Cultural Heritage of the Region
General data
Course ID: | 380-OS2-1XGLI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural Heritage of the Region |
Name in Polish: | Dziedzictwo kulturowe regionu |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 2st. POW stac. sem. letni |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Studenci poznają najważniejsze definicje i terminologię zagadnienia dziedzictwa kulturowego, Ochrona dziedzictwa kulturowego jako podstawa rozwoju i upowszechniania kultury, a także jako potencjał regionu podlaskiego. Dobra ruchome i nieruchome Podlasia. Budowle użyteczności publicznej. Zabytki architektury świeckiej . Architektura drewniana Podlasia. Kraina otwartych okiennic. Kościoły, klasztory, najpiękniejsze sanktuaria na Podlasiu. Cerkiew na Podlasiu. Meczety w Kruszynianach, Bohonikach, niedokończona budowa w Białymstoku. Kultura żydowska , Muzea i Galerie sztuki . Teatry, Opera I Filharmonia w Białymstoku. Znani aktorzy, muzycy, kompozytorzy, artyści plastycy, fotograficy z Podlasia. Parki Narodowe. Rekreacja, Literatura i literaci Podlasia. Zabytki dziedzictwa przemysłowego, będące dokumentacją rozwoju techniki Szlaki dziedzictwa Podlasia Szlaki techniki Wielokulturowość a dziedzictwo Zakres dziedzinowy: zarządzanie, zabytkoznawstwo, architektura krajobrazu, muzeologia. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: stacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Kod przedmiotu: 380-OS2-1XGLI Język przedmiotu: Język polski Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika Rok studiów /semestr: I rok, semestr letni Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 h – wykłady, Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, Punkty ECTS: 3 pkt. Metody dydaktyczne: wykład, metody ćwiczebne, metoda praktyczna, dyskusja Bilans nakładu pracy studenta: (z harmonogramu studiów) - udział w wykładach: 15h - udział w konsultacjach: 10h - przygotowanie do zajęć : 15h - przygotowanie na zaliczenia: 15h Razem: 55 godzin, co odpowiada 2 ECTS Wskaźniki ilościowe: Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godz. – 1 ECTS niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 25 godz. – 1 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Gaweł Ł. Pokojska W., Pudełko A. (red), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016. Gutowska K. [red.], Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000. Gardocka T., Sobczak J. [red.], Prawna ochrona zabytków, Toruń 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Absolwent: w zakresie wiedzy: -ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących szczególnie w zakresie dziedzictwa kulturowego regionu (KP7_WK5) - ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w zakresie działań w obszarze swojego regionu (KP7_WK7) w zakresie umiejętności -potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych w obszarze zarządzania dobrami regionalnego dziedzictwa (KP7_UO3), - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze regionalnego dziedzictwa i zarządzania nim (KP7_UU1) w zakresie kompetencji społecznych - jest wrażliwy na problemy opiekuńczo-wychowawcze i edukacyjne, gotowy do komunikowania się (w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami nie będącymi specjalistami w dziedzinie dziedzictwa kulturowego regionu oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne w tym obszarze(KP7_KR1) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) zaliczenie pisemne/ustne |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO WYK
TU WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 15 hours
|
|
Coordinators: | Dorota Świdzińska | |
Group instructors: | Dorota Świdzińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) Studenci poznają najważniejsze definicje i terminologię zagadnienia dziedzictwa kulturowego, Ochrona dziedzictwa kulturowego jako podstawa rozwoju i upowszechniania kultury, a także jako potencjał regionu podlaskiego. Dobra ruchome i nieruchome Podlasia. Budowle użyteczności publicznej. Zabytki architektury świeckiej . Architektura drewniana Podlasia. Kraina otwartych okiennic. Kościoły, klasztory, najpiękniejsze sanktuaria na Podlasiu. Cerkiew na Podlasiu. Meczety w Kruszynianach, Bohonikach, niedokończona budowa w Białymstoku. Kultura żydowska , Muzea i Galerie sztuki . Teatry, Opera I Filharmonia w Białymstoku. Znani aktorzy, muzycy, kompozytorzy, artyści plastycy, fotograficy z Podlasia. Parki Narodowe. Rekreacja, Literatura i literaci Podlasia. Zabytki dziedzictwa przemysłowego, będące dokumentacją rozwoju techniki Szlaki dziedzictwa Podlasia Szlaki techniki Wielokulturowość a dziedzictwo Zakres dziedzinowy: zarządzanie, zabytkoznawstwo, architektura krajobrazu, muzeologia. |
|
Full description: |
(in Polish) Studenci poznają najważniejsze definicje i terminologię zagadnienia dziedzictwa kulturowego, poruszona zostanie problematyka ochrony i kształtowania krajobrazu kulturowego, ochrony miast historycznych, prawne aspekty ochrony zabytków w Polsce jak również rolę muzeów w nowocześnie pojętej ochronie zabytków. Przedstawiona zostanie idea Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Ochrona dziedzictwa kulturowego jako podstawa rozwoju i upowszechniania kultury, a także jako potencjał regionu podlaskiego. Dobra ruchome i nieruchome Podlasia Budowle użyteczności publicznej. Zabytki architektury świeckiej w Białymstoku i na Podlasiu. Architektura drewniana Podlasia. Kraina otwartych okiennic. Kościoły, klasztory, najpiękniejsze sanktuaria na Podlasiu. Cerkiew na Podlasiu. Meczety w Kruszynianach, Bohonikach, niedokończona budowa w Białymstoku. Kultura żydowska , Tykocin, Krynki, Ciechanowiec. Muzea i Galerie sztuki na Podlasiu. Teatry, Opera I Filharmonia w Białymstoku. Znani aktorzy, muzycy, kompozytorzy, artyści plastycy, fotograficy z Podlasia. Parki Narodowe na Podlasiu. Rekreacja na Podlasiu. Literatura i literaci Podlasia. Miejscowości Podlasia, które warto odwiedzić. Zabytki dziedzictwa przemysłowego, będące dokumentacją rozwoju techniki Prawne i administracyjne aspekty ochrony dziedzictwa Szlaki dziedzictwa Podlasia Szlaki techniki Wielokulturowość a dziedzictwo Zakres dziedzinowy: zarządzanie, zabytkoznawstwo, architektura krajobrazu, muzeologia. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Gaweł Ł. Pokojska W., Pudełko A. (red), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016. Gutowska K. [red.], Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000. Gardocka T., Sobczak J. [red.], Prawna ochrona zabytków, Toruń 2010. Andrzej Lechowski, Sekrety BiałegostokuWiesław Wróbel, Białystok, którego nie ma, Z. Sawaniewska-Mochowa, A Zielińska, Dziedzictwo kultury szlacheckiej na byłych Kresach północno-wschodniej Rzeczypospolitej, Warszawa 2007 G. Sosna, Święte miejsca i cudowne ikony Prawosławne sanktuaria na Białostocczyźnie, Białystok 2001, J. Tomalska, Sanktuaria maryjne na Podlasiu, w: Małe miasta. Duchowość kanoniczna, Białystok 2020 Gutowska K. [red.], Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000. |
Copyright by University of Bialystok.