University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Qualitative Research Methods

General data

Course ID: 380-DS5-4GKH
Erasmus code / ISCED: 05.7 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Qualitative Research Methods
Name in Polish: Metody badań jakościowych
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 4 rok PiW SJ sem. zimowy
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Cele przedmiotu:

1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych.

2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego.

3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych.

4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych.



Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego.

Full description: (in Polish)

Moduł ogólnouczelniany

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe

Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite)

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 h wykładów + 30 h ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

Punkty ECTS: 5 pkt

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach -15h

Udział w ćwiczeniach -30h

Udział w konsultacjach - 5h

Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h

Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h

Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h

Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA

Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.

Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)

Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.

Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.

Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.

Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf

Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

KA7_WG10, Definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej;

KA7_WG11, Formułuje zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie raportowania/publikowania wyników badań naukowych

KA7_UW1, Posiada umiejętności badawcze w zakresie obserwowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, potrafi analizowań dane empiryczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;

KA7_UW2, Projektuje badania w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia pod względem planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania

KA7_UU2, Potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych

KA7_UU4, Potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań jakościowych, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ćwiczenia – Zaliczenie cząstkowe:

• ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz efektów pracy zespołowej (zadania warsztatowe),

• ocena za teczkę do analizy wyników badań jakościowych (zespołowy projekt i raport badawczy),

Wykład:

• zaliczenie pisemne

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Beata Kunat
Group instructors: Beata Kunat
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych.

2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego.

3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych.

4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych.

Full description: (in Polish)

Moduł ogólnouczelniany

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł przygotowanie kierunkowe

Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, metodologia badań społecznych

Rok studiów/semestr: I rok/ II semestr (jednolite)

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)

Przedmiot wprowadzający: Podstawy metodologii nauk społecznych

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

10 h wykładów + 10 h ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, tworzenie grup problemowych,

prezentacje multimedialne, - zgodne z koncepcją projektowania

uniwersalnego w edukacji.

Punkty ECTS: 1 pkt

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach -10h

Udział w ćwiczeniach -10h

Udział w konsultacjach - 1h

Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 5h

Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 10h

Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 5h

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 10h, Udział w konsultacjach - 1h (Suma: 0,5 ECTS)

o charakterze praktycznym: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 5h, Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projektu badań) - 10h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 5h (Suma: 2 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA

Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)

Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.

Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.

Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102.

Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej

Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273.

Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.

Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf

Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków.

Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań.

Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn.

Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa.

Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa.

Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa.

Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź.

Kuryłowicz E. (1996). Projektowanie uniwersalne : udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym . Warszawa: Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Błaszak M., Przybylski Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi,

Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Eikhaug O. (2018). Innovating with People. Inclusive Design and Architecture. DOGA: Design and Architecture Norway.

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: Beata Kunat
Group instructors: Beata Kunat
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych.

2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego.

3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych.

4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych.

Full description: (in Polish)

Moduł ogólnouczelniany

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe

Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite)

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 h wykładów + 30 h ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

Punkty ECTS: 5 pkt

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach -15h

Udział w ćwiczeniach -30h

Udział w konsultacjach - 5h

Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h

Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h

Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h

Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA

Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.

Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)

Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.

Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.

Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.

Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf

Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Class, 30 hours more information
Lecture, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Course - Grading
Class - Grading
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu:

1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych.

2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego.

3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych.

4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych.

Full description: (in Polish)

Moduł ogólnouczelniany

Forma studiów: stacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe

Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite)

Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 h wykładów + 30 h ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne

Punkty ECTS: 5 pkt

Bilans nakładu pracy studenta

Udział w wykładach -15h

Udział w ćwiczeniach -30h

Udział w konsultacjach - 5h

Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h

Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h

Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h

Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS

Wskaźniki ilościowe

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS

Bibliography: (in Polish)

LITERATURA PODSTAWOWA

Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01

Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK.

Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa.

Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa.

Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa.

Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa.

Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego)

Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin.

Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin.

Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.

Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa.

Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61.

Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf

Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok.

Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa.

Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123.

Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)