Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka zawodu nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-1XHER
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Etyka zawodu nauczyciela
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Etyka zawodowa nauczyciela. Znaczenie własnych postaw, założeń i intencji podczas działania pedagogicznego. Powinności nauczyciela i rozwój profesjonalny. Wzór osobowy, postawa i kunszt nauczycielski. Analiza własnych doświadczeń praktycznych w roli nauczyciela lub wychowawcy w kontekście etyki zawodowej. Wartości i normy etyczne w działalności zawodowej nauczyciela przedszkola i klas 1-3 szkoły podstawowej. Szacunek dla godności człowieka.

Pełny opis:

Profil kształcenia: ogólnoakademicki;

poziom kształcenia: studia jednolite

moduł kształcenia: Podstawy działań pedagogicznych

forma studiów: stacjonarne;

Nauki społeczne;

Rok studiów 1 / semestr 1;

Brak wymagań wstępnych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych – 15 godz. ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pogadanka, pokaz, praca z tekstem.

Punkty ECTS – 1p.

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 15 godz.

- udział w konsultacjach: 1 godz.

- przygotowanie do zajęć: 10 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 4 godz.

Razem: 30 godzin, co odpowiada 1p. ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 16 h (0,5 p. ECTS)

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 14 h (0,5 p. ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Homplewicz „Etyka pedagogiczna”, Rzeszów 1996.

B. Dziemidok, Etyka zawodu nauczyciela akademickiego, "Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość" 4/2007, s. 199-203.

K. Chałas, Wychowanie ku wartościom, Kielce 2006.

J. Brzeziński, B. Chyrowicz, i in., Etyka zawodu psychologa, Warszawa 2008.

M. Kozakiewicz „ Z problemów etyki zawodowej nauczycieli” .

H. Sięka „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr 6/ 2001

E. Rewizorska „Osobowość nauczyciela” Gazeta szkolna nr. 51/ 2001

Cz. Banach „Cechy osobowości nauczyciela” Nowa Szkoła nr 3/1995

J. Kropiwnicki „ Nowa szkoła” nr 7/ 2005

Kodeks etyki nauczycielskiej Polskie Towarzystwo Nauczycieli Wyd. 3 W- wa 1997

M. Śnieżyński „Nauczanie wychowujące” Kraków 1995

J. Pielachowski „ Nauczyciel i jego warsztat pracy” Poznań 1996

Pilikowski J., Podróż w świat etyki, Kraków 2010.

Vardy P., Grosch P., Etyka. Poglądy i problemy, Poznań 1995.

Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 2009.

Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. I, t. II, Kraków 2005.

Efekty uczenia się:

WIEDZA, absolwent zna i rozumie:

- KA7_WG1 - podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia.

- KA7_WK3 - rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów.

- KA7_WK9 - prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym, jak i pozaprzedszkolnym oraz

pozaszkolnym.

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:

- KA7_UK2 - poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:

- KA7_KK2 - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.

- KA7_KR1 - posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie pisemne na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kalisz
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Kalisz
Prowadzący grup: Łukasz Kalisz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)