Edukacja międzykulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN2-1EMK |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja międzykulturowa |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | student powinien rozumieć i operować poprawnie podstawowymi pojęciami socjologicznymi; rozumieć pojęcia: relacji wychowawczej i sytuacji wychowawczej |
Skrócony opis: |
Edukacja międzykulturowa to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
Pełny opis: |
• Pojęcie edukacji w kontekście wielokulturowego standardu społecznego. • Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – geneza pojęć, cele, obszary realizacji. • Kulturowy kontekst w procesach edukacyjnych; ekokulturowy model uwarunkowań psychiki; kompetencje kulturowe i międzykulturowe; zagadnienie transkulturowości • Tożsamość jednostki: społeczna, indywidualna, kulturowa, międzykulturowa. Identyfikacja i walencja kulturowa. • Postawy wobec różnic kulturowych (stereotypy, uprzedzenia, tolerancja, dialog, ksenofobia, ksenofilia). Etnocentryzm pozytywny i negatywny. • Relacje międzygrupowe w kontekscie różnicy kulturowej: zadania edukacyjne i wychowawcze • Człowiek pogranicza. Budowanie tożsamości na pograniczu kultur. Typy pograniczy. Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa, region, regionalizm. mała ojczyzna. |
Literatura: |
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2003 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja miedzykulturowa. W perspektywie paradygmatu współistnienia kultur Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000 Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000 Stephan W.G., Cookie W.S., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007 Zygmunt Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997 Tadeusz Pilch, Tolerancja- wartość społeczna i cnota indywidualna, w: Tożsamość, odmienność, tolerancja, a kultura pokoju, red. Jerzy Kłoczkowski, Sławomir Łukasiewicz, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1998 Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002 Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005 Misiejuk Dorota, Kontekst kulturowy wychowania |
Efekty uczenia się: |
1. K_W01- zna terminologię używaną w edukacji międzykulturowej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. 2. K_W08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. 3. K_K01- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. 4. K_K03- docenia znaczenie edukacji międzykulturowej dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z tej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga. 5. K_U12 – potrafi pracować w zespole, umie wyznaczać, oraz przyjmować wspólne cele działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład z prezentacją multimedialną. Obecność na wykładach mini.80%, pozytywnie zdany egzamin, min.50% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 14 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Misiejuk | |
Prowadzący grup: | Dorota Misiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Edukacja międzykulturowa to przedmiot analizujący problematykę kultury w edukacji. Dyskusje i analizy dotyczą kształtowania kompetencji międzykulturowych nauczyciela i kształtowania postaw otwartych wychowanków. |
|
Pełny opis: |
• Pojęcie edukacji w kontekście wielokulturowego standardu społecznego. • Edukacja wielokulturowa a edukacja międzykulturowa – geneza pojęć, cele, obszary realizacji. • Kulturowy kontekst w procesach edukacyjnych; ekokulturowy model uwarunkowań psychiki; kompetencje kulturowe i międzykulturowe; zagadnienie transkulturowości • Tożsamość jednostki: społeczna, indywidualna, kulturowa, międzykulturowa. Identyfikacja i walencja kulturowa. • Postawy wobec różnic kulturowych (stereotypy, uprzedzenia, tolerancja, dialog, ksenofobia, ksenofilia). Etnocentryzm pozytywny i negatywny. • Relacje międzygrupowe w kontekscie różnicy kulturowej: zadania edukacyjne i wychowawcze • Człowiek pogranicza. Budowanie tożsamości na pograniczu kultur. Typy pograniczy. Terminologia: autochton, dyfuzja kultur, symbioza kulturowa, region, regionalizm. mała ojczyzna. |
|
Literatura: |
Encyklopedia Pedagogiczna, Wyd. Akademickie ,,Żak”, Warszawa 2003 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009 Jerzy Nikitorowicz, Edukacja miedzykulturowa. W perspektywie paradygmatu współistnienia kultur Ralph Linton, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000 Ewa Nowicka, Świat Człowieka, świat kultury., Warszawa 2000 Stephan W.G., Cookie W.S., Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji, Gdańsk 2007 Zygmunt Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997 Tadeusz Pilch, Tolerancja- wartość społeczna i cnota indywidualna, w: Tożsamość, odmienność, tolerancja, a kultura pokoju, red. Jerzy Kłoczkowski, Sławomir Łukasiewicz, Wyd. Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 1998 Hannah Mamzer, Tożsamość w podróży. Wielokulturowość a kształtowanie tożsamości jednostki., Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2002 Antonina Kłoskowska, Kultury narodowe u korzeni, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2005 Misiejuk Dorota, Kontekst kulturowy wychowania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.