Podstawy edukacji literackiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-1IAW |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.7
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji literackiej |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok PiW SJ sem.letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 1 rok jednolite magisterskie Wymagania wstępne: brak Liczba godzin godzin ćwiczeń: 15, wykładów 15 PUNKTY ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w zajęciach: 30 - udział w konsultacjach: 1 godz., - przygotowanie do zajęć 25 godz - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, praca z tekstem Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG13- wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej KA7_UW6- funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_KK4- autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi Sposoby weryfikacji (do każdego efektu takie same): - aktywność, zabieranie głosu w dyskusji kontrolowanej w trakcie wykładu, - zapoznania się z zadanym materiałem- literaturą i zaprezentowanie przygotowania, znajomość literatury |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie - aktywność podczas zajęć, dyskusja, - pisemne: test. Obecność 100% Nieobecność- zaliczenie zadanego materiału w tracie konsultacji (znajomość literatury). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CW
CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
|
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Józefowicz | |
Prowadzący grup: | Anna Józefowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: 1 rok jednolite magisterskie Wymagania wstępne: brak Liczba godzin godzin ćwiczeń: 15, wykładów 15 PUNKTY ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w zajęciach: 30 - udział w konsultacjach: 1 godz., - przygotowanie do zajęć 25 godz - przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 20 godz. - egzamin: 1 godz. Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, praca z tekstem Przedmiot przygotowuje studentów do organizacji inicjacji literackiej jako procesu zaznajamiania i obcowania z książką, w którym uczestniczy dziecko i pośrednik literacki lektury, którym jest wychowawca, nauczyciel, opiekun bądź rodzic. Celem zajęć będzie przygotowanie studentów do umiejętności krytycznego wartościowania książki, ukazanie roli literatury pięknej w wychowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studenci zapoznani zostaną zarówno z klasyką literatury dziecięcej jak i propozycjami książek najnowszych współczesnych wydawnictw obecnych na rynku książki dziecięcej, w tym lekturami edukacji wczesnoszkolnej. Poznają kreatywne formy pracy a z lekturą, będę mieli okazję samodzielnie zaprojektować „spotkania” z lekturą. Celem cyklu zajęć jest: *przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą *kształcenie umiejętność estetycznego wartościowania książki. *wskazanie na budowanie w sobie i swoich wychowankach potrzeby systematycznego obcowania z literaturą piękną. *ukazaniu problemów podejmowanych a literaturze współczesnej dla dzieci (klasyce i najnowszej- XXI w) *przegląd i analiza propozycji lekturowych zawartych w podstawie programowej pod kątem ich poznawczych i wychowawczych wartości. |
|
Literatura: |
W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Librorum” 2 (19), 2014 Bettelcheim B., Cudowne i pożyteczne, tu: Wstęp (pdf.) Bajka jako gatunek w edukacji literackiej dzieci, Encyklopedia dzieciństwa http://encyklopediadziecinstwa.pl/index.php/Bajka_jako_gatunek_w_edukacji_literackiej_dzieci CZABANOWSKA-WRÓBEL A., Ta dziwna instytucja zwana literaturą dla dzieci. Historia literatury dla dzieci w perspektywie kulturowej (pdf). Jak wychować pożeracza książek? https://sp4-skierniewice.pl/wp-content/uploads/2022/04/Jak-wychowac-pozeracza-ksiazek.pdf [ dostęp 27.08.2023] Kleiber Anna: „Jak wychować „pożeracza” książek”?, dodatek do Poradnika Bibliotekarza nr 1/2011, s.3 Janus-Sitarz A., Po co gogle inteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej (pdf.) Józefowicz A., Czego można nauczyć się z literatury dla dzieci, prezentującej dzieciństwo naznaczone doświadczaniem uchodźstwa? „KWARTALNIK PEDAGOGICZNY” 2019 NR 1. Józefowicz A., Edukacyjny potencjał książek obrazkowych na przykładzie twórczości Iwony Chmielewskiej, „Kultura i Edukacja” 2021, nr 1 (131), s. 50–64 (pdf.) Józefowicz A., Obrazy dzieciństwa…, Białystok 2020, tu: rozdział 5 i tu s. 139-157; rozdział 9 i tu s. 270-280; rozdział 11, s. 362-371; rozdział 12 s. 446-453. Kwaśna K., Implikacje praktyczne- jak wspierać integralny rozwój dziecka poprzez lekturę?, Roczniki teologiczne, tom LXII, Lublin 2015, s. 147. Ungeheuer-Gołąb A., Jaki naprawdę chciałby być człowiek…? – o wartościach utworu Asiunia autorstwa Joanny Papuzińskiej, Vol. 17, 2022, No. 4(67) Ungeheuer-Gołąb A., literatura dla dzieci jako przestrzeń wczesnej edukacji w kontekście kanonu lektur, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXIX, z. 3 – 2020 (pdf.) Wawer K., Lekcje (polskiego) z wielokulturowości. Praca z serią Wojny dorosłych – historie dzieci w szkole podstawowej na wybranych przykładach, Polonistyka 2021 Wądolny-Tatar K., Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych, 2017 Wójcik W., Lapbook jako narzędzie promocji książki dla dzieci, „PRZEGLĄD BIBLIOTECZNY” 2020 z. 3 (pdf.) Zadęcka-Cekiera A. , Jovita Vaškevič-Buś, Praca z tekstem literackim w edukacji wczesnoszkolnej (tekst w pdf.) Żółtkowski D., Czytanie emocji i czytanie emocjami (tekst wyślę w pdf.) Podstawa programowa kształcenia przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z komentarzem, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-przedszkolne-i-edukacja-wczesnoszkolna.-pp-z-komentarzem.pdf Lektury kl. 1-3 (wybór): Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom; Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!; Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą; Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka; Joanna Papuzińska, Asiunia; Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika; Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek. . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.