Historia wychowania cz.1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-ON1-1HWY1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania cz.1 |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. POW niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
Założenia (opisowo): | Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988. 2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981. 3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998. 4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000. 5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006. 6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. 2. Literatura uzupełniająca Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007 Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009 Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Urszula Wróblewska, Dzieje oświaty w regionie-województwo białostockie (1919-1939), Warszawa 2018 Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006 Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006 Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015 Suplicka A. , Oświata w województwie białostockim – w 100. rocznicę utworzenia Kuratorium Okręgu Szkolnego Białostockiego (1922-2022), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015. Kobieta a patriotyzm. Konteksty historyczno – pedagogiczne XX-XXI wieku, red. Elwira J. Kryńska, A. Szarkowska, U. Wróblewska, Białystok 2012, ss.336. Dziecko w historii – wątek korczakowski, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Białystok 2013 Dziecko w historii-w kręgu kultury chrześcijańskiej, red. E. J. Kryńska, A. Suplicka, U. Wróblewska, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, Dziecko w historii – sytuacja dziecka w odrodzonym państwie polskim, red. Elwira J. Kryńska, Agnieszka Suplicka, Łukasz Kalisz, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2020 Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Godność jako fundament praw człowieka, tom I, red. Elwira Jolanta Kryńska, Łukasz Kalisz, Agnieszka Suplicka, Białystok 2021 Dziecko w historii - między godnością a zniewoleniem. Tom 2. Godność jako źródło naszego człowieczeństwa, E. Kryńska, Ł. Kalisz, A. Suplicka (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2022 Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
- ma uporządkowaną wiedzę na temat historycznych podstaw opieki, wychowania i kształcenia, jego społeczno-kulturowych, KP6_WG3 (weryfikacja: zaliczenie końcowe) - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania KP6_WK4 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi dokonać interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej w ujęciu historycznym KP6_UW1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe) -potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu historii wychowania w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych KP6_UW2 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych KP6_UO1, (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi KP6_UO2 (weryfikacja: obserwacja podczas zajęć) - ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dokonuje samooceny własnych kompetencji KP6_KK1, (samoocena) - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, przestrzegania zasad etyki zawodowe KP6_KO2 (samoocena) - dostrzega i rozumie wartość i znaczenie działalności opiekuńczo-wychowawczej przedstawicieli myśli pedagogicznej KP6_KR1 (weryfikacja: zaliczenie końcowe, konwersacja podczas zajęć) |
Metody i kryteria oceniania: |
- zaliczenie końcowe na ocenę (forma pisemna) |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Wróblewska | |
Prowadzący grup: | Urszula Wróblewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Suplicka | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Suplicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988. 2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981. 3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998. 4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000. 5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006. 6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | kierunkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zdobycie wiedzy z zakresu dziejów myśli i doktryn pedagogicznych oraz ideałów wychowawczych; przemian zawodu pedagoga z zakresu pedagogiki opiekuńczo - wychowawczej i instytucji oraz środowisk wychowujących; kształtowania pedagogiki jako nauki; historycznych źródeł subdyscyplin pedagogicznych oraz roli i funkcji poszczególnych systemów opiekuńczych w życiu społeczeństwa w kontekście zmian społecznych, kulturowych i gospodarczych danej epoki historycznej. Ukazanie rozwoju myśli o edukacji oraz refleksji na temat opieki i wychowania na przykładzie poglądów pedagogicznych wybranych filozofów, pedagogów, działaczy społecznych. Nabycie świadomości kulturotwórczej roli tradycji wychowawczej i opiekuńczej stanowiącej dla przyszłego pedagoga źródło inspiracji zawodowej oraz refleksji nad współczesną teorią i praktyką pedagogiczną. |
|
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki Poziom kształcenia: studia I stopnia Forma studiów: niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta: Udział w wykładach – 15 g. Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 5 g. Przygotowanie do zaliczenia wykładów i udział w zaliczeniu– 20 g. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 godz.(1,5 ECTS) niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godz. (1,5 ECTS) |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Lepalczyk I., Źródła do pedagogiki opiekuńczej. Tom I - II. Warszawa 1988. 2. Balcerek M., Rozwój wychowania i kształcenia dzieci upośledzonych umysłowo. Warszawa 1981. 3. Badora S., Uczucia i profesjonalizm. O formach opieki zastępczej. Częstochowa 1998. 4. Dąbrowski Z, Kulpiński .F, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia. Olsztyn 2000. 5. Węgierski Z, Opieka nad dzieckiem osieroconym. Teoria i praktyka, Toruń 2006. 6. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978. 7. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965. 8. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980. 9. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994 10. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994. 11. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976. 12. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004. 13. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993. 14. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964. 15. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.