Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-DS5-2XIAF |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok PiW SJ sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom rozwoju wiedzy i umiejętności obejmujących: Podstawy, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji eduk. Przedszkole, szkoła jako organizacja. Definicje i filary uczącej się org. (szkoły/przedsz.). Warunki organizacyjnego uczenia się. Sposoby postępowania, pozwalające efektywnie wykonywać zadania zawod. na etapie eduk. przedsz. i wczesnoszk.. Umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wych. przedsz. oraz edukacji wczesnoszk. Mistrzostwo osobiste (umiejętność planowania rozwoju n-la). Modele myślowe (definicja, modele myśl. ucz., n-la, rodzica; odkrywanie i zmiana modeli utrudniających funkcjonowanie i rozwój jednostek/zespołów). Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedsz. Zespołowe uczenie się (znaczenie, formy i warunki ). Myślenie systemowe (funkcje szkoły/przedsz., umiejętność dostrzegania wzajemnych związków i relacji w szkole/przedsz. Uczeń/dziecko- n-l - rodzic w uczącej się szkole/przedsz. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II r/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Wykład 5 godz., ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: udział w wykładzie 5 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. Razem 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. 1pkt ECTS. |
Literatura: |
Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316. Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141. Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf? Potulicka E. (red.), (2001). Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS. Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Tołwińska B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221. Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213. What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf |
Efekty uczenia się: |
Student zna i rozumie: -strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych jako organizacji uczących się (KA7_WK7), Student potrafi: -wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3), - dostrzec potrzebę racjonalnego gospodarowania czasem zajęć oraz odpowiedzialnego organizowania pracy pozaszkolnej dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (KA7_UO5), Student jest gotów do: -pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (KA7_KO1), - budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (KA7_KK2), -projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Tołwińska | |
Prowadzący grup: | Bożena Tołwińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom rozwoju wiedzy i umiejętności obejmujących: Podstawy, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji eduk. Przedszkole, szkoła jako organizacja. Definicje i filary uczącej się org. (szkoły/przedsz.). Warunki organizacyjnego uczenia się. Sposoby postępowania, pozwalające efektywnie wykonywać zadania zawod. na etapie eduk. przedsz. i wczesnoszk.. Umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wych. przedsz. oraz edukacji wczesnoszk. Mistrzostwo osobiste (umiejętność planowania rozwoju n-la). Modele myślowe (definicja, modele myśl. ucz., n-la, rodzica; odkrywanie i zmiana modeli utrudniających funkcjonowanie i rozwój jednostek/zespołów). Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedsz. Zespołowe uczenie się (znaczenie, formy i warunki ). Myślenie systemowe (funkcje szkoły/przedsz., umiejętność dostrzegania wzajemnych związków i relacji w szkole/przedsz. Uczeń/dziecko- n-l - rodzic w uczącej się szkole/przedsz. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: fakultatywny Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: II r/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Wykład 5 godz., ćwiczenia 15 godz. Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem, Punkty ECTS: 2 Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: udział w wykładzie 5 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz. - udział w konsultacjach: 5 godz., - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. Razem 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. 1pkt ECTS. |
|
Literatura: |
Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316. Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141. Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA. Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf? Potulicka E. (red.), (2001). Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS. Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna. Tołwińska B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021. Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221. Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213. What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.