Wolontariat
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS1-3XWOL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wolontariat |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
3 rok 1st. POW stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym |
Pełny opis: |
profil studiów - 3 rok I stopnia forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - przedmiot fakultatywny dziedzina i dyscyplina nauki - pedagogika opiekuńczo - wychowawcza rok studiów/semestr - 3 rok I st. Pedagogika O-W stac. wymagania wstępne - brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 15 godzin, praca własna studentów 5 godzin Metody dydaktyczne: burza mózgów, obserwacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku. metody ekspresji i impresji, „drzewo decyzyjne”, symulacje, analiza SWOT, metoda Edwarda de Bono, studium przypadku, metaplan; dyskusja (debata, burza mózgów, dyskusja panelowa, „śnieżna kula”, Symulacje i role-playing Cele przedmiotu: Kształtowanie postaw wobec wolontariatu. Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym Ćwiczenia : liczba godzin 15 |
Literatura: |
1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, A. Gluziński ,Warszawa 2005 oraz Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: komentarz, J.Kopyra, Warszawa 2005. 2. Działalność pożytku publicznego i wolontariat: omówienie tekst ustawy, R.Golat, Jaktorów 2005. 3. Markowska-Manista U., Wolontariat na kontynencie afrykańskim. Wyzwania i dylematy pracy w środowiskach kulturowo zróżnicowanych, [w:] Dobrowolska B., Danielak-Chomać M., Roguska A. (red.), 2010, Pomagać innym. Wolontariat w doświadczeniach i refleksjach, Siedlce. 4. D. Pietrowski, R. Skiba, R. Niecikowska, 2005, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszem?, Warszawa (publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie: www.prawo.ngo.pl) 5. M. Guć, 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla samorządów, Warszawa; Skiba R., 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla organizacji pozarządowych, Warszawa. 6. Wolontariat - pytania i odpowiedzi, Katarzyna Kołodziej, Służba Pracownicza 2003/11/7. 7. Zaangażowanie społeczne Polaków w 2010 roku. Wolontariat, filantropia, członkostwo, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011. 8. Wolontariat pracowniczy w Polsce. Przewodnik dla biznesu, CSRinfo, 2011. 9. E. Leś, Zasada subsydiarności a pomoc społeczna w Polsce, Warszawa 1998. 10. M. Bełdowska, Wolontariat w ośrodkach pomocy społecznej, Warszawa 2008. 11. D. Pietrowski, R. Skiba, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszami, Warszawa 2003. 12. P.P. Grzybowski, Doktor Klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 13. A. M. Kola, K. M. Wasilewska – Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. 14. Ph. Zimbardo, Why the World Needs Heroes, Europe’s Journal of Psychology, 7(3), ss. 402-407. 15. U.Markowska-Manista, Projekt Bohaterskiej Wyobraźni HIP i program Rozumienie Ludzkiej Natury UHN narzędziami zmiany społecznej [w:] A.Wilczyńska (red.), Młodzież na biegunach życia społecznego, PWN, Warszawa 2014. |
Efekty uczenia się: |
Student KP6_WK9 - ma wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej - sposób weryfikacji - kolokwium KP6_UW1 - potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej - ocena podczas bieżącej pracy w trakcie rozmów, prezentacji KP6_KO2 - ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej - sposób weryfikacji - obserwacja podczas wizyt studyjnych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń wymaga obecności na ćwiczeniach, aktywnego uczestnictwa we wszystkich zadaniach realizowanych na ćwiczeniach, pracach zespołowych, projektach, ocenianych w sposób ciągły. Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Do zaliczenia nie może być dopuszczony student, który ma 50% nieobecności. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie oceny ciągłej i oceny z pracy zaliczeniowej (np. prezentacja projektu przygotowanego w grupie roboczej). . Dozwolona jest jedna nieobecność na ćwiczeniach, która nie podlega zaliczeniu, o ile nie miała ona miejsca w czasie obowiązkowego zaliczenia zadania dydaktycznego. Każdą kolejną nieobecność student musi zaliczyć na konsultacjach u osoby prowadzącej ćwiczenia w danej grupie. Kolokwium pisane podczas ostatnich zajęć z wykorzystaniem TIK - 50% końcowej oceny |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Żywno | |
Prowadzący grup: | Maciej Żywno | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Śliwowski | |
Prowadzący grup: | Tomasz Śliwowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym |
|
Pełny opis: |
profil studiów - 3 rok I stopnia forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki - pedagogika opiekuńczo - wychowawcza rok studiów/semestr - 3 rok I st. Pedagogika O-W stac. wymagania wstępne - brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 15 godzin, praca własna studentów 5 godzin Metody dydaktyczne: burza mózgów, obserwacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku. metody ekspresji i impresji, „drzewo decyzyjne”, symulacje, analiza SWOT, metoda Edwarda de Bono, studium przypadku, metaplan; dyskusja (debata, burza mózgów, dyskusja panelowa, „śnieżna kula”, Symulacje i role-playing Cele przedmiotu: Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym Ćwiczenia : liczba godzin 15 |
|
Literatura: |
1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, A. Gluziński ,Warszawa 2005 oraz Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: komentarz, J.Kopyra, Warszawa 2005. 2. Działalność pożytku publicznego i wolontariat: omówienie tekst ustawy, R.Golat, Jaktorów 2005. 3. Markowska-Manista U., Wolontariat na kontynencie afrykańskim. Wyzwania i dylematy pracy w środowiskach kulturowo zróżnicowanych, [w:] Dobrowolska B., Danielak-Chomać M., Roguska A. (red.), 2010, Pomagać innym. Wolontariat w doświadczeniach i refleksjach, Siedlce. 4. D. Pietrowski, R. Skiba, R. Niecikowska, 2005, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszem?, Warszawa (publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie: www.prawo.ngo.pl) 5. M. Guć, 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla samorządów, Warszawa; Skiba R., 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla organizacji pozarządowych, Warszawa. 6. Wolontariat - pytania i odpowiedzi, Katarzyna Kołodziej, Służba Pracownicza 2003/11/7. 7. Zaangażowanie społeczne Polaków w 2010 roku. Wolontariat, filantropia, członkostwo, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011. 8. Wolontariat pracowniczy w Polsce. Przewodnik dla biznesu, CSRinfo, 2011. 9. E. Leś, Zasada subsydiarności a pomoc społeczna w Polsce, Warszawa 1998. 10. M. Bełdowska, Wolontariat w ośrodkach pomocy społecznej, Warszawa 2008. 11. D. Pietrowski, R. Skiba, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszami, Warszawa 2003. 12. P.P. Grzybowski, Doktor Klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 13. A. M. Kola, K. M. Wasilewska – Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. 14. Ph. Zimbardo, Why the World Needs Heroes, Europe’s Journal of Psychology, 7(3), ss. 402-407. 15. U.Markowska-Manista, Projekt Bohaterskiej Wyobraźni HIP i program Rozumienie Ludzkiej Natury UHN narzędziami zmiany społecznej [w:] A.Wilczyńska (red.), Młodzież na biegunach życia społecznego, PWN, Warszawa 2014. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym |
|
Pełny opis: |
profil studiów - 3 rok I stopnia forma studiów - stacjonarne rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy dziedzina i dyscyplina nauki - pedagogika opiekuńczo - wychowawcza rok studiów/semestr - 3 rok I st. Pedagogika O-W stac. wymagania wstępne - brak liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: ćwiczenia - 15 godzin, praca własna studentów 5 godzin Metody dydaktyczne: burza mózgów, obserwacja, dyskusja panelowa, metoda problemowa, studium przypadku. metody ekspresji i impresji, „drzewo decyzyjne”, symulacje, analiza SWOT, metoda Edwarda de Bono, studium przypadku, metaplan; dyskusja (debata, burza mózgów, dyskusja panelowa, „śnieżna kula”, Symulacje i role-playing Cele przedmiotu: Podstawowe kategorie pojęciowe - wolontariat, wolontariusz, zachowania prospołeczne. Regulacje prawne wolontariatu. Rodzaje i obszary działalności wolontariatu. Wolontariat młodzieżowy i studencki. Rola wolontariatu w sektorze pozarządowym Ćwiczenia : liczba godzin 15 |
|
Literatura: |
1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, A. Gluziński ,Warszawa 2005 oraz Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: komentarz, J.Kopyra, Warszawa 2005. 2. Działalność pożytku publicznego i wolontariat: omówienie tekst ustawy, R.Golat, Jaktorów 2005. 3. Markowska-Manista U., Wolontariat na kontynencie afrykańskim. Wyzwania i dylematy pracy w środowiskach kulturowo zróżnicowanych, [w:] Dobrowolska B., Danielak-Chomać M., Roguska A. (red.), 2010, Pomagać innym. Wolontariat w doświadczeniach i refleksjach, Siedlce. 4. D. Pietrowski, R. Skiba, R. Niecikowska, 2005, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszem?, Warszawa (publikacja dostępna w wersji elektronicznej na stronie: www.prawo.ngo.pl) 5. M. Guć, 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla samorządów, Warszawa; Skiba R., 2004, Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: poradnik dla organizacji pozarządowych, Warszawa. 6. Wolontariat - pytania i odpowiedzi, Katarzyna Kołodziej, Służba Pracownicza 2003/11/7. 7. Zaangażowanie społeczne Polaków w 2010 roku. Wolontariat, filantropia, członkostwo, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2011. 8. Wolontariat pracowniczy w Polsce. Przewodnik dla biznesu, CSRinfo, 2011. 9. E. Leś, Zasada subsydiarności a pomoc społeczna w Polsce, Warszawa 1998. 10. M. Bełdowska, Wolontariat w ośrodkach pomocy społecznej, Warszawa 2008. 11. D. Pietrowski, R. Skiba, Jak zgodnie z prawem współpracować z wolontariuszami, Warszawa 2003. 12. P.P. Grzybowski, Doktor Klaun! Terapia śmiechem, wolontariat, edukacja międzykulturowa, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012. 13. A. M. Kola, K. M. Wasilewska – Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego, Wydawnictwo edukacyjne Akapit, Toruń 2012. 14. Ph. Zimbardo, Why the World Needs Heroes, Europe’s Journal of Psychology, 7(3), ss. 402-407. 15. U.Markowska-Manista, Projekt Bohaterskiej Wyobraźni HIP i program Rozumienie Ludzkiej Natury UHN narzędziami zmiany społecznej [w:] A.Wilczyńska (red.), Młodzież na biegunach życia społecznego, PWN, Warszawa 2014. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.