Polityka i prawo oświatowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-1GJJ |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Polityka i prawo oświatowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest realizacja treści, które umożliwią studentowi zdobycie podstawowej wiedzy z polityki oświatowej i prawa oświatowego oraz ukształtowanie podstawowych umiejętności w zakresie analizowania problematyki prawno-politycznej w oświacie. Treści zajęć: Podstawowe pojęcia z zakresu polityki i prawa oświatowego. Źródła prawa oświatowego. Podmioty polskiej polityki oświatowej. Aktualne priorytety polskiej polityki oświatowej. System edukacji w Polsce w kontekście zachodzących zmian. Funkcjonowanie placówek publicznych i niepublicznych w świetle prawa. Wybrane organy. placówek oświatowych realizujące cele statutowe. Nadzór pedagogiczny w świetle aktualnego prawa oświatowego. Polityka oświatowa w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i przedszkolach. Partnerstwo szkoły i środowiska w świetle obowiązującego w Polsce prawa oświatowego. Polityka oświatowa w zakresie kwalifikacji i rozwoju zawodowego nauczycieli. |
Pełny opis: |
Profil studiów - ogólnoakademicki Forma studiów - niestacjonarne Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne; dyscyplina: pedagogika Rok studiów - 1 rok 1 stopnia; 2 semestr Wymagania wstępne - brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 16 godzin wykładów Metody dydaktyczne - wykład, pokaz, dyskusja, praca z tekstem Punkty ECTS - 3 punkty Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 16 godzin, udział w konsultacjach: 20 godzin, przygotowanie do zajęć: 15 godzin, przygotowanie do zaliczenia: 17 godzin, praca z tekstem: 7 Razem: 75 godz., co odpowiada 3 ECTS. Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 36 h i 1,5 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 39 godziny i 1,5 ECTS |
Literatura: |
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015. Budajczak M., Edukacja domowa, GWP, 2004. Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym, https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010. Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013. Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014. Strona internetowa MEN www.men.gov.pl Aktualne akty prawne: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe • Rozporządzenie dotyczące uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli • Rozporządzenie dotyczące nadzoru pedagogicznego • Rozporządzenie dotyczące zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
Efekty uczenia się: |
KP6_WK7 Student przedstawia strukturę i funkcje systemu edukacji; cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych KP6_UW4 Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) KP6_UO3 Student angażuje się w pracę w w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych KP6_KK1 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie w formie pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Walewska | |
Prowadzący grup: | Marta Walewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.