Praktyki zawodowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 380-RS1-3GIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki zawodowe |
Jednostka: | Wydział Nauk o Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Praktyka stanowi nieodłączną część procesu dydaktycznego i podlega obowiązkowemu zaliczeniu. Studen/ci/tki kierunku Pedagogika Resocjalizacyjna odbywają praktyki w trakcie drugiego i trzeciego roku studiów pierwszego stopnia - w IV i w VI semestrze. Praktyki zawodowe mają dwustopniowy charakter – praktyki 30-godzinnej w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (IV semestr) oraz ciągłej (6 tyg.) praktyki 120- godzinnej związanej ściśle ze studiowanym kierunkiem (VI semestr). Charakter odbywanej przez student/a/kę praktyki zawodowej musi być zgodny z profilem kierunku Pedagogika Resocjalizacyjna . Praktyka 30-godzinna ma charakter obserwacyjny i asystencki. Polega na obserwacji (hospitacji) zajęć oraz podejmowaniu działań asystenckich, wykonywaniu zadań określonych przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyk. Praktyka ciągła, 120-godzinna, ma charakter stażowy i polega na wykonywaniu przez student/a/kę wszystkich zadań zgodnie z obowiązkami zawodowymi wykonywanymi przez opiekuna praktyk ze strony Organizatora praktyk. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun praktyk ze strony Uczelni po realizacji każdego rodzaju praktyki na podstawie obserwacji pracy student/a/ki, analizy dzienniczka praktyk i/lub innych wymaganych dokumentów (scenariuszy zajęć, protokołów hospitacji), oceny i opinii ze strony Organizatora praktyk potwierdzającej odbycie wszystkich godzin praktyk przewidzianych w programie. |
Skrócony opis: |
Celem praktyk jest poznanie środowiska zawodowego, analiza procedur organizacyjnych, rozwój umiejętności diagnozowania i prowadzenia działań resocjalizacyjnych oraz kształtowanie kompetencji interpersonalnych. Praktyki realizowane są w trakcie: • IV semestru – 30-godzinna praktyka obserwacyjno-asystencka w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, • VI semestru – 120-godzinna praktyka stażowa o charakterze ciągłym. |
Pełny opis: |
Zasadniczym celem praktyki studenckiej jest wykorzystanie zdobytej podczas studiów wiedzy teoretycznej niezbędnej do realizacji zadań, podejmowanych w konkretnym środowisku lokalnym przez instytucje i placówki funkcjonujące w obszarze pracy pedagogicznej. Istotne jest skonfrontowanie jej z rzeczywistością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą, profilaktyczną i resocjalizacyjną pod kątem przyszłej pracy zawodowej. Zadaniem studentów jest wieloaspektowe poznanie funkcjonowania placówki, stosowanych metod pracy i procedur organizacyjnych. Celem praktyki jest ponadto zdobycie przez studentów doświadczenia w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, zdobycie i doskonalenie kompetencji i umiejętności organizacyjnych oraz społecznych niezbędnych do samodzielnego planowania ścieżki rozwoju oraz wypełniania w przyszłości obowiązków zawodowych. Realizacja zadań w trakcie trwania praktyk wynikają ze specyfiki pracy instytucji. Poszczególne zadania określone są Programem Praktyk. Studenci kierunku Pedagogika Resocjalizacyjna mogą odbywać praktyki w placówkach oświatowych, w szczególności szkołach przy Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych (placówkach przeznaczonych dla młodzieży niedostosowanej społecznie, gdzie prowadzone są działania wychowawcze i resocjalizacyjne), Młodzieżowych Ośrodkach Socjoterapii (instytucjach oferujących pomoc młodzieży z zaburzeniami zachowania poprzez socjoterapię i wsparcie edukacyjne), szkołach przy Zakładach Poprawczych i Okręgowych Ośrodkach Wychowawczych, placówkach z oddziałami integracyjnymi lub specjalnymi, w których uczą się uczniowie z różnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z zaburzeniami zachowania, a także szkołach przy specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, szkolnych schroniskach młodzieżowych. Do zadań w ramach Programu Praktyk należą: 1. Zapoznanie się ze specyfiką, celami oraz zasadami funkcjonowania placówki. 