Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-1PSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.001
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: |
1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Celem kursu jest opanowanie wiedzy i zdobycie podstaw umiejętności aplikacyjnych w zakresie różnych subdyscyplin psychologii ogólnej. Obejmuje to podejścia historyczne i współczesne, zaktualizowane, a także zasady procesu poznania naukowego i prowadzenia badań w wybranych obszarach psychologii ogólnej. Studiowane są sposoby rozumienia i wyjaśniania zjawisk i mechanizmów psychologicznych z zakresu anatomii psychiki ludzkiej (procesy poznawcze, emocje, świadomość i nieświadomość, uczenie się, motywacja, osobowość, różnice indywidualne). Wszystkie zagadnienia dotyczą ponadto możliwości praktycznych zastosowań pod kątem pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje przegląd teorii i zagadnień praktycznych z różnych subdyscyplin psychologii ogólnej, istotnych dla pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Pełny opis: |
Profil studiów ogólnoakademicki Forma studiów stacjonarne Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia Rok studiów/semestr rok I, semestr I Wymagania wstępne brak Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin Metody dydaktyczne: wykład interaktywny z pokazem multimedialnym, metody aktywizujące uczestników zajęć, m.in. praca w parach i grupach, krytyczna analiza tekstów (vide literatura) oraz innych materiałów wskazanych przez osobę prowadzącą, dyskusja. Punkty ECTS 3 Bilans nakładu pracy studenta - udział w wykładach 15 x 1h =15h - udział w ćwiczeniach 15 x 1h =15h - przygotowanie do zajęć 15 x 1h =15h - dokończenie w domu ćwiczeń, utrwalenie wiadomości 15 x 1h =15h - udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h - przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 9h + 1h =10h razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS) Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami: - wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS) - niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 30h (odpowiada 1pkt ECTS) |
Literatura: |
Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura szczegółowa jest w części B sylabusa. |
Efekty uczenia się: |
Student: -ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (KP6_WG3) -szczegółowo klasyfikuje najważniejsze teorie, pojęcia i procesy z zakresu głównych psychologicznych koncepcji człowieka, historycznych i zaktualizowanych (KP6_WG4) -rozumie psychologiczne zasady uczenia się uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne) oraz porównuje różnorodne warunki ich przebiegu, pod kątem kształtowania pozytywnych efektów w pedagogice resocjalizacyjnej (KP6_WK2) -potrafi wykorzystywać wiedzę o zjawiskach psychicznych, motywacji, emocjach i osobowości w celu zanalizowania i zinterpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych (KP6_UW2) -umie samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach dotyczących osobowości, korzystając z różnych źródeł; rozwija umiejętności w tym zakresie (KP6_UW4) -uwzględnia etyczny wymiar badań psychologicznych i aplikacji wiedzy psychologicznej w pedagogice resocjalizacyjnej (KP6_KR2) |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie (pisemne. Ustne w szczególnych sytuacjach potwierdzonych dokumentacją). egzamin (pisemny. Ustny w szczególnych sytuacjach potwierdzonych dokumentacją) ). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Dakowicz | |
Prowadzący grup: | Andrzej Dakowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Karolczak | |
Prowadzący grup: | Anna Karolczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje wybrane zagadnienia psychologii ogólnej istotne dla pracy pedagogicznej |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z podstawową naukową wiedzą psychologiczną na temat "anatomii" ludzkiej psychiki i osobowości. Klasyczne i współczesne (aktualne) koncepcje są eksplorowane w różnych kontekstach ważnych w pracy pedagoga. Szczegółowe procesy i mechanizmy psychologiczne ilustrowane są praktycznymi przykładami lub studiami przypadków, poddawane analizie, która uczy szerokiego, krytycznego spojrzenia na człowieka, jego świat i relacje z innymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II R. (2007). Relacje interpersonalne. REBIS. 2. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. GWP. 3. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Wyd. HELION. 4. Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. GWP. 5. Strelau, J. (2024). Psychologia temperamentu. PWN. 6. Strelau, J. (red.) (2003). Psychologia ogólna. T. 2. PWN. 7. Turunen, T.,Malamut, S. T., Yanagida, T., & Salmivalli, C. (2024). Heterogeneity of adolescent bullying perpetrators: Subtypes based on victimization and peer status. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12986. 8. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2008). Psychologia i życie. PWN (podręcznik podstawowy). Literatura uzupełniająca: 1. Brzezińska, A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. GWP. 2. Freud, Z. (1996). Objaśnianie marzeń sennych. KR. 3. Gotlieb, R. J. M., Yang, X.-F., & Immordino-Yang, M. H. (2024). Diverse adolescents’ transcendent thinking predicts young adult psychosocial outcomes via brain network development. Scientific Reports, 14(1), 6254. https://doi.org/10.1038/s41598-024-56800-0. 4. Herrera, E., Carmen, del, Romina San Miguel-Abella, Barrenechea, A., Blanco, C., Solares, L., Lucía González, Iza, C., Castro, I., Nicolás, E., Sierra, D., Suárez, P., & María González-Nosti. (2023). Cognitive impairment in young adults with post COVID-19 syndrome. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-32939-0. 5. Hollenstein, T., & Faulkner, K. (2024). Adolescent digital emotion regulation. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.13009. 6. Kandel, E.R.K. (2024). Zaburzony umysł. Copernicus Center Press. 7. Miller, A. (2009). Twoje ocalone życia. Media Rodzina. 8. Wojciszke, B. (2022). Psychologia społeczna. Wyd. nauk. SCHOLAR. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Tryb prowadzenia przedmiotu: | lektura monograficzna |
|
Skrócony opis: |
Kurs obejmuje wybrane zagadnienia psychologii ogólnej istotne dla pracy pedagogicznej |
|
Pełny opis: |
Celem kursu jest zapoznanie z podstawową naukową wiedzą psychologiczną na temat "anatomii" ludzkiej psychiki i osobowości. Klasyczne i współczesne (aktualne) koncepcje są eksplorowane w różnych kontekstach ważnych w pracy pedagoga. Szczegółowe procesy i mechanizmy psychologiczne ilustrowane są praktycznymi przykładami lub studiami przypadków, poddawane analizie, która uczy szerokiego, krytycznego spojrzenia na człowieka, jego świat i relacje z innymi. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II R. (2007). Relacje interpersonalne. REBIS. 2. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. GWP. 3. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Wyd. HELION. 4. Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. GWP. 5. Strelau, J. (2024). Psychologia temperamentu. PWN. 6. Strelau, J. (red.) (2003). Psychologia ogólna. T. 2. PWN. 7. Turunen, T.,Malamut, S. T., Yanagida, T., & Salmivalli, C. (2024). Heterogeneity of adolescent bullying perpetrators: Subtypes based on victimization and peer status. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12986. 8. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2008). Psychologia i życie. PWN (podręcznik podstawowy). Literatura uzupełniająca: 1. Brzezińska, A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. GWP. 2. Freud, Z. (1996). Objaśnianie marzeń sennych. KR. 3. Gotlieb, R. J. M., Yang, X.-F., & Immordino-Yang, M. H. (2024). Diverse adolescents’ transcendent thinking predicts young adult psychosocial outcomes via brain network development. Scientific Reports, 14(1), 6254. https://doi.org/10.1038/s41598-024-56800-0. 4. Herrera, E., Carmen, del, Romina San Miguel-Abella, Barrenechea, A., Blanco, C., Solares, L., Lucía González, Iza, C., Castro, I., Nicolás, E., Sierra, D., Suárez, P., & María González-Nosti. (2023). Cognitive impairment in young adults with post COVID-19 syndrome. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-32939-0. 5. Hollenstein, T., & Faulkner, K. (2024). Adolescent digital emotion regulation. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.13009. 6. Kandel, E.R.K. (2024). Zaburzony umysł. Copernicus Center Press. 7. Miller, A. (2009). Twoje ocalone życia. Media Rodzina. 8. Wojciszke, B. (2022). Psychologia społeczna. Wyd. nauk. SCHOLAR. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.