Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-1HWY1
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania cz.1
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988.

2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981.

3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998.

4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000.

5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.

6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

2. Literatura uzupełniająca

Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa

Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007

Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009

Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018

Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006

Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006

Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015

Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015.

Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336.

Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013

Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017,

Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020

Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021

Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022

Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

- ma uporządkowaną wiedzę na temat historycznych podstaw opieki, wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, KP6_WG3 (weryfikacja: zaliczenie końcowe)

- zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KP6_WK4 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w ujęciu historycznym KP6_UW1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe)

-potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych KP6_UW2 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych KP6_UO1, (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

- potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi KP6_UO2 (weryfikacja: obserwacja podczas zajęć)

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji KP6_KK1, (samoocena)

- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, przestrzegania zasad etyki zawodowe KP6_KO2 (samoocena)

- dostrzega i rozumie wartość i znaczenie działalności opiekuńczo-wychowawczej przedstawicieli myśli pedagogicznej KP6_KR1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć)

Metody i kryteria oceniania:

- zaliczenie końcowe na ocenę (forma pisemna)

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Wróblewska
Prowadzący grup: Urszula Wróblewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Suplicka
Prowadzący grup: Agnieszka Suplicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988.

2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981.

3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998.

4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000.

5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.

6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

kierunkowe
obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom kształcenia: studia I stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy

Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:

15 godz. wykładów

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz

Punkty ECTS: 3

Bilans nakładu pracy studenta:

Udział w wykładach – 15 g.

Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g.

Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS)

niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988.

2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981.

3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998.

4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000.

5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006.

6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.

7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.

8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.

9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994

10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.

11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.

12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.

13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.

14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.

15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)