2. Poznanie podstawowych pojęć, terminów, modeli interwencji, specyfiki prowadzonych działań. 3. Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy, kontroli i sposobów ewaluacji. 4. Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce. 5. Poznanie warsztatu pracy instytucji. 6. Uczestnictwo w zajęciach, obserwacja wychowanków, praca indywidualna i w zespołach w poszczególnych grupach wiekowych. 7. Uczestnictwo w procesie diagnozy, stawianie diagnoz i hipotez, analizowanie konkretnych przypadków. 8. Aktywny udział w działalności placówki poprzez samodzielne prowadzenie zajęć lub wykonywanie zadań wynikających z charakteru placówki. 9. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. 10. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole. 11. Realizacja innych zadań wyżej nie wymienionych a wynikających ze specyfiki pracy instytucji. Studenci zobowiązani są do: 1. zrealizowania praktyk zawodowych zgodnie z ustalonym programem; 2. przestrzegania Regulaminu praktyk określonego przez Uczelnię; 3. systematycznego dokumentowania przebiegu praktyki i gromadzenia dokumentacji wymaganej do zaliczenia praktyki; 4. przestrzegania ustalonego przez Organizatora praktyki porządku i dyscypliny pracy, stosowania się do poleceń kierownictwa instytucji; 5. przestrzegania zasad BHP i ochrony przeciwpożarowej; 6. przestrzegania zasad zachowania tajemnicy służbowej i państwowej oraz ochrony poufności danych w zakresie określonym przez Organizatora praktyki. |
Literatura: |
• Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN. • Pospiszyl, K. (1998). Resocjalizacja: Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wydawnictwo Akademickie Żak. • Kieszkowska, A. (2007). Profilaktyka społeczna i resocjalizacja. Wydawnictwo AŚ. • Górski, J. (1992). Współczesne metody readaptacji społecznej. Wydawnictwo Znak. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: • Znajomość struktury i funkcji instytucji resocjalizacyjnych (KA6_WK7). • Znajomość zasad i metod pracy resocjalizacyjnej (KA6_WK9). • Wiedza na temat bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach resocjalizacyjnych (KA6_WK10). Umiejętności: • Analizowanie problemów edukacyjnych i resocjalizacyjnych (KA6_UW2). • Umiejętność diagnozowania i prognozowania sytuacji resocjalizacyjnych (KA6_UW3). • Skuteczna komunikacja interpersonalna z osobami wymagającymi wsparcia (KA6_UK2). • Stosowanie zasad etycznych i norm zawodowych w pracy resocjalizacyjnej (KA6_UO2). Kompetencje społeczne: • Gotowość do podejmowania wyzwań zawodowych i odpowiedzialnego działania (KA6_KO1). • Samodzielne projektowanie i realizacja działań pedagogicznych i resocjalizacyjnych (KA6_KO4). |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie praktyk przez opiekuna praktyk ze strony Uczelni następuje na podstawie: 1. Przedłożenia przez osobę odbywającą praktykę potwierdzenia dyrektora placówki o terminie realizacji praktyki (pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk). 2. Przedstawienia w formie pisemnej opinii i oceny zrealizowanej praktyki w stopniu (skala 2-5) wydanej przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyki, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: wiedzy, umiejętności, postawy, poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności oraz profesjonalnego przygotowania osoby odbywającą praktykę. 3. Przedstawienia przez osobę odbywającą praktykę wymaganej dokumentacji – rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyk z uwzględnieniem konspektu zajęć przeprowadzonego w ramach praktyki, potwierdzonego podpisem opiekuna praktyk ze strony instytucji organizującej praktykę. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska, Piotr Chlebowski, Aleksandra Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska, Piotr Chlebowski, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Chańko-Kraszewska, Aleksandra Lewandowska | |
Prowadzący grup: | Anna Chańko-Kraszewska, Aleksandra Lewandowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet w Białymstoku.