Psychologia młodzieży niedostosowanej społecznie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3ALN |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia młodzieży niedostosowanej społecznie |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy Moduł specjalnościowy - stac. I stop. Pedagogika |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu psychologii ogólnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł nieprawidłowości w rozwoju człowieka, które prowadzą do niedostosowania społecznego. |
Pełny opis: |
Ogólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł do wyboru Pedagogika Opiekuńczo Wychowawcza Rok 3, semestr V Podstawy kursu z psychologii ogólnej 15 godz. wykładów Wykłady prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antoniak J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47), 77-95. Dembach K.E. (2002). Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP. Grotowska-Leder J. (2008). Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kwiatkowska G.E. (2019). Poziom agresji a skłonność do zachowań ryzykownych młodzieży w okresie adolescencji. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia, Vol. XXXII, 3, 197-216. Mielczarek M. (2019). Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa. Szkoła – Zawód – Praca, 18, 274-292. Nowakowski K., Wróbel K. (2020). Cechy psychopatyczne, prężność psychiczna i radzenie sobie ze stresem u młodzieży niedostosowanej społecznie. Psychiatria Polska, 169, 1-11. Pospiszyl I., Szczepanik R. (red.) (2007). Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet. Łódź: WSH-E. Stanik M., Woszczek L. (red.) (2005). Przestępczość nieletnich. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Urban B., Stanik M. (2007). Resocjalizacja, t. 1 i 2. Warszawa: PWN. Wach T. (2009). Resocjalizacja nieletnich sprawców gwałtownych czynów zabronionych.Lublin: Wydawnictwo KUL. Literatura uzupełniająca: Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2019). Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(9), 127-138. Goldstein A.P. i in. (2001). Umiejętności chroniące – zapobieganie narkomanii wśród młodzieży. Warszawa: KARAN. Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Teesson M. (2005). Uzależnienia. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (WG6); ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (WK3); ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (WK8). W zakresie umiejętności: student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne(w tym dotyczące wykorzystywania wytworów intelektualnych); przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznychi badawczych (UU2). W zakresie kompetencji: student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie (KO3). |
Metody i kryteria oceniania: |
Pisemny test wyboru. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł prowadzących do nieprawidłowości w rozwoju człowieka, które prowadzą do niedostosowania społecznego. |
|
Pełny opis: |
gólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł do wyboru Pedagogika Opiekuńczo Wychowawcza Rok 3, semestr V Podstawy kursu z psychologii ogólnej 15 godz. wykładów Wykłady prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antoniak J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47), 77-95. Dembach K.E. (2002). Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP. Grotowska-Leder J. (2008). Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kwiatkowska G.E. (2019). Poziom agresji a skłonność do zachowań ryzykownych młodzieży w okresie adolescencji. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia, Vol. XXXII, 3, 197-216. Mielczarek M. (2019). Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa. Szkoła – Zawód – Praca, 18, 274-292. Nowakowski K., Wróbel K. (2020). Cechy psychopatyczne, prężność psychiczna i radzenie sobie ze stresem u młodzieży niedostosowanej społecznie. Psychiatria Polska, 169, 1-11. Pospiszyl I., Szczepanik R. (red.) (2007). Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet. Łódź: WSH-E. Stanik M., Woszczek L. (red.) (2005). Przestępczość nieletnich. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Urban B., Stanik M. (2007). Resocjalizacja, t. 1 i 2. Warszawa: PWN. Wach T. (2009). Resocjalizacja nieletnich sprawców gwałtownych czynów zabronionych.Lublin: Wydawnictwo KUL. Literatura uzupełniająca: Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2019). Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(9), 127-138. Goldstein A.P. i in. (2001). Umiejętności chroniące – zapobieganie narkomanii wśród młodzieży. Warszawa: KARAN. Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Teesson M. (2005). Uzależnienia. Gdańsk: GWP. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-06-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest ukazanie ewentualnych źródeł prowadzących do nieprawidłowości w rozwoju człowieka, które prowadzą do niedostosowania społecznego. |
|
Pełny opis: |
gólnoakademicki Studia stacjonarne pierwszego stopnia Moduł do wyboru Pedagogika Opiekuńczo Wychowawcza Rok 3, semestr V Podstawy kursu z psychologii ogólnej 15 godz. wykładów Wykłady prowadzone z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych Punkty ECTS: 2,00 Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - z bezpośrednim udziałem nauczyciela 20 godz. - 1,00 ECTS - o charakterze praktycznym 30 godz. - 1,00 ECTS |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Antoniak J. (2019). Niedostosowanie społeczne nieletnich – przyczyny, skutki, profilaktyka. Roczniki Pedagogiczne, 11(47), 77-95. Dembach K.E. (2002). Mobbing w szkole. Gdańsk: GWP. Grotowska-Leder J. (2008). Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. Kwiatkowska G.E. (2019). Poziom agresji a skłonność do zachowań ryzykownych młodzieży w okresie adolescencji. Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska Lublin – Polonia, Vol. XXXII, 3, 197-216. Mielczarek M. (2019). Kompetencje interpersonalne młodzieży niedostosowanej społecznie. Perspektywa społeczno-zawodowa. Szkoła – Zawód – Praca, 18, 274-292. Nowakowski K., Wróbel K. (2020). Cechy psychopatyczne, prężność psychiczna i radzenie sobie ze stresem u młodzieży niedostosowanej społecznie. Psychiatria Polska, 169, 1-11. Pospiszyl I., Szczepanik R. (red.) (2007). Zachowania dewiacyjne dziewcząt i kobiet. Łódź: WSH-E. Stanik M., Woszczek L. (red.) (2005). Przestępczość nieletnich. Katowice: Wydawnictwo UŚ. Urban B., Stanik M. (2007). Resocjalizacja, t. 1 i 2. Warszawa: PWN. Wach T. (2009). Resocjalizacja nieletnich sprawców gwałtownych czynów zabronionych.Lublin: Wydawnictwo KUL. Literatura uzupełniająca: Bernasiewicz M., Noszczyk-Bernasiewicz M. (2019). Programy resocjalizacyjne realizowane w polskich zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich oraz ich ewaluacja. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 2(9), 127-138. Goldstein A.P. i in. (2001). Umiejętności chroniące – zapobieganie narkomanii wśród młodzieży. Warszawa: KARAN. Ostrowska K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Teesson M. (2005). Uzależnienia. Gdańsk: GWP. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.