem, w którym prócz perspektywy osoby dorosłej pojawia się głos dziecka. Wyeksponowane zostanie myślenie interdyscyplinarne oraz relacje, które przypuszczalnie w dalszej perspektywie odegrają ważną rolę w przyszłych badaniach nad dzieciństwem. |
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_5 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 Wymagania wstępne: nie wymagane Liczba godzin: 30h (W) Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30h realizacja zadań zleconych: 12h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 12h przygotowanie do wykładu - 14h Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 38h; 1.5 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 38h; 1.5 ECTS |
Literatura: |
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. Matyjas, B. (2022). Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie pedagogiki społecznej. "Wychowanie w Rodzinie", t.XXVII, (2) Nawrot-Borowska, M.. & Zając, D. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Śliwerski, B. (2020). Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem. "Konteksty Pedagogiczne", 2, s. 19-24. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG1 - charakteryzuje podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz odnosi je do osobowego, integralnego rozwoju dziecka. KA7_WG3 - powołuje się na współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka. KA7_WG7 - tłumaczy znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci. KA7_UU4 - rozróżnia orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, opracowuje, prezentuje i podejmuje próby interpretowania wyników znanych sobie badań, wyciąga wnioski, proponuje kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej KA7_KK3 - podejmuje działania polegające na projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu potwierdzi stopień osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się. Weryfikacja osiąganych efektów uczenia się kontrolowana jest na bieżąco w trakcie realizacji zajęć. Wykład – warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na zajęciach (95% obecności). Zaliczenie obejmuje: usprawiedliwienie ewentualnych nieobecności oraz wykonanie zadań zleconych (np. pisemne udzielenie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wykładów). Forma zaliczenia może być modyfikowana w zależności od szczególnych potrzeb Studentów. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Tematyka przedmiotu to symboliczna koncepcja i struktura obejmująca szereg podejść, schematów postępowania, teorii i idei dotyczących dzieciństwa. Studia nad dzieciństwem niosą przekaz, że dzieci i dorośli nie powinni być spostrzegani jako dwie przeciwstawne sobie grupy, lecz jako ludzkość, która oddziałuje na świat w szczególny sposób i która dąży do zapewnienia wszystkim mieszkańcom planety dobrej jakości życia (także innym gatunkom niż człowiek). Zaakcentowana będzie zmiana spojrzenia na proces prowadzenia badań nad dzieciństwem, w którym prócz perspektywy osoby dorosłej pojawia się głos dziecka. Wyeksponowane zostanie myślenie interdyscyplinarne oraz relacje, które przypuszczalnie w dalszej perspektywie odegrają ważną rolę w przyszłych badaniach nad dzieciństwem. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: Ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_4 Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika Rok studiów/semestr: I/1 Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane Liczba godzin: 30h (w) Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach – 30h przygotowanie do wykładów – 30h realizacja zadań zleconych: 15h udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h przygotowanie do zaliczenia - 11h zaliczenie - 2h Wskaźniki ilościowe: - Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 32h; ETCS – 1.3 - O charakterze praktycznym - 56h; ECTS – 2.24 |
|
Literatura: |
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Klus–Stańska D., Szczepska–Pustkowska M. (red.), (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Jaszczyszyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.