Qualitative Research Methods
General data
Course ID: | 380-DS5-4GKH |
Erasmus code / ISCED: |
05.7
|
Course title: | Qualitative Research Methods |
Name in Polish: | Metody badań jakościowych |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 4 rok PiW SJ sem. zimowy |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Cele przedmiotu: 1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych. 2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego. 3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych. 4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów do projektowania i realizacji badań jakościowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Studenci w ramach powołanych w trakcie zajęć zespołów badawczych zaprojektują i przeprowadzą badania jakościowe zgodnie z zasadami współczesnych badań pedagogicznych. Ponadto dokonają analizy i interpretacji zgromadzonego materiału badawczego. W konsekwencji zaprezentują wyniki swoich badań podczas seminarium naukowego zorganizowanego podczas ostatniego spotkania. Przedmiot realizowany jest w formie warsztatu metodologicznego skoncentrowanego wokół realizacji zespołowych projektów badawczych. Studenci podczas zajęć poznają w praktyce etapy badań naukowych od procesu ich projektowania po prezentację raportu badawczego. |
Full description: |
(in Polish) Moduł ogólnouczelniany Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite) Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykładów + 30 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach -15h Udział w ćwiczeniach -30h Udział w konsultacjach - 5h Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01 Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KA7_WG10, Definiuje terminy i założenia metodologiczne oraz zasady i normy etyczne projektowania i realizacji badań naukowych w zakresie pedagogiki przedszkolnej, szkolnej i alternatywnej; KA7_WG11, Formułuje zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w zakresie raportowania/publikowania wyników badań naukowych KA7_UW1, Posiada umiejętności badawcze w zakresie obserwowania sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, potrafi analizowań dane empiryczne z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów; KA7_UW2, Projektuje badania w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb, możliwości, uzdolnień każdego dziecka/ucznia pod względem planowania, realizacji i oceny spersonalizowanych programów kształcenia i wychowania KA7_UU2, Potrafi współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych KA7_UU4, Potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, formułować cele i problemy badawcze, stosować dobór adekwatnych metod i technik, konstruować narzędzia badawcze, opracowywać, prezentować i interpretować wyniki badań jakościowych, wyciągać wnioski, wskazywać kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ćwiczenia – Zaliczenie cząstkowe: • ocena aktywności studenta na ćwiczeniach oraz efektów pracy zespołowej (zadania warsztatowe), • ocena za teczkę do analizy wyników badań jakościowych (zespołowy projekt i raport badawczy), Wykład: • zaliczenie pisemne |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO CW
CW
CW
CW
TU CW
WYK
W TH CW
FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Beata Kunat | |
Group instructors: | Beata Kunat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: 1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych. 2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego. 3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych. 4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Moduł ogólnouczelniany Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł przygotowanie kierunkowe Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika, metodologia badań społecznych Rok studiów/semestr: I rok/ II semestr (jednolite) Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Przedmiot wprowadzający: Podstawy metodologii nauk społecznych Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 h wykładów + 10 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, tworzenie grup problemowych, prezentacje multimedialne, - zgodne z koncepcją projektowania uniwersalnego w edukacji. Punkty ECTS: 1 pkt Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach -10h Udział w ćwiczeniach -10h Udział w konsultacjach - 1h Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 5h Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 10h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 5h Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 10h, Udział w ćwiczeniach - 10h, Udział w konsultacjach - 1h (Suma: 0,5 ECTS) o charakterze praktycznym: Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 5h, Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projektu badań) - 10h, Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 5h (Suma: 2 ECTS) |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Charmaz K. (2013), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010), Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kunat, B. (2015), Pomiędzy sztuką a badaniem naukowym. Etnografia wizualna jako źródło wiedzy o rzeczywistości edukacyjnej, Pogranicze. Studia Społeczne tom. 26, s.89-102. Kunat, B.(2012), Doskonalenie warsztatu wywiadu narracyjnego – z doświadczeń młodego badacza, Rocznik Pedagogiczny Polskiej Akademii Nauk, Komitetu Nauk Pedagogicznych nr 35, s. 263-273. Kvale S. (2004), Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012), Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Nowotniak J. (2012), Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, „Impuls”, Kraków. Silverman D. (2012), Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012), Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Banks M. (2009), Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Hammersley M., Atkinson P. (2000), Metody badań terenowych, Zysk i S-ka, Poznań. Kędzierska H., (red.) (2010). Jakościowe inspiracje w badaniach edukacyjnych, UWM, Olsztyn. Konecki T. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa. Lalak D. (2009), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, „Żak”, Warszawa. Lofland J., Snow D.A., Anderson L., Lofland L.H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, SCHOLAR, Warszawa. Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, PWN, Warszawa. Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (red.) (2001). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, UŁ, Łódź. Kuryłowicz E. (1996). Projektowanie uniwersalne : udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym . Warszawa: Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Błaszak M., Przybylski Ł. (2010). Rzeczy są dla ludzi, Niepełnosprawność i idea projektowania uniwersalnego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Eikhaug O. (2018). Innovating with People. Inclusive Design and Architecture. DOGA: Design and Architecture Norway. |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Beata Kunat | |
Group instructors: | Beata Kunat | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: 1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych. 2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego. 3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych. 4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Moduł ogólnouczelniany Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite) Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykładów + 30 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach -15h Udział w ćwiczeniach -30h Udział w konsultacjach - 5h Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01 Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 30 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Short description: |
(in Polish) Cele przedmiotu: 1.) Zapoznanie studentów z założeniami i specyfiką badań jakościowych; z głównymi strategiami i metodami badań jakościowych; z mapą stanowisk i podejść metodologicznych w pedagogicznych badaniach jakościowych. 2.) Zapoznanie studentów z wiedzą o projektowaniu i prowadzeniu badań uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym oraz jakość i zakres udzielanego wsparcia społecznego. 3.) Kształtowanie umiejętności badawczych studentów w zakresie projektowania, prowadzenia badań, analizy, interpretacji i prezentacji empirycznych danych jakościowych. 4.) Przygotowanie studentów do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie planowania i realizacji jakościowych projektów badawczych. |
|
Full description: |
(in Polish) Moduł ogólnouczelniany Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł przygotowanie kierunkowe Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika Rok studiów/semestr: IV, I semestr (jednolite) Kierunek: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h wykładów + 30 h ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozmowa, pokaz, metoda projektu, metody praktyczne, praca z tekstem, gry dydaktyczne Punkty ECTS: 5 pkt Bilans nakładu pracy studenta Udział w wykładach -15h Udział w ćwiczeniach -30h Udział w konsultacjach - 5h Przygotowanie do ćwiczeń (czytanie wskazanej literatury) - 25h Przygotowanie teczki do analizy wyników badań jakościowych (projekt badawczy) - 30h Przygotowanie do zaliczenia pisemnego - 25h Razem: 130 godzin, co odpowiada 5 ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz. - 2 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 80 godz. - 3 ECTS |
|
Bibliography: |
(in Polish) LITERATURA PODSTAWOWA Bunio-Mroczek P. (2021). Badania skoncentrowane na dzieciach, badania z udziałem dzieci, dzieci jako badacze. Etyczne i metodologiczne aspekty badań prowadzonych w nurcie nowej socjologii dzieci i dzieciństwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 17, nr 4, s. 6–26 DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.17.4.01 Ciechowska, M., Szymańska, M. (2018). Wybrane metody jakościowe w badaniach pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Naukowe AIK. Charmaz K. (2013). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, tłum. B. Komorowska, PWN, Warszawa. Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red.) (2010). Metody badań jakościowych, Tom 1, Tom 2, PWN, Warszawa. Flick U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego, Niezbędnik Badacza, tłum. P. Tomanek, PWN, Warszawa. Gibbs G. (2011). Analizowanie danych jakościowych, Niezbędnik Badacza, tłum. M. Brzozowska-Brywczyńska, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Tom 2, PWN, Warszawa. Jemielniak D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Tom 1, PWN, Warszawa. Juszczyk, S. (2013). Badania jakościowe w naukach społecznych, UŚ, Katowice. (pdf dostępny u prowadzącego) Kubinowski D. (2013). Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Idiomatyczność. Synergia. Emergencja, Makmed, Lublin. Kubinowski, D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia-Metodyka-Ewaluacja, UMCS, Lublin. Kvale S. (2004). Inter Views. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok. Kvale S. (2012).Prowadzenia wywiadów, Niezbędnik Badacza, tłum. A. Dziuban, PWN, Warszawa. Lisek-Michalska, J. (2012). Etyczne aspekty badań fokusowych z udziałem dzieci i młodzieży. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica” 42, s. 33 – 61. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja Tom 20, numer 4(80), http://terazniejszosc.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/TCE/2017_80_7.pdf Miles M. B, Huberman A. M. (2000). Analiza danych jakościowych, Trans Humana, Białystok. Silverman D. (2012). Interpretacja danych jakościowych, tłum. M. Głowacka-Grajper, J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Silverman D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych, tłum. J. Ostrowska, PWN, Warszawa. Sławińska, M. (2019). Problemy etyczne w badaniach z udziałem dzieci. Na przykładzie badania grupy przedszkolnej. "Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja" Tom 22, numer 2(86) , s. 109 - 123. Urbaniak-Zając, D., Kos, E. (2013). Badania jakościowe w pedagogice, PWN, Warszawa. |
Copyright by University of Bialystok.