Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-2TPO | Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej | ||
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji | ||
Grupy: |
2 rok 1st. POW stac. sem. letni Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Założenia (opisowo): | Student przed przystapieniem do studiowania przedmiotu, powinien posiadać ogólna orientację w zakresie procesów społecznych, ról społecznych i relacji społeczenstwa polskiego. Powinien byc gotów do podejmowania dyskusji, logicznie argumentować i ryzykować pomysły innowacyjnych rozwiązań dyskutowanych problemów. |
||
Skrócony opis: |
Problematyka dotyczy wyzwań standardu opieki w zmieniającym sie polskim społeczeństwie. Koncentrujemy się najpierw na teoriach naukowych budujących nasze przekonania o opiece jako zjawisku społecznym; specjalnej relacji wychowawczej. Następnie analizujemy i poddajemy refleksji opiekę jako zjawisko w różnych kontekstach relacji społecznych. |
||
Pełny opis: |
Analiza naukowych podstaw dla zjawiska opieki w wychowaniu i działań opiekuńczo - wychowawczych. perspektywa psychologiczna, filozoficzna, socjologiczna, polityczna. Analiza dynamiki przemian społeczno - kulturowego standardu opieki w Polsce - przyczyny i wskaźniki opisujące dynamikę zmian. Opieka wychowująca - sensowność i efektywność wychowawcza. Analizy specyfiki działań opiekuńczych w różnorodnych układach relacji wychowawczych. |
||
Literatura: |
• Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Red. E. Jundziłł i R. Pawłowska Gdańsk 2008 • Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2006 • Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000 |
||
Efekty uczenia się: |
KA6_WG7 ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach KA6_WK7 ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych KA6_UW2 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KA6_UK3 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KA6_KK2 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
wykład - dyskusja - prezentacja. Ocenianie ciagłe w czasie wykładu poprzez aktywny udział w dyskusji; ocena prezentacji zadanego problemu. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.