Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-2GOB
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne koncepcje nieprzystosowania
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z głównymi psychologicznymi koncepcjami nieprzystosowania podmiotu. W ramach wykładanych zagadnień omówione zostaną specyficzne czynniki i mechanizmy kształtujące zaburzenia zachowania, zaburzenia emocjonalne, zaburzenia myślenia oraz niedojrzałą osobowość.

Pełny opis:

Profil studiów: ogólnoakademicki

Forma studiów: niestacjonarne

Rodzaj przedmiotu: kierunkowy, obowiązkowy

Dziedzina: nauki społeczne, dyscyplina: pedagogika

Rok studiów/semestr: 2 rok, 1 st, semestr letni

Wymagania wstępne: brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładu / 10 godzin ćwiczeń

Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, metody praktyczne, praca z tekstem, praca indywidualna i grupowa, burza mózgów, zadania tematyczne, analiza studium przypadku

Punkty ECTS: 5

Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w zajęciach: 25 godz.

- udział w konsultacjach: 25 godz.

- przygotowanie do zajęć: 50 godz.

- przygotowanie do zaliczenia/egzaminu: 25 godz.

- egzamin: 2 godz.

Razem: 127 godzin, co odpowiada 5 ECTS

Wskaźniki ilościowe:

Nakład pracy studenta związany z zajęciami: wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 52 godz. – 2 ECTS; niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: 75 godz. – 3 ECTS

Literatura:

1. Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN. 2. H. Sęk (2007). Psychologia kliniczna. Tom I i II. Warszawa: WN PWN.

3. I. Heszen (2013). Psychologia stresu. Warszawa: WN PWN.

4. B. van der Kolk (2018). Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.

Efekty uczenia się:

KP6_WG3 - ma uporządkowaną wiedzę na psychologicznych koncepcji nieprzystosowania, jego społeczno-kulturowych i biologicznych podstaw

KP6_WG4 - analizuje wybrane biopsychospołeczne koncepcje nieprzystosowania, stanowiące teoretyczne podstawy działalności resocjalizacyjnej

KP6_UW4 - potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) na temat źródeł nieprzystosowania psychospołecznego

KP6_UW5 - posiada umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań w zakresie psychologicznych koncepcji nieprzystosowania

KP6_KO1 - ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań psychologicznych i pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy/a do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki

Metody i kryteria oceniania:

Metody: krytyczna analiza tekstów naukowych, dyskusja w grupie, analiza studiów przypadku

Egzamin w formie pisemnej

Zaliczenie ćwiczeń: ocena aktywności podczas zajęć, ocena wejściówek z zadanych tekstów naukowych, kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Bielecka
Prowadzący grup: Urszula Bielecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)