Uniwersytet w Białymstoku - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 380-RS1-1PSO
Kod Erasmus / ISCED: 05.001 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychologia ogólna
Jednostka: Wydział Nauk o Edukacji
Grupy: 1 rok 1st. RES stac. sem. zimowy
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Celem kursu jest opanowanie wiedzy i zdobycie podstaw umiejętności aplikacyjnych w zakresie różnych subdyscyplin psychologii ogólnej. Obejmuje to podejścia historyczne i współczesne, zaktualizowane, a także zasady procesu poznania naukowego i prowadzenia badań w wybranych obszarach psychologii ogólnej. Studiowane są sposoby rozumienia i wyjaśniania zjawisk i mechanizmów psychologicznych z zakresu anatomii psychiki ludzkiej (procesy poznawcze, emocje, świadomość i nieświadomość, uczenie się, motywacja, osobowość, różnice indywidualne). Wszystkie zagadnienia dotyczą ponadto możliwości praktycznych zastosowań pod kątem pedagogiki resocjalizacyjnej.





Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Kurs obejmuje przegląd teorii i zagadnień praktycznych z różnych subdyscyplin psychologii ogólnej, istotnych dla pedagogiki resocjalizacyjnej.

Pełny opis:

Profil studiów ogólnoakademicki

Forma studiów stacjonarne

Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – obowiązkowy

Dziedzina i dyscyplina nauki psychologia

Rok studiów/semestr rok I, semestr I

Wymagania wstępne brak

Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć

wykład 15 godzin, ćwiczenia 15 godzin

Metody dydaktyczne: wykład interaktywny z pokazem multimedialnym, metody aktywizujące uczestników zajęć, m.in. praca w parach i grupach, krytyczna analiza tekstów (vide literatura) oraz innych materiałów wskazanych przez osobę prowadzącą, dyskusja.

Punkty ECTS 3

Bilans nakładu pracy studenta

- udział w wykładach

15 x 1h =15h

- udział w ćwiczeniach 15 x 1h =15h

- przygotowanie do zajęć 15 x 1h =15h

- dokończenie w domu ćwiczeń, utrwalenie wiadomości 15 x 1h =15h

- udział w konsultacjach związanych z zajęciami 5 x 1h = 5h

- przygotowanie do egzaminu i obecność na nim 9h + 1h =10h

razem: 75h (odpowiada 3pkt ECTS)

Wskaźniki ilościowe nakład pracy studenta związany z zajęciami:

- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 36h (odpowiada 1,5pkt ECTS)

- niewymagającymi bezpośredniego kontaktu z nauczycielem: – 30h (odpowiada 1pkt ECTS)

Literatura:

Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2012). Psychologia i życie. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Literatura szczegółowa jest w części B sylabusa.

Efekty uczenia się:

Student:

-ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania oraz rozumie znaczenie procesów psychicznych takich jak: świadomość, percepcja, uczenie się, pamięć, myślenie, emocje, motywacja, poznanie społeczne w procesie kształcenia; zna biologiczne podstawy procesów psychicznych (KP6_WG3)

-szczegółowo klasyfikuje najważniejsze teorie, pojęcia i procesy z zakresu głównych psychologicznych koncepcji człowieka, historycznych i zaktualizowanych (KP6_WG4)

-rozumie psychologiczne zasady uczenia się uczenia się (warunkowanie klasyczne, warunkowanie instrumentalne) oraz porównuje różnorodne warunki ich przebiegu, pod kątem kształtowania pozytywnych efektów w pedagogice resocjalizacyjnej (KP6_WK2)

-potrafi wykorzystywać wiedzę o zjawiskach psychicznych, motywacji, emocjach i osobowości w celu zanalizowania i zinterpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych (KP6_UW2)

-umie samodzielnie zdobywać wiedzę o strukturze i przebiegu funkcji psychicznych oraz mechanizmach dotyczących osobowości, korzystając z różnych źródeł; rozwija umiejętności w tym zakresie (KP6_UW4)

-uwzględnia etyczny wymiar badań psychologicznych i aplikacji wiedzy psychologicznej w pedagogice resocjalizacyjnej (KP6_KR2)

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie (pisemne. Ustne w szczególnych sytuacjach potwierdzonych dokumentacją).

egzamin (pisemny. Ustny w szczególnych sytuacjach potwierdzonych dokumentacją) ).

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Dakowicz
Prowadzący grup: Andrzej Dakowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Karolczak
Prowadzący grup: Anna Karolczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Kurs obejmuje wybrane zagadnienia psychologii ogólnej istotne dla pracy pedagogicznej

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie z podstawową naukową wiedzą psychologiczną na temat "anatomii" ludzkiej psychiki i osobowości. Klasyczne i współczesne (aktualne) koncepcje są eksplorowane w różnych kontekstach ważnych w pracy pedagoga. Szczegółowe procesy i mechanizmy psychologiczne ilustrowane są praktycznymi przykładami lub studiami przypadków, poddawane analizie, która uczy szerokiego, krytycznego spojrzenia na człowieka, jego świat i relacje z innymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II R. (2007). Relacje interpersonalne. REBIS.

2. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. GWP.

3. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Wyd. HELION.

4. Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. GWP.

5. Strelau, J. (2024). Psychologia temperamentu. PWN.

6. Strelau, J. (red.) (2003). Psychologia ogólna. T. 2. PWN.

7. Turunen, T.,Malamut, S. T., Yanagida, T., & Salmivalli, C. (2024). Heterogeneity of adolescent bullying perpetrators: Subtypes based on victimization and peer status. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12986.

8. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2008). Psychologia i życie. PWN (podręcznik podstawowy).

Literatura uzupełniająca:

1. Brzezińska, A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. GWP.

2. Freud, Z. (1996). Objaśnianie marzeń sennych. KR.

3. Gotlieb, R. J. M., Yang, X.-F., & Immordino-Yang, M. H. (2024). Diverse adolescents’ transcendent thinking predicts young adult psychosocial outcomes via brain network development. Scientific Reports, 14(1), 6254. https://doi.org/10.1038/s41598-024-56800-0.

4. Herrera, E., Carmen, del, Romina San Miguel-Abella, Barrenechea, A., Blanco, C., Solares, L., Lucía González, Iza, C., Castro, I., Nicolás, E., Sierra, D., Suárez, P., & María González-Nosti. (2023). Cognitive impairment in young adults with post COVID-19 syndrome. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-32939-0.

5. Hollenstein, T., & Faulkner, K. (2024). Adolescent digital emotion regulation. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.13009.

6. Kandel, E.R.K. (2024). Zaburzony umysł. Copernicus Center Press.

7. Miller, A. (2009). Twoje ocalone życia. Media Rodzina.

8. Wojciszke, B. (2022). Psychologia społeczna. Wyd. nauk. SCHOLAR.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia przedmiotu:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Kurs obejmuje wybrane zagadnienia psychologii ogólnej istotne dla pracy pedagogicznej

Pełny opis:

Celem kursu jest zapoznanie z podstawową naukową wiedzą psychologiczną na temat "anatomii" ludzkiej psychiki i osobowości. Klasyczne i współczesne (aktualne) koncepcje są eksplorowane w różnych kontekstach ważnych w pracy pedagoga. Szczegółowe procesy i mechanizmy psychologiczne ilustrowane są praktycznymi przykładami lub studiami przypadków, poddawane analizie, która uczy szerokiego, krytycznego spojrzenia na człowieka, jego świat i relacje z innymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II R. (2007). Relacje interpersonalne. REBIS.

2. Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. GWP.

3. Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Wyd. HELION.

4. Pervin, L.A. (2002). Psychologia osobowości. GWP.

5. Strelau, J. (2024). Psychologia temperamentu. PWN.

6. Strelau, J. (red.) (2003). Psychologia ogólna. T. 2. PWN.

7. Turunen, T.,Malamut, S. T., Yanagida, T., & Salmivalli, C. (2024). Heterogeneity of adolescent bullying perpetrators: Subtypes based on victimization and peer status. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.12986.

8. Zimbardo, P.G., Gerrig, R.J. (2008). Psychologia i życie. PWN (podręcznik podstawowy).

Literatura uzupełniająca:

1. Brzezińska, A.I. (red.). Psychologiczne portrety człowieka. GWP.

2. Freud, Z. (1996). Objaśnianie marzeń sennych. KR.

3. Gotlieb, R. J. M., Yang, X.-F., & Immordino-Yang, M. H. (2024). Diverse adolescents’ transcendent thinking predicts young adult psychosocial outcomes via brain network development. Scientific Reports, 14(1), 6254. https://doi.org/10.1038/s41598-024-56800-0.

4. Herrera, E., Carmen, del, Romina San Miguel-Abella, Barrenechea, A., Blanco, C., Solares, L., Lucía González, Iza, C., Castro, I., Nicolás, E., Sierra, D., Suárez, P., & María González-Nosti. (2023). Cognitive impairment in young adults with post COVID-19 syndrome. Scientific Reports, 13(1). https://doi.org/10.1038/s41598-023-32939-0.

5. Hollenstein, T., & Faulkner, K. (2024). Adolescent digital emotion regulation. Journal of Research on Adolescence. https://doi.org/10.1111/jora.13009.

6. Kandel, E.R.K. (2024). Zaburzony umysł. Copernicus Center Press.

7. Miller, A. (2009). Twoje ocalone życia. Media Rodzina.

8. Wojciszke, B. (2022). Psychologia społeczna. Wyd. nauk. SCHOLAR.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.
ul. Świerkowa 20B, 15-328 Białystok tel: +48 85 745 70 00 (Centrala) https://uwb.edu.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)