Antropologia kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-OS2-1AKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0500) Natural sciences, mathematics and statistics
|
Nazwa przedmiotu: | Antropologia kulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. POW stac. sem. letni |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Antropologia kulturowa jest nowoczesną dziedziną zajmującą się człowiekiem w aspekcie kulturowym. Przedmiotem jej zainteresowań są odrębności człowieka wynikające z faktu posiadania kultury, stąd zajmuje się człowiekiem jako istotą społeczną wytwarzającą kulturę. Antropologia kultury porusza zagadnienia związane z genealogią pojęcia kultura i cywilizacja oraz relacje: natura - kultura, cywilizacja - kultura. Omawia szerokie i wąskie rozumienie pojęcia kultura; różne aspekty jej definiowania; kategorie i typy kultury oraz podstawowe składniki kultury (wartości, wzory, kanony, obyczaje, obrzędy, rytuały, mity, symbole); zagadnienie czasoprzestrzeni w kulturze; dominację nowego typu języka i form przekazu; podstawowe cechy kultury współczesnej oraz polskie tradycje i zwyczaje świąteczne. W obszarze jej zainteresowań znajdują się różne systemy kultury (nauka, religia, sztuka, język, komunikacja). |
Pełny opis: |
Kierunek studiów: - POW Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł treści ogólnouczelniany Dziedzina nauki: Pedagogika 1 rok 2 stop. POW sem.letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15h – wykład, 15h - ćwiczenia Metody dydaktyczne: wykład, wykład konwersatoryjny, pogadanka, dyskusja, pokaz Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach 15 godz. - udział w ćwiczeniach 15 godz. - udział w konsultacjach: 14 godz. - przygotowanie do zajęć: 15 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 10 godz. - przygotowanie do egzaminu 20 godz. - udział w egzaminie: 1 godz. Liczba punktów ECTS 3 w tym: - wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela: 45 godz. = 1,5 ECTS - nie wymagających bezpośredniego udziału nauczyciela 45 godz. = 1,5 ECTS |
Literatura: |
Benedict R., Wzory kultury, Vis-a-Vis, Kraków 2019. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne o znaczeniach i wartościach baśni, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa 1996. Bigaj M., Wychowanie przy ekranie, Wydawnictwo Foksal, Warszawa 2023. Burszta W.J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Wydawnictwo: ZYSK I S-KA, Poznań 2009. Chwalba A. (red.), Obyczaje w Polsce: od średniowiecza do czasów współczesnych, Warszawa 2006. Gajda J., Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, cz.1 i 2, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. Leksy K., Młodzież we współczesnej przestrzeni społeczno-kulturowej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2020. Mencwel A. (red.), Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury, PWN, Warszawa 2009. Rzymiełka J., W poszukiwaniu własnych korzeni, Sonia Droga, Katowice 2020. Szołtysek A. F., Filozofia edukacji, Impuls, Kraków 2013. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA, absolwent zna i rozumie: KP7_WG6 - ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i społecznym KP7_WG7 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów opiekuńczo-wychowawczych KP7_WK2 - ma uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów opiekuńczo-wychowawczych KP7_WK5 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi: KP7_UW1- posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji (z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów opiekuńczo-wychowawczych KP7_UW2 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych KP7_UK2 - potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych KP7_UK3 - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (w tym dotyczącymi ochrony własności intelektualnej) KP7_UO1 - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i narzędzia badawcze; wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań w obrębie antropologii kulturowej KP7_UO2 - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji opiekuńczo-wychowawczych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do: KP7_KK1 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego KP7_KO1 - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych KP7_KR1 - jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - egzamin pisemny Ćwiczenia - kolokwium pisemne oraz praca pisemna |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Lidia Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Lidia Dakowicz, Sylwia Romanowska-Jonio | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.