Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-ON1-1PSO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. POW niestac.
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu sfery psychicznej człowieka przydatnej w pracy pedagoga.

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Rys historyczny psychologii jako nauki. Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcia, struktura, kryteria dojrzałej osobowości). Zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament). Możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów I/semestr 1

Wymagania: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 16 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: wykład z pokazem interaktywnym

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 16 godz.

- udział w konsultacjach: 8 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

- egzamin: 1 godz.

Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1 ECTS

Literatura:

Nęcka E. (2023). Psychologia. Wprowadzenie. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Zimbardo, P. G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Efekty uczenia się:

Student:

KP6_WG3 - ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych,

psychologicznych i medycznych podstaw - test pisemny;

KP6_WG4 - zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i

społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej - test pisemny;

KP6_WK2 - zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie

różnorodne uwarunkowania tych procesów - test pisemny;

KP6_UW2 - potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania

problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań - test pisemny;

KP6_UW4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i

obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) - test pisemny;

KP6_KR2 - jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych - test pisemny.

Metody i kryteria oceniania:

Test pisemny.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Założenia i cele przedmiotu:

- przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów

- zapoznanie z głównymi psychologicznymi koncepcjami człowieka

- zapoznanie z biologicznymi podstawami procesów psychicznych

- przedstawienie przebiegu i funkcji procesów psychicznych (świadomość, percepcja, pamięć, uczenie się, myślenie, emocje, motywacja)

- omówienie podstawowych koncepcji osobowości(pojęcia i struktura osobowości)

- przedstawienie zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament, styl poznawczy)

- wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia

Rok studiów/semestr rok pierwszy, semestr pierwszy

Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 18 godzin

Metody dydaktyczne wykład

Punkty ECTS 3

Bilans nakładu pracy studenta

- udział w wykładach

17 x 1h =17h

- udział w

konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h

- przygotowanie do

egzaminu i obecność na nim 52h + 1h =53h

razem: 75h

(odpowiada 3pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS)

- o charakterze praktycznym – 30h (odpowiada 1pkt ECTS)

Literatura:

Maruszewski, T. (2011). Psychologia poznania. Umysł i świat. Gdańsk: GWP.

Oleś, P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Zimbardo, P.G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Rys historyczny psychologii jako nauki. Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcia, struktura, kryteria dojrzałej osobowości). Zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament). Możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów I/semestr 1

Wymagania: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 16 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: wykład z pokazem interaktywnym

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 16 godz.

- udział w konsultacjach: 8 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

- egzamin: 1 godz.

Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1 ECTS

Literatura:

Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak".

Nęcka E. (2023). Psychologia. Wprowadzenie. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP.

Zimbardo, P. G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 16 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Rys historyczny psychologii jako nauki. Przedstawienie przedmiotu psychologii i jej celów. Omówienie podstawowych koncepcji osobowości (pojęcia, struktura, kryteria dojrzałej osobowości). Zagadnienia różnic indywidualnych (inteligencja, temperament). Możliwości wykorzystania wiedzy psychologicznej w pracy pedagogicznej.

Pełny opis:

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów I/semestr 1

Wymagania: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 16 godzin wykładu

Metody dydaktyczne: wykład z pokazem interaktywnym

Punkty ECTS: 2

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 16 godz.

- udział w konsultacjach: 8 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 25 godz.

- egzamin: 1 godz.

Razem: 50 godzin, co odpowiada 2 ECTS.

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz. - 1 ECTS

niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. - 1 ECTS

Literatura:

Kozielecki J. (2007). Psychotransgresjonizm. Nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Żak".

Nęcka E. (2023). Psychologia. Wprowadzenie. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Oleś P.K. (2011). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Sternberg R. (1999). Wprowadzenie do psychologii. Warszawa: WSiP.

Zimbardo, P. G. (1999). Psychologia i życie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.

Zimbardo P., Johnson R., McCann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Podstawy psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)