Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-DS5-2XIAF
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Szkoła i przedszkole jako organizacja ucząca się
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok PiW SJ sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom rozwoju wiedzy i umiejętności obejmujących: Podstawy, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji eduk. Przedszkole, szkoła jako organizacja. Definicje i filary uczącej się org. (szkoły/przedsz.). Warunki organizacyjnego uczenia się. Sposoby postępowania, pozwalające efektywnie wykonywać zadania zawod. na etapie eduk. przedsz. i wczesnoszk.. Umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wych. przedsz. oraz edukacji wczesnoszk. Mistrzostwo osobiste (umiejętność planowania rozwoju n-la). Modele myślowe (definicja, modele myśl. ucz., n-la, rodzica; odkrywanie i zmiana modeli utrudniających funkcjonowanie i rozwój jednostek/zespołów). Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedsz. Zespołowe uczenie się (znaczenie, formy i warunki ). Myślenie systemowe (funkcje szkoły/przedsz., umiejętność dostrzegania wzajemnych związków i relacji w szkole/przedsz. Uczeń/dziecko- n-l - rodzic w uczącej się szkole/przedsz.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II r/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Wykład 5 godz., ćwiczenia 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem,

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: udział w wykładzie 5 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Razem 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. 1pkt ECTS.

Literatura:

Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316.

Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141.

Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf?

Potulicka E. (red.), (2001). Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS.

Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Tołwińska B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.

Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221.

Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213.

What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf

Efekty uczenia się:

Student zna i rozumie:

-strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych jako organizacji uczących się (KA7_WK7),

Student potrafi:

-wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy (KA7_UW3),

- dostrzec potrzebę racjonalnego gospodarowania czasem zajęć oraz odpowiedzialnego organizowania pracy pozaszkolnej dziecka lub ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku (KA7_UO5),

Student jest gotów do:

-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej (KA7_KO1),

- budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej (KA7_KK2),

-projektowania działań zmierzających do rozwoju przedszkola lub szkoły oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji (KA7_KR2).

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Tołwińska
Prowadzący grup: Bożena Tołwińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom rozwoju wiedzy i umiejętności obejmujących: Podstawy, cele, organizację i funkcjonowanie instytucji eduk. Przedszkole, szkoła jako organizacja. Definicje i filary uczącej się org. (szkoły/przedsz.). Warunki organizacyjnego uczenia się. Sposoby postępowania, pozwalające efektywnie wykonywać zadania zawod. na etapie eduk. przedsz. i wczesnoszk.. Umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wych. przedsz. oraz edukacji wczesnoszk. Mistrzostwo osobiste (umiejętność planowania rozwoju n-la). Modele myślowe (definicja, modele myśl. ucz., n-la, rodzica; odkrywanie i zmiana modeli utrudniających funkcjonowanie i rozwój jednostek/zespołów). Budowanie wspólnej wizji szkoły/przedsz. Zespołowe uczenie się (znaczenie, formy i warunki ). Myślenie systemowe (funkcje szkoły/przedsz., umiejętność dostrzegania wzajemnych związków i relacji w szkole/przedsz. Uczeń/dziecko- n-l - rodzic w uczącej się szkole/przedsz.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: fakultatywny

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: II r/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Wykład 5 godz., ćwiczenia 15 godz.

Metody dydaktyczne: wykład, pokaz, dyskusja, rozmowa, metody praktyczne, praca z tekstem,

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: udział w wykładzie 5 godz., udział w ćwiczeniach 15 godz.

- udział w konsultacjach: 5 godz.,

- przygotowanie do zajęć: 15 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Razem 50 godzin, co odpowiada 2 pkt ECTS

Nakład pracy studenta związany z zajęciami : wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 pkt ECTS, niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. 1pkt ECTS.

Literatura:

Borukało A., Kiciński A. (2012). Jaką społecznością uczącą się są nauczyciele? „Forum Oświatowe” nr 1, 302-316.

Cudowska A. (2018). Kultura szkoły stymulująca kształtowanie uczącej się wspólnoty, „Kultura i Edukacja” nr 3 (121), s. 129–141.

Elsner D., Tarkota, J. (2013). Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się. W: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 110-121. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Erculj J. (2013). Sieć Uczących się Szkół. w: D. Elsner (red.), Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, s. 194-214. Warszawa: Wolters Kluwer Polska SA.

Mazurkiewicz G. (red.) (2015). Ucząca się szkoła. Od rozwoju jednostek do rozwoju wspólnoty. Warszawa - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/17207/mazurkiewicz_uczaca_sie_szkola_2015.pdf?

Potulicka E. (red.), (2001). Szkice z teorii i praktyki zmiany oświatowej. Poznań: Wydawnictwo ERUDITUS.

Senge P. M. (2006). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Tłumaczenie Helena Korolewska–Mróz. Wydanie V. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Senge P.M., A. Kleiner, Ch. Roberts, R. B. Ross, B. J. Smith (2002), Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizację uczącą się. Tłum. G. Łuczkiewicz, Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Tołwińska B. (2021). Kierowanie szkołą jako organizacją uczącą się. Studium przypadków. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2021.

Tołwińska B. (2016). Overcoming organisational silence– looking for opportunities to change school culture. In: Linda Daniela, Lūcija Rutka (eds), Selected Papers of the Association for Teacher Education in Europe. Spring Conference 2015, Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, s. 209-221.

Tołwińska B. (2018). Teacher Team’s Maturity as The Basis for a Learning School. In: Teacher Education Policy and Practice. International Perspectives and Inspirations, edited by M. Attard-Tonna and J. Madalińska-Michalak, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Key Concepts Series vol. 1, pp. 194-213.

What makes a school a learning organisation? A guide for policy makers, school leaders and teachers, OECD 2016. http://www.oecd.org/education/school/school-learning-organisation.pdf

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)