Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RN1-2JDB
Kod Erasmus / ISCED: 05.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 2 rok 1st. RES niestac.
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i pedagogiki resocjalizacyjnej

Skrócony opis:

Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych zorientowana jest w podejściu teoretyczno-empirycznym w obszarze resilience. Celem przedmiotu jest przedstawienie podstaw teoretycznych diagnozy pozytywnej, która dotyczy rozpoznania zasobów osobowościowych i społecznych jednostek funkcjonujących w przestrzeni instytucjonalnej. Diagnoza pozytywna jest bardziej istotna i znacząca dla procesu projektowania działań interwencyjnych niż diagnoza negatywna. Dotyczy wykorzystania w projektowaniu czynników bezpośrednio stymulujących rozwój, polega na eliminacji czynników hamujących rozwój. Założenie to wynika z konstatacji, potwierdzonej zarówno zdroworozsądkowo, jak i teoretycznie oraz empirycznie, że skuteczne działanie, służące zmianie jest oparte na tym, co w jednostce sprawne i rozwija się w prawidłowym kierunku. Jednocześnie w projektowaniu postdiagnostycznym nie należy pomijać działań usprawniających istniejące deficyty, jednak ma to zwykle — lub powinno mieć — charakter pomocniczy.

Pełny opis:

Profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy. Liczba godzin - 15 wykładów, 30 ćwiczenia. Punkty ECTS - 5

Bilans nakładu pracy studenta:

Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:

Udział w wykładach 15 godz.

Udział w ćwiczeniach 30 godz.

Udział w konsultacjach 20 godz.

RAZEM 65 godzin

Samodzielna praca studenta:

Przygotowanie do zajęć: 20 godz.

Przygotowanie do kolokwium 25 godz.

Przygotowanie tematu i jego prezentacja: 15 godz.

RAZEM 45 godzin

Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin

125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS

Literatura:

Wysocka, E.: Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny

Guziuk-Tkacz M.: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice,

Morrison J., Flegel K.: Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą,

Siemionow J.: Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie jako proces wspierania rozwoju psychospołecznego,

Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna

Efekty uczenia się:

Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej

przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogiczne, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów

pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz

przewidywać skutki planowanych działań, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem.

Podstawą uzyskania zaliczenia z egzaminu jest otrzymanie łącznie co najmniej 51% ogólnej sumy punktów z odpowiedzi na pytania egzaminacyjne. Sumę uzyskanych przez słuchacza punktów przelicza się na oceny następująco:

% punktów 0-50% 51% 61% 71% 81% 91%

Ocena 2,0 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0

Poprawa dla słuchaczy, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie obejmujące treści przedmiotu. Słuchacz losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Dobijański
Prowadzący grup: Piotr Chlebowski, Mariusz Dobijański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym.

Literatura:

1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006.

4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006.

5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005.

7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.

8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.

9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012.

10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009.

11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mariusz Dobijański
Prowadzący grup: Mariusz Dobijański, Magdalena Pełszyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym.

Literatura:

1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006.

4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006.

5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005.

7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.

8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.

9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012.

10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009.

11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia przedmiotu:

w sali

Skrócony opis:

Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy.

Pełny opis:

Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym.

Literatura:

1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.

3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006.

4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006.

5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013.

6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005.

7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.

8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021.

9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012.

10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009.

11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)