Badania ilościowe z elementami statystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RN2-1GKG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Badania ilościowe z elementami statystyki |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 2st. RES niestac. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowym celem przedmiotu jest przygotowanie Studentek i Studentów do planowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencji: 1. Wiedza o pedagogice jako nauce oraz o naukach z nią współdziałających, jej strukturze i funkcjach. 2. Podstawowa wiedza o projektowaniu badań ilościowych w naukach społecznych i ich przeprowadzaniu. 3. Znajomość metod, technik i narzędzi badawczych stosowanych w badaniach społecznych. 4. Umiejętność krytycznej analizy realiów praktyki szkolnej, która poddawana jest badaniom. 5. Zaangażowanie i odpowiedzialność za stan własnego procesu uczenia się. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | w sali |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem realizacji przedmiotu jest przygotowanie Studentów i Studentek do planowania i prowadzenia badań empirycznych w paradygmacie ilościowym, w szczególności zaś do: a) wykorzystania arkusza kalkulacyjnego MS Excel do analizy badań ilościowych; b) stosowania podstawowych metod statystycznych w naukach społecznych; c) operacjonalizacji zmiennych (stosowanie wskaźników i skal); d) budowania narzędzi badawczych (głównie kwestionariuszy ankiet); e) wprowadzania i czyszczenia danych z badań ilościowych do arkusza kalkulacyjnego MS Excel a następnie ich przetwarzania i analizy; f) graficznego ilustrowania wyników badań; g) interpretacji podstawowych statystyk (statystyki opisowe i analiza związku między zmiennymi ilościowymi - współczynnik korelacji r-Pearsona i jakościowymi - test niezależności chi kwadrat); h) dbania o etyczne aspekty prowadzonych badań. |
Pełny opis: |
Profil studiów: ogólnoakademicki, Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia Forma studiów: niestacjonarne, Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Dziedzina: nauki społeczne Dyscyplina nauki: pedagogika Rok studiów: I, semestr letni. Wymagania wstępne: zaliczenie przedmiotu Metodologia nauk społecznych Liczba godzin z podziałem na formę prowadzenia zajęć: wykłady 6 godz., ćwiczenia 8 godz., Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, rozwiązywanie zadań. Punkty ECTS: 3. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 4 godz. - udział w ćwiczeniach: 6 godz. - zaliczenie ćwiczeń: 2 godz. - zaliczenie wykładów 2 godz. - praca własna: 5 godz. - przygotowanie do zaliczenia wykładu: 4 godz. - przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń: 5 godz. Razem: 28 godz. Nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagający bezpośrednio udziału nauczyciela: 14 godz. (1,5 ECTS) - o charakterze praktycznym: 14 godz. (1,5 ECTS) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: - E.R. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2004, s. 109-121, 513-521. - J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013. - C. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań 2001, s. 66-81, 266-296. - B. Kožuh, Statystyka dla pedagogów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2011. - J. Perek-Białas, M. Rószkiewicz, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, PWN, Warszawa 2013. - M. Sobczyk, Statystyka, PWN, Warszawa 2001, s. 11-39, 41-43, 50-55, 220-227, 237-243. - Wykaz zadań statystycznych przygotowanych przez prowadzącego. - Wykaz wzorów statystycznych przygotowanych przez prowadzącego. Literatura uzupełniająca: - H.S. Becker, Triki badawcze w socjologii. Jak w pełni wykorzystać potencjał badań społecznych, PWN, Warszawa 2018. - J. Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa 2019. - G.A. Ferguson, Y. Takane, Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice, PWN, Warszawa 2003. - L.A. Gruszczyński, Elementy metod i technik badań socjologicznych, WSZiNS, Tychy 2002. - L.A. Gruszczyński, Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003. - M.S. Lewis-Beck, A. Bryman, T.F. Liao (red.), The SAGE Encyclopedia of Social Science Research Methods, SAGE, Thousand Oaks, CA 2004. - A. Maksimowicz-Ajchel, Wstęp do statystyki. Metody opisu statystycznego, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007. - T. Pilch, T. Bauman, Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wyd. Żak, Warszawa 2010. - K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, Editions Spotkania, Warszawa 2016. - L. Sołoma, Metody i techniki badań socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2005. - J. Sztumski, Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Śląsk, Katowice 2020. - D. Tarka, A.M. Olszewska, Elementy statystyki. Opis statystyczny, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2018. - G. Wieczorkowska-Wierzbińska, J. Wierzbiński, Statystyka. Od teorii do praktyki, Scholar, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
KA7_WG2 Absolwent ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk. KA7_WG4 Absolwent ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach. społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice). KA7_UO2 Absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. KA7_KK2 Absolwent jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie testu. Ćwiczenia: zaliczenie testu, aktywność na zajęciach, rozwiązywanie zadań. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Łogwiniuk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Łogwiniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.