Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN1-2JDB |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
2 rok 1st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki i pedagogiki resocjalizacyjnej |
Skrócony opis: |
Diagnoza pozytywna w placówkach resocjalizacyjnych zorientowana jest w podejściu teoretyczno-empirycznym w obszarze resilience. Celem przedmiotu jest przedstawienie podstaw teoretycznych diagnozy pozytywnej, która dotyczy rozpoznania zasobów osobowościowych i społecznych jednostek funkcjonujących w przestrzeni instytucjonalnej. Diagnoza pozytywna jest bardziej istotna i znacząca dla procesu projektowania działań interwencyjnych niż diagnoza negatywna. Dotyczy wykorzystania w projektowaniu czynników bezpośrednio stymulujących rozwój, polega na eliminacji czynników hamujących rozwój. Założenie to wynika z konstatacji, potwierdzonej zarówno zdroworozsądkowo, jak i teoretycznie oraz empirycznie, że skuteczne działanie, służące zmianie jest oparte na tym, co w jednostce sprawne i rozwija się w prawidłowym kierunku. Jednocześnie w projektowaniu postdiagnostycznym nie należy pomijać działań usprawniających istniejące deficyty, jednak ma to zwykle — lub powinno mieć — charakter pomocniczy. |
Pełny opis: |
Profil ogólnoakademicki, przedmiot obowiązkowy. Liczba godzin - 15 wykładów, 30 ćwiczenia. Punkty ECTS - 5 Bilans nakładu pracy studenta: Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: Udział w wykładach 15 godz. Udział w ćwiczeniach 30 godz. Udział w konsultacjach 20 godz. RAZEM 65 godzin Samodzielna praca studenta: Przygotowanie do zajęć: 20 godz. Przygotowanie do kolokwium 25 godz. Przygotowanie tematu i jego prezentacja: 15 godz. RAZEM 45 godzin Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 125 godzin 125 godzin : 25 godzin = 5.00 ECTS |
Literatura: |
Wysocka, E.: Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny Guziuk-Tkacz M.: Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Morrison J., Flegel K.: Wywiad diagnostyczny z dziećmi i młodzieżą, Siemionow J.: Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie jako proces wspierania rozwoju psychospołecznego, Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna |
Efekty uczenia się: |
Student ma wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi, ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Zna teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów, potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogiczne, potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem. Podstawą uzyskania zaliczenia z egzaminu jest otrzymanie łącznie co najmniej 51% ogólnej sumy punktów z odpowiedzi na pytania egzaminacyjne. Sumę uzyskanych przez słuchacza punktów przelicza się na oceny następująco: % punktów 0-50% 51% 61% 71% 81% 91% Ocena 2,0 3,0 3,5 4,0 4,5 5,0 Poprawa dla słuchaczy, którzy nie uzyskali łącznie co najmniej 51% - zaliczenie obejmujące treści przedmiotu. Słuchacz losuje trzy zagadnienia. Omówienie każdego z tych zagadnień oceniane jest przy zastosowaniu skali ocen: 2; 3,0; 3,5; 4,0; 4,5; 5,0. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Piotr Chlebowski, Mariusz Dobijański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym. |
|
Literatura: |
1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006. 5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012. 10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Dobijański | |
Prowadzący grup: | Mariusz Dobijański, Magdalena Pełszyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym. |
|
Literatura: |
1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006. 5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012. 10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Założeniem przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesem diagnozowania w resocjalizacji, uwarunkowań tworzenia diagnoz resocjalizacyjnych, pozytywnego paradygmatu diagnozy resocjalizacyjnej. Studenci będą mogli zapoznać się z metodami i technikami diagnostycznymi w dziedzinie pedagogiki oraz procesem tworzenia diagnozy. |
|
Pełny opis: |
Podczas zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać z podstawową terminologią w zakresie przedmiotu: diagnoza, diagnozowanie, diagnosta, metody diagnostyczne, techniki i narzędzia diagnostyczne, diagnoza pozytywna, patogeneza, salutogeneza, koncepcja resilience, zasoby. Studenci zostaną zapoznani z modelami diagnozy. Studenci poznają róznice w salutogenetycznym i patogenetycznym podejściu diagnostycznym w resocjalizacji. Studenci poznają założenia koncepcji resilience zorientowanej na zasoby ludzkie. Podczas zajęć studenci zostaną zapoznani z wybranymi technikami i narzędziami diagnostycznymi. Ponadto, ważnym konceptem zajęć będzie skupienie na etyce zawodowej w procesie diagnostycznym. |
|
Literatura: |
1. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 2. Wysocka E., Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015. 3. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2006. 4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006. 5. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013. 6. Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa 2005. 7. Bajkowski T., Sawicki K., Namiotko U., Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2014. 8. Pospiszyl I., Patologie społeczne i problemy społeczne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. 9. Wysocka E. (red.) Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie. Zagrożenia rozwojowe i społeczne, Wydawnictwo Akademickie ŻAK, Warszawa 2012. 10. Jaworska A., Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 2009. 11. B. Urban, J. M. Stanik, Resocjalizacja tom I i II. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2007. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.