Pedeutology
General data
Course ID: | 380-OS1-1PDL |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Pedeutology |
Name in Polish: | Pedeutologia |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 1st. POW stac. sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Pedeutologia jest przedmiotem zajmującym się zagadnieniami dotyczącymi zawodu nauczyciela. Poruszone tu zostaną następujące treści: główne kierunki badań pedeutologicznych (osobowość nauczyciela, jego uzdolnienia i autorytet, predyspozycje kandydatów do zawodu), kształcenie nauczycieli, etyka zawodu nauczycielskiego, kształtowanie się zawodu i funkcji społecznej nauczycielstwa. |
Full description: |
(in Polish) Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, metody aktywizujące 1) Wykład ma za zadanie przedstawić podstawowe treści związane z problematyką jaką zajmuje się pedeutologia: - pedeutologia jako subdyscyplina pedagogiczna - dorobek i ewolucja polskiej myśli pedeutologicznej - funkcjonowanie nauczyciela w zawodzie - wybrane elementy wizerunku nauczyciela - współczesny wzorzec osobowy nauczyciela - kwalifikacje i kompetencje nauczycieli - rozwój zawodowy i osobisty nauczyciela 2) Ćwiczenia poświęcone są min. następującym zagadnieniom: - Karta Nauczyciela (obowiązki, uprawnienia) - autorytet nauczyciela - relacje nauczyciel – uczeń - stres w pracy nauczyciela - wypalenie zawodowe |
Bibliography: |
(in Polish) Bielski J., Nauczyciel dokonały, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007. Day C., Rozwój zawodowy nauczycieli. Uczenie się przez całe życie, Gdańsk 2004. Day Ch., Nauczyciel z pasją. Jak zachować entuzjazm i zaangażowanie w pracy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2008. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, Kraków 2005. Kwiatkowska H., Pedeutologia, Warszawa 2008. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, GWP, Gdańsk 2005. Lewowicki T., Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Warszawa-Radom 2007. Michalski J., Takt pedagogiczny w sztuce nauczycielskiego działania. Wydawnictwo APS, Warszawa 2010. Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Poznań 2003. Szempruch J., Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne, Kraków 2013. Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej, (red.) H. Kwiatkowska, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2015. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016. |
Learning outcomes: |
(in Polish) KP6_WG1 - zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych KP6_WK6 - ma wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) KP6_WK8 – ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej KP6_UO1 - potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KP6_UO2 - potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne (w tym dotyczące wykorzystywania wytworów intelektualnych); przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych i badawczych KP6_K04 - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne KP6_KR1 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie wykładu w formie testu. Ocenę pozytywną gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych pełnych odpowiedzi. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest również zaliczenie ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń:75% obecność na zajęciach oraz pozytywnie napisane kolokwium. Ocenę pozytywną z kolokwium gwarantuje uzyskanie przez studenta 51% punktów za udzielenie poprawnych odpowiedzi. |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W WYK
TH CW
CW
FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Lidia Dakowicz | |
Group instructors: | Lidia Dakowicz, Natalia Iłendo | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU CW
CW
W WYK
TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Lidia Dakowicz | |
Group instructors: | Lidia Dakowicz, Agnieszka Gronostajska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Class, 15 hours
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
Grading
Class - Grading |
Copyright by University of Bialystok.