Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji literackiej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2IAW
Kod Erasmus / ISCED: 05.7 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji literackiej
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci

intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową.

Zajęcia mają na celu:

· zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania,

· zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci

· zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa

dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców,

· zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny

piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks,

proza obyczajowa),

· uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości

recepcji lektury w różnych grupach wiekowych,

· kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek

i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej

utworów,

· zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie

metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i

rozwijania zainteresowań czytelniczych

Skrócony opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci

intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową.

Pełny opis:

Przedmiot przygotowuje studentów do kształtowania wśród dzieci

intelektualnego i emocjonalnego stosunku do książki jako źródła wiadomości, przezyć, wartości. Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do pracy dydaktyczno-wychowawczej z książką dziecięcą i młodzieżową.

Zajęcia mają na celu:

· zapoznać studentów ze specyfiką literatury dla dzieci i młodzieży oraz jej rolą w procesie wychowania,

· zaznajomić z rozwojem historycznym literatury dla dzieci

· zainteresować dziejami i charakterem polskiego piśmiennictwa

dla dzieci i młodzieży oraz dorobkiem wybitnych twórców,

· zapoznać z wybranymi zagadnieniami z tej dziedziny

piśmiennictwa (poezja, baśń, fantastyka, komiks,

proza obyczajowa),

· uświadomić potrzeby czytelnicze oraz możliwości

recepcji lektury w różnych grupach wiekowych,

· kształcić umiejętności estetycznego wartościowania książek

i prawidłowego wykorzystania narzędzi analizy literackiej

utworów,

· zwrócić uwagę na nabywanie kompetencji w zakresie

metod i form pracy z lekturą, sposobów poznawania i

rozwijania zainteresowań czytelniczych

Literatura:

Literatura podstawowa:

- G. Leszczyński, Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998

- M. Kielar-Turska, Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992

- A. Ungeheuer-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013

- Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci szacunku, tolerancji, wytrwałości, red. E. Lis, Kielce 2006

- B. Żurakowski B., Literatura, wartość, dziecko, Kraków 1992

- A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992

- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000

- S. Bortnowski, Scenariusze pólwariackie, czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1997

- A. Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998

- G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, 2003.

- J. Papuzińska, Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004

- J. Papuzińska, Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007

- B. D. Gołębniak. Edukacja poprzez język. Warszawa 1999

Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Kraków. 1992

Baluch A., Czyta, nie czyta... (o dziecku literackim), Kraków 1998

Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M.Wróblewski, Toruń 2000.

Edukacja polonistyczna w obliczu przemian kulturowych Europy dawniej i dziś, red. W. Sawrycki, E. Kruszyńska, M. Wróblewski, Toruń

2009.

Gołębniak D., Edukacja poprzez język, Warszawa 1999

Jaszczyszyn, E., Edukacja czytelnicza i wspomagający wchodzenie w kulturę pismienna - wymiar dobrych praktyk [w:] Modele edukacji

czytelniczej w przedszkolu a gotowość do czytania i umiejętnośc czytania dzieci szescioletnich, Białystok 2010.

Jędrychowska M., Lektura i kultura. Warszawa- Kraków 1994

Jędrychowska M., Najpierw człowiek. Szkolna edukacja kulturowo-literacka a problem kształcenia dydaktycznego polonistów. Refleksja

teleologiczna, Kraków 1998

Kielar-Turska M., Dziecko jako odbiorca literatury, Warszawa 1992

Kowalikowa J., Wspieranie kreatywności uczniów przez rozwijanie ich sprawności językowej, [w:] Twórczość i tworzenie w edukacji

polonistycznej, (red.) A. Janus-Sitarz, Kraków 2012, s. 143-158.

Leszczyński G., Dzieciństwo i sacrum: studia i szkice literackie, Warszawa, 1998

Leszczyński G., Książki pierwsze - książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności, Warszawa 2012.

Leszczyński G., Literatura i książka dziecięca, 2003.

Papuzińska J., Animacja czytelnictwa dziecięcego, 2004

Papuzińska J., Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa 2007

Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996.

USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 380-WS2-2GHG, w cyklu: <brak>, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak>

Strona 2 z 3 22.09.2022 10:41

Papuzińska J., Książki, dzieci, biblioteka, Warszawa 1992.

Ungeheuer-Gołąb A., Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2013

Uryga Z., Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa – Kraków 1996

Waksmund R., Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000

Lektury 1-3:

Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);

Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;

Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;

Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

Maria Krüger, Karolcia;

Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;

Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;

Joanna Papuzińska, Asiunia;

Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;

Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;

Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.

Efekty uczenia się:

Wiedza. Student:

· zna elementarna terminologię używaną w literaturze dla dzieci, historię, genezę rozwoju gatunków literackich, rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania twórczości dla dzieci i młodzieży

Wiedza

K_ W01

K_W11

Umiejętności. Student potrafi:

· potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu literatury dla dzieci w celach analizy i interpretacji problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych

· potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z przedmiotu , korzystając z różnych źródeł

Umiejętności

K_U02

K_U04

Kompetencje społeczne. Student:

· posiada umiejętność krytycznej oceny zjawisk społecznych i kulturowych

kompetencje społeczne

K_K01

Metody i kryteria oceniania:

Wykład problemowy, prezentacje multimedialne, prezentacje zespołowe, dyskusje podczas zajęć, konsultacje.

Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w ćwiczeniach, testu sprawdzającego wiedzę, prezentacji grupowych.

Egzamin pisemny.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)