Theory of Education
General data
Course ID: | 380-RN1-1TWY |
Erasmus code / ISCED: |
05.001
|
Course title: | Theory of Education |
Name in Polish: | Teoria wychowania |
Organizational unit: | Faculty of Education |
Course groups: |
(in Polish) 1 rok 1st. RES niestac. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
6.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | (in Polish) kierunkowe |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw. |
Mode: | (in Polish) w sali |
Short description: |
(in Polish) Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej. Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania. |
Full description: |
(in Polish) Profil studiów: ogólnoakademicki Forma studiów: studia niestacjonarne Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł kierunkowy Dziedzina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika 1 rok 1st.RES niestac. sem. zimowy Wymagania wstępne: brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. – wykład Metody dydaktyczne: podająca (wykład połączony z prezentacją multimedialną) oraz metody aktywizujące (analiza materiału filmowego, dyskusja na tematy poruszane podczas wykładu). Bilans nakładu pracy studenta: - udział w zajęciach: 30 godz. - udział w konsultacjach: 28 godz. - przygotowanie do zajęć: 60 godz. - przygotowanie do egzaminu: 60 godz. - egzamin: 2 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 120 godz. - 4 ECTS |
Bibliography: |
(in Polish) Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006. Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004. Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008. Tożsamość teorii wychowania, (red) J. Papież, Kraków 2011. Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001. Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015. Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA, absolwent: KP6_WG3: ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw KP6_WK2: zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów KP6_WK8: ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej UMIEJĘTNOŚCI, absolwent: KP6_UW2: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań KP6_UK1: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin KP6_UO1: potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent: KP6_KO1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie przedmiotu: egzamin pisemny w formie testu zamkniętego z treści zagadnień poruszanych na wykładzie (zalicza 51% punktów uzyskanych z udzielenia pełnych prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w teście). |
Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Lidia Dakowicz | |
Group instructors: | Lidia Dakowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Examination |
Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
WYK
|
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Lidia Dakowicz | |
Group instructors: | Lidia Dakowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Examination |
Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)
Time span: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | Examination |
Copyright by University of Bialystok.