University of Bialystok - Central Authentication System
Strona główna

Theory of Education

General data

Course ID: 380-RN1-1TWY
Erasmus code / ISCED: 05.001 The subject classification code consists of three to five digits, where the first three represent the classification of the discipline according to the Discipline code list applicable to the Socrates/Erasmus program, the fourth (usually 0) - possible further specification of discipline information, the fifth - the degree of subject determined based on the year of study for which the subject is intended. / (unknown)
Course title: Theory of Education
Name in Polish: Teoria wychowania
Organizational unit: Faculty of Education
Course groups: (in Polish) 1 rok 1st. RES niestac.
ECTS credit allocation (and other scores): 6.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

(in Polish) kierunkowe
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student powinien posiadać ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw.

Mode:

(in Polish) w sali

Short description: (in Polish)

Teoria wychowania jest przedmiotem, który pomoże studentom zrozumieć czym jest proces wychowania, jaka jest jego struktura oraz prawidłowości i uwarunkowania. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę, która pozwoli im podjąć problematykę wychowania w zakresie kształtowania postaw wobec innych ludzi, norm i wartości, cech osobowych osób wychowywanych, zarówno w swojej pracy zawodowej, jak też w dalszych studiach. Zdobyta na ten wiedza umożliwi jej praktyczne zastosowanie w codzienności wychowawczej.

Zakres tematyczny: podstawowe treści z zakresu metodologicznych i aksjologicznych zagadnień teorii wychowania oraz struktury i uwarunkowań procesu wychowania.

Full description: (in Polish)

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: studia niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy/ moduł kierunkowy

Dziedzina nauki: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

1 rok 1st.RES niestac. sem. zimowy

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. – wykład

Metody dydaktyczne: podająca (wykład połączony z prezentacją multimedialną) oraz metody aktywizujące (analiza materiału filmowego, dyskusja na tematy poruszane podczas wykładu).

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 30 godz.

- udział w konsultacjach: 28 godz.

- przygotowanie do zajęć: 60 godz.

- przygotowanie do egzaminu: 60 godz.

- egzamin: 2 godz.

Nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 60 godz. - 2 ECTS

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 120 godz. - 4 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Dakowicz L. A., Świat wartości przyszłych nauczycieli. Studium socjologiczne na podstawie badań studentów specjalizacji nauczycielskiej Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006.

Górniewicz J., Teoria wychowania (Wybrane problemy), Olsztyn 2008.

Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Tożsamość teorii wychowania, (red) J. Papież, Kraków 2011.

Tyrała P., Teoria wychowania. Bliżej uniwersalnych wartości i realnego życia, Toruń 2001.

Śliwerski B., Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków 2010.

Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2015.

Szczegółowy wykaz lektur obowiązujących do zaliczenia przedmiotu znajduje się w części B sylabusa.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA, absolwent:

KP6_WG3: ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw

KP6_WK2: zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów

KP6_WK8: ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

UMIEJĘTNOŚCI, absolwent:

KP6_UW2: potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

KP6_UK1: potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin

KP6_UO1: potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań

KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent:

KP6_KO1: ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie przedmiotu:

egzamin pisemny w formie testu zamkniętego z treści zagadnień poruszanych na wykładzie (zalicza 51% punktów uzyskanych z udzielenia pełnych prawidłowych odpowiedzi na pytania zawarte w teście).

Classes in period "Academic year 2023/2024" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Lidia Dakowicz
Group instructors: Lidia Dakowicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Examination

Classes in period "Academic year 2024/2025" (past)

Time span: 2024-10-01 - 2025-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Lidia Dakowicz
Group instructors: Lidia Dakowicz
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Examination

Classes in period "Academic year 2025/2026" (future)

Time span: 2025-10-01 - 2026-06-30
Selected timetable range:
Go to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: (unknown)
Students list: (inaccessible to you)
Credit: Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Bialystok.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